De Bike Liquids van SKS zijn al ruim een jaar op de markt en dus niet meer nieuw te noemen. Geen reden om dit niet te testen. Sinds afgelopen zomer smeer ik mijn ketting in met de Lube Your Chain van SKS en nu ik ook eindelijk de mogelijkheid heb gehad om het te testen in natte weersomstandigheden is het tijd om de review af te ronden.
Applicator
De SKS Lube Your Chain valt op doordat het flesje een vrij rare ‘kop’ heeft. Met dopje valt het niet op, maar wanneer je de dop verwijderd zie je al snel wat ik bedoel. Deze applicator moet het aanbrengen van de Lube vereenvoudigen. Nadat je geschud hebt, pak je het flesje bij de kop vast en zet je deze omgekeerd op de ketting. Daarbij gaat de ketting tussen de twee zwarte uitsteeksels door en wordt het oranje pinnetje weggeduwd zodat het smeermiddel op de ketting komt. De foto’s en het filmpje onderaan geven een goed beeld van de applicator en de werking ervan.
Gebruik
Na het poetsen van de fiets en het ontvetten van de ketting kan de SKS Lube Your Chain gebruikt worden. Eerst het flesje even goed schudden en vervolgens met de applicator op de ketting zetten. De applicator is een stukje breder dan de ketting dus je moet goed kijken dat je de kop midden op de ketting zet. Volgens de beschrijving is, nadat je de crank vijftien keer hebt rondgedraaid, de ketting gesmeerd en klaar voor gebruik. Ik ben gewend dat er bij het smeren van een ketting telkens een zichtbare druppel achterblijft op de ketting. Dat is hierbij niet het geval en daardoor komt er voor mijn gevoel maar weinig Lube op de ketting.
Eigenwijs als ik ben besluit ik ietsjes harder te duwen en er komt een zichtbaar laagje Lube op de ketting. Maar nadat de ketting twee keer rond is geweest zit er zoveel Lube op de ketting dat ik weer opnieuw kan beginnen met poetsen. Bij de tweede poging houd ik me netjes aan de beschrijving en na vijftien keer draaien zit er een dun glanzend laagje op de ketting. Als ik met de vingers de ketting vastpak voel ik dat er Lube op de ketting zit.
Voor mijn gevoel is de ketting nog relatief droog maar hij loopt erg soepel. Ook lijkt hij stiller te draaien dan ik gewend ben. Met een 1 X 11 aandrijving met narrow-wide kettingblad is de ketting vaak beter hoorbaar dan bij reguliere tandwielen. SKS heeft bij deze Lube teflon toegevoegd die ruimte tussen schakels opvult en wrijving tussen de ketting en tandwielen verminderd. Dit moet zorgen voor een stillere ketting die minder snel slijt. Naast het smeren van de ketting heeft de Lube ook een beschermende werking. Hij gaat roest tegen en doordat er geen oplosmiddelen zijn gebruikt is de olie wat dikker. De applicator zorgt ervoor dat het toch goed wordt verdeeld en tussen de schakels komt.
Voor droog en nat weer
Bij droog weer loopt de ketting soepel en hij houdt geen vuil vast. Een mooie test hiervoor zijn de mulle zandstroken tijdens het veldrijden. Bij een vettige ketting blijft dit er aan vastplakken en binnen no-time begint het te kraken. De ketting blijft met de SKS Lube mooi schoon en ik hoor ook geen gekraak. Na (te) veel droge crossen hebben we in december eindelijk een paar echte crossen met regen en modder en ook hierbij werkt de Lube prima. Ondanks opspattend water blijft de Lube goed op de ketting zitten en zelfs na een snelle afspuit beurt met de tuinslang draait de ketting nog goed.
Specificaties:
SKS Lube Your Chain
Adviesprijs: € 12,99
Inhoud: 75 ML (goed voor ongeveer 75 x smeren)
Meer info via SKS
Conclusie:
Het Duitse SKS staat bij mij bekend om no-nonsense producten waarvan je weet dat ze doen wat ze moeten doen. En dat is bij de Lube ook het geval. Okay, ik ben eigenwijs geweest en heb me in eerste instantie niet aan de handleiding gehouden. Hierdoor zal ik waarschijnlijk de 75 smeerbeurten niet gaan halen met dit potje. Het is dus belangrijk om even de gebruiksaanwijzing goed te lezen voor de juiste werking. En de werking is dan ook echt goed. Zowel bij nat als droog weer blijft je ketting soepel draaien. Daarnaast, en wat mij betreft een van de belangrijkste punten, blijft er weinig vuil plakken aan de ketting waardoor hij schoon blijft. En hoe schoner de ketting, hoe lekkerder die draait.