Als je in acht dagen van Italië naar Nederland gaat fietsen wil je niets aan het toeval overlaten. Alles moet kloppen, ook je uitrusting. En Shimano’s RP9 schoenen hoorden daar gelukkig ook bij.
Het ontwerp en de uitstraling van wielerkleding en accessoires heeft de laatste jaren een behoorlijk stijlvolle sprong gemaakt, ook bij Shimano. Toen we de RP9 schoenen binnenkregen werd die trend eens te meer duidelijk. Geen grote logo’s en geen bonte verzameling van flitsende of contrasterende kleuren. Zwart of wit, daar kan je uit kiezen bij de RP9. Dat kan saai zijn, maar bij deze schoen komt dat er toch heel goed uit moet ik zeggen. Mooi dus!
Dat iets er mooi uitziet is leuk, maar dat is natuurlijk niet alles. Helemaal omdat het om een topschoen gaat van Shimano, dan verwacht je wel wat. Als je denkt “topschoen”, dan denk je waarschijnlijk ook “raceschoen”. Stijf, rigide, strakke pasvorm die geen krimp geeft. Die verwachting moet je dus iets bijstellen, want de RP9 is niet een typische raceschoen en dus niet zo zeer gericht op korte, snelle prestaties op de fiets, maar meer op de lange tochten met vele uren in het zadel. Dan heb je nog steeds behoefte aan een high-end schoen en bijbehorende eigenschappen, maar ook aan comfort. En daar heeft Shimano de RP9 voor ontwikkeld. En daar past dus ook een ander uiterlijk bij.
Belangrijkste eigenschappen
Wat je al snel opvalt als je de schoen in handen hebt, is dat hij voornamelijk bestaat uit twee flappen die aan de bovenkant over elkaar heen vallen. Vanaf de zool gaat deze aan de binnenkant over je voet heen en wordt vastgetrokken door de straps. Vanaf de andere kant van je voet gaat de flap daar onderdoor. Er is daarom ook geen losse tong die naar links of rechts kan schuiven. Shimano noemt dit ‘Surround’ en dat is een goede naam ervoor. Het gaat om je voet heen en zorgt voor steun en comfort. Aan de binnenkant zit zachte stof, padding eigenlijk. Bij de hiel is deze het dikst en is hier in tegenstelling tot veel raceschoenen niet met ‘ruw’ materiaal afgewerkt om koste wat kost schuiven van je hak te voorkomen, maar met synthetisch leer. Het past nog steeds heel goed, maar geeft je hiel dus ook wat meer ruimte om te bewegen waarmee het nog niet zo is dat je hiel heen en weer schuift.
De schoen gebruikt dus straps, geen draaisluiting en dat is tegenwoordig, zeker bij de high-end schoenen, vrij uniek. Over de voorvoet gaan twee klittebandsluitingen en over de bovenkant van je wreef een ‘ratelsluiting’. Dat lijkt misschien wat ouderwets inmiddels, maar het werkt toch erg makkelijk en bovenal goed. Tijdens het fietsen kan je de strap nog aanpassen als je dat wilt. Een plus is dat je de sluiting kan aanpassen aan je voet. Afhankelijk van de hoogte van je wreef kan je deze iets naar achteren plaatsen zodat de schoen beter afsluit en niet knelt.
De zool van de RP9 geeft goed weer dat het niet om een instapmodel gaat. Deze is van carbon en scoort net een puntje lager op Shimano’s stijfheidsindex dan hun top-raceschoen, de R321. Die zit op 12, de RP9 op 11. Je krijgt er zo met de hand ook echt geen beweging in. Dit bereiken ze door het carbon kruislings te weven. De Dynalast technologie van Shimano zorgt er wel voor het teengedeelte kan veren, waardoor het trappen efficiënter moet gaan. Dit is niet iets dat je direct waarneemt bij het fietsen, het teengedeelte kan je ook niet met de hand buigen, die blijft stijf.
Custom Fit zit echt als gegoten
De schoen zit als je hem uit de doos aantrekt al meteen comfortabel. Dat voel je. Hij sluit goed aan, is niet te smal en je hebt ruimte bij je tenen. Je voelt ook dat de zachte materialen aan de binnenkant prettig zijn om je voet. Maar het kan nog beter. De RP9 heeft namelijk ook Shimano’s Custom Fit technology. De naam zegt het al, de pasvorm kan aangepast worden aan je voet. Dat heeft betrekking op het buitenwerk, maar ook op de inlegzool. Beide worden apart verwarmd voor ze je aan voet gemeten worden. Wij hebben dit laten doen bij Beukers Bikecentre in Petten waar ze zo’n speciaal oventje hebben staan. De verwarmde schoen trek je aan waarna het buitenwerk tegen je voet wordt gedrukt in een plastic zak die vacuüm wordt gezogen om je voet. Het zooltje wordt ook verwarmt en vormt zich naar je voetzool als je erop gaat staan. Een eenvoudig proces, maar het resultaat is een perfect passende schoen.
Vaste waarde
Tijdens de kilometers van de The Ride ben ik met veel dingen bezig geweest, maar niet met mijn schoenen. En dat is uiteraard een goed teken. Het was geen zonnige editie, de kou en regen hebben zich laten gelden. Om het nog maar niet te hebben over de modder die we zijn tegengekomen. We hebben zeker ook wat zon gezien, maar echt heel warm is het niet geweest. Na The Ride heb ik wel lange ritten gemaakt op mooie zomerse dagen en toen merkte ik dat er nog wel iets beter zou kunnen aan de schoen, namelijk de ventilatie. Niet heel hinderlijk, maar het mesh bij je kleine teen en de gaatjes in de neus zijn dan net niet genoeg. Maar dan heb ik het over een warme zomerdag waarbij het warmer is dan 25 graden met zwarte schoenen. Die ietwat beperkte ventilatie heeft tijdens de 1.300 kilometer van de Stelvio naar Valkenburg geen enkele rol van betekenis gespeeld. Ik had nog een extra paar schoenen meegenomen voor de zekerheid, maar ook heb er geen moment over getwijfeld om ze te gebruiken, ook niet als de RP9’s nog nat en vies waren. Een vaste waarde dus.
En een vaste waarde van mijn fietsuitrusting is de schoen ook na The Ride gebleven. De pasvorm is subliem, maar hij ziet er naar mijn smaak ook nog eens goed uit. Er zijn schoenen die steviger zitten en veel beter geschikt zijn voor het echte racewerk waarbij alles om efficiëntie draait, maar de RP9 is voor 9 van de 10 keer de schoen van keuze.
Details
Shimano RP9 wielrenschoenen (SH-RP900-S L)
Geschikt voor SPD-SL, Look, Time en Speedplay (met adapter) schoenplaatjes
Gemeten gewicht: 334 gram (incl inlegzool) per schoen bij maat 46
Verkrijgbaar in wit en zwart
Adviesprijs: EUR 249,95
Meer informatie over de Shimano RP9 schoenen op Bikegear.cc
Plus
+ Pasvorm, mede dankzij Custom-fit
+ Comfort; geen drukpunten
+ Stijve zool
+ Uiterlijk
Min
– Ventilatie kan beter
Conclusie
Een betere testsituatie dan The Ride kan bijna niet voor een schoen als deze. Ik heb de schoenen in acht dagen bijna langer aan dan uit gehad en tot en met de laatste kilometer van de bijna 1.300 geen punt van kritiek kunnen ontdekken. De ventilatie mag beter, daar kwam ik later achter. Dat het beter kan maakt nog niet dat het slecht is. De zool is zeer stijf en de pasvorm is subliem. De hardcore racers zoeken misschien een schoen die steviger om je voet zit, maar daar is deze RP9 ook niet voor. Hij zit mede dankzij Custom Fit comfortabel om je voet met zo min mogelijk drukpunten om zo lang mogelijk, hele dagen dus, comfortabel te zijn, en daar slaagt hij met vlag en wimpel voor. Het is echt een schoen in het topsegment waar het gezien de eigenschappen en doeleinden een beetje een buitenbeentje is. En dat komt ook door de prijs die een stuk lager ligt dan veel van die andere schoenen in het topsegment en dat is dan weer mooi meegenomen!