We kregen van Sigma de Buster 100 lamp opgestuurd. Dit is het nieuwste kleine broertje van de Buster 200 en 600 lampen. Bij Sigma lijken ze patent te hebben op eenvoudig en functioneel.

De Buster 100 is lekker compact en heeft een ledlampje aan de voorkant. Maar het is niet alleen een klein lampje voor op je fiets waarmee je zichtbaar bent voor het overige verkeer. Hij is ook bedoelt als koplamp zodat je in het donker goed ziet waar je fietst, of dat nou op de cyclocrosser in het bos is of op je racefiets voor donkere landweggetjes.

Eerst even wat kenmerken. De lamp heeft een lichtopbrengst van 120 lumen. Op de bovenkant zit de aan- en uitknop. Door deze 2 keer kort in te drukken gaat de lamp aan. Dan kan je door de verschillende standen klikken door 1 keer te drukken op de knop. De standen zijn: maximaal licht, iets minder licht, nog iets minder licht, knipperen, stroboscoop-achtig en het SOS in morsecode. Wanneer je de knop dan 2 seconden ingedrukt houdt, gaat het licht weer uit. De batterij is op te laden via usb en hij kan tegen regen. De batterij gaat 4 uur mee in de normale lichtstand en in 2 uur is de batterij weer opgeladen. De knop aan de bovenkant wordt groen als er nog 70% van de batterij over is, wanneer dit onder de 30% zakt, wordt de knop rood. Zo weet je waar je aan toe bent.

Gewicht incl. houder is 64 gram op onze weegschaal.

Op het stuur
De lamp op het stuur monteren kan op 2 manieren. Daarvoor moet je bij de aanschaf al een keuze maken. De eerste manier is met een flexibele strap die je als een soort elastiek om je stuur bind. Deze versie kan je ook makkelijk op je helm bevestigen, dit is wel een beetje afhankelijk van je helm. Je moet namelijk ruimte hebben waar je de strap omheen legt. De tweede manier is met een houder die uit twee delen bestaat. Deze delen zet je open, schuif je over het stuur en draai je met een schroefje vast. Deze laatste optie is iets stabieler en de flexibele strap optie past makkelijker om afwijkende stuurdiktes. Voordat je de lamp koopt is het dus goed te bedenken hoe je de lamp wilt gaan monteren.

Wanneer de houder eenmaal is gemonteerd zit deze goed vast en kan je de lamp er makkelijk opschuiven. Zoals eerder al is opgemerkt  is deze lamp erg eenvoudig en makkelijk te bedienen. Het werkt gewoon zoals je verwacht. In het donker geeft de lamp prima licht om goed te kunnen zien wat er voor je gebeurd. Wil je in de bossen op je cyclocrosser lekker toeren dan is deze lamp geschikt. Ga je net even harder en wil je ‘avonds echt op tempo trainen in de bossen dan is de sterkere Buster 200 of zelfs de Buster 600 zodat je net even meer lichtopbrengst hebt.

Handig is dat de lamp net groot genoeg is zodat hij ook lekker in je hand ligt en je hem dus als gewone zaklamp kan gebruiken. De prijs van deze lamp is weer erg scherp, namelijk € 24,95. Om deze lamp op je helm te monteren is er een hulpstukje te koop voor € 4,95

Conclusie
De Sigma Buster 100 is een handige eenvoudige lamp voor op je fiets. Geeft goed licht en werkt zoals je van een lamp verwacht. De SOS morsecode stand lijkt me een beetje overbodig voor op je fiets, maar dan gebruik je die toch niet. Wanneer je lekker in het donker toert of zelfs voor woon- werkverkeer is de prijs/kwaliteit verhouding prima! Wanneer je echt tempo gaat rijden in bijvoorbeeld donkere bossen dan zijn de grotere broers misschien net even beter qua lichtopbrengst.

Op Sigma Sport kun je de lichtsterkte vergelijken met de andere lampen.

sigma-buster100-1sigma-buster100-2 sigma-buster100-4 sigma-buster100-5 sigma-buster100-6