We hebben al eens iets van Smith laten zien op het blog, maar dat is alweer even geleden. Extra leuk dus dat we nu de Ignite helm en Trackstand bril kunnen testen. Ik ben benieuwd of de helm en bril, naast de prijs en de looks, ook op het technische vlak met de bekende merken kunnen concurreren.

Ignite helm met Koroyd
Als ik de helm uit de doos haal is de term ‘Koroyd’ het eerste dat mij opvalt. Dit komt mede door de gifgroene kleur, die afsteekt tegen de matzwarte helm. De helm heeft een druppelvorm zoals je dat bij veel aero helmen ziet. Aan de voorkant heeft de helm vier grote ventilatiegaten, waarbij de twee gaten in het midden geheel open zijn. De ventilatie gaten aan de zijkanten van de helm hebben het gifgroene Koroyd systeem. Aan de binnenkant van de helm zie je het groene systeem nog verder doorlopen in de schaal. Het Koroyd ziet eruit als een grote hoeveelheid rietjes die tegen elkaar zijn geplakt.

De achterliggende gedachte bij het gebruik van Koroyd is dat het een structuur vormt die laag van gewicht is en beter beschermd bij een valpartij. Door de ruimtes die ertussen zitten heeft het een ventilerende werking en kan het een klap beter absorberen. Het is een soort kreukelzone in je helm. Bovenop de helm zitten nog twee gaten, waarmee er in totaal zes gaten zijn waardoor lucht naar binnen stroomt. Aan de achterkant zijn er vier uitgangen waar warme lucht weer naar buiten kan. Als je de helm van de binnenkant bekijkt zie je mooi hoe deze gaten met elkaar in verbinding staan voor een goede luchtstroom.

Ook met MIPS
Het gele stickertje op de achterkant verraadde het al. De helm heeft het MIPS-systeem dat is geplaatst tussen de padding en de schaal met de Koroyd rietjes. De padding heeft verschillende diktes, afhankelijk van de plek in de helm waar dit zit. De bandjes van de helm hebben een kunststof driehoekje dat onder je oren valt. Deze kan je naar voren of achteren verschuiven zodat de helm lekker op je hoofd zit. Dit geldt ook voor het retentie systeem waarmee je de helm aanpast aan de omtrek van je hoofd. Dit retentie-systeem is af te stellen op drie verschillende hoogtes.

Comfortabel en compacte helm
Het afstellen van de helm gaat simpel en snel. De bandjes vallen bij mij meteen goed om de oren en met het aandraaien van het retentie-systeem zit de helm goed. Het voordeel van MIPS vind ik het gevoel dat de helm echt om je hoofd zit. De helm sluit lekker aan en de padding zorgt dat dit ook comfortabel is. De helm weegt 319 gram en daarmee is het zeker geen lichtgewicht. De helm voelt compact en een blik in de spiegel bevestigd dat gevoel. Ik vind de helm, zeker in combinatie met de bril, er erg tof en snel uit zien. Gedurende de ritten die ik heb gemaakt met de helm merk ik vrij snel dat ik niet weet welke helm ik draag. Klinkt misschien wat gek, maar de helm zit lekker comfortabel waardoor hij niet opvalt.


Tussen de schaal en het Koroyd systeem is er enige ruimte voor de bril. De Trackstand bril van Smith schuif je er, na even zoeken, ver genoeg in zodat hij stevig blijft zitten. Om de bril er weer uit te halen moet je toch wat meer moeite doen, in ieder geval meer moeite dan ik over het algemeen gewend ben. De uiteinden van de pootjes blijven klem zitten tussen de schaal en het Koroyd, waardoor je net even wat meer kracht moet zetten. De bril van Smith past in de helm, maar andere merken zoals Oakley, 100%, Rapha, Rudy Project en Lazer kunnen helaas niet in de Ignite helm worden geschoven omdat de pootjes iets te dik zijn. Volgens Smith zouden hun andere brillen met dunne pootjes zoals de Trackstand er wel gewoon mee te gebruiken moeten zijn.

Tijdens het rijden voel je de wind aan de voorkant de helm inkomen. Daarbij zorgen de gaten in het midden voor de meeste verkoeling. Klein nadeel is overigens dat er soms een vliegje bleef steken tussen de schaal en het MIPS systeem. De andere fietsers in het groepje hadden hier kennelijk geen last van. Het Koroyd systeem heeft een open structuur, maar het is logisch dat er minder lucht naar binnen kan dan op een plek waar helemaal niets zit. En dit merk je, maar is niet vervelend. Belangrijkste vind ik dat de warmte weg kan en daarvoor zijn de gaten aan de achterkant groot genoeg. Hoe goed de ventilatie ook is, je ontkomt er niet aan dat je gaat zweten. Het zweet wordt goed opgevangen door de padding en krijgt geen kans om langs je voorhoofd te gaan lekken. Tijdens de testperiode heb ik dit kunnen testen tijdens een koers en stevige trainingen waarbij het ongeveer een graad of 16 was. Geen zomerse temperaturen maar wel inspanning waarbij het zweet goed los komt.

Trackstand bril
Samen met de helm heb ik de Trackstand bril getest. De bril is door Smith ontwikkeld met een knipoog naar de klassieke fietsbril. Hij komt met twee lenzen met ChromaPop. Dit zorgt ervoor dat kleuren beter worden gefilterd voor een scherper en natuurlijk zicht. Daarnaast zijn de lenzen polariserend, met een ventilatiegleuf aan de bovenkant en hebben ze een coating die zorgt dat water van de lens afglijdt. Standaard zit er de Platinum lens in, die een spiegelende werking heeft aan de buitenkant. Je kan je ogen niet zien en het lijkt op een hele donkere lens. Maar dit is helemaal niet het geval als je de bril opzet. Je zicht wordt een fractie donkerder en verder merk je niet dat je door een lens kijkt. Ook wanneer je ermee in bosrijke omgeving rijdt of echt offroad gaat kijkt de lens lekker rustig.

De tweede lens die je erbij krijgt is de ChromaPop Contrast Rose lens die meer geschikt is voor donkere en offroad omstandigheden. Je merkt dat deze lens wat minder prettig kijkt in de felle zon maar wel een scherp en helder beeld geeft. Deze lens is lichter van kleur en heeft geen spiegelende werking. Met name in de winter is dit een fijne lens om te dragen aangezien de zon zich dan weinig laat zien. Het wisselen van de lens gaat met een kliksysteem. Het is eventjes wennen, want je moet wel de nodige kracht zetten om de lens uit het frame te klikken waardoor ik soms de angst heb dat er wat afbreekt. Gelukkig gebeurd dit niet, maar het wisselen blijft een beetje spannend.

Het gewicht van de bril is 28 gram en dat is prima voor een fietsbril. Het gewicht, in combinatie met de prettig kijkende lens zorgt ervoor dat je vergeet dat je met een bril rijdt. Het frame is aan de smalle kant, maar door de flexibele pootjes past hij goed. Deze flexibiliteit zorgt er ook voor dat hij niet knelt en goed in je helm blijft zitten. Het uiteinde van de pootjes heeft rubber strips die de bril op de plek houden. De neusvleugel is in te stellen in twee standen, zodat hij ook op je neus prettig zit.

Specificaties Ignite helm
Smith Ignite helm
Getest in maat M
Gemeten gewicht: 319 gram
Verkrijgbaar in maat S (51 cm – 55 cm) M (55 cm – 59 cm) en L (59 cm – 62 cm)
Adviesprijs: € 249,95
Alle info over de helm bij Smith

Pluspunten
+ Pasvorm
+ Looks
+ MIPS

Minpunten
– Gewicht
– Alleen eigen brillen passen

Specificaties Trackstand bril
Smith Trackstand fietsbril
Gemeten gewicht: 28 gram
Komt in een etui met ChromaPop Platinium lens en ChromaPop Contrast Rose lens
De bril is er in 6 verschillende kleuren (wel verkrijgbaar in NL, maar je kan ze alleen nog via US site bekijken)
Adviesprijs: € 169,95
Alle info van de bril op de (US) site van Smith

Pluspunten
+ Zit stevig en comfortabel
+ Rustige lens

Minpunten
– Wisselen gaat lastig

Conclusie
Comfortabel! Dat is mijn eerste reactie over de helm en bril. Niet lang nadat je bent vertrokken voor je training heb je niet meer het idee dat je een helm en bril op hebt. De helm biedt veel veiligheid met zowel Koroyd en MIPS. Het afstellen gaat makkelijk en samen met de padding zorgt dit voor een fijne pasvorm. Qua gewicht kan het nog wel wat lichter, waardoor het comfort nog wat hoger zal zijn. De ventilatie is prima de rijwind waait er lekker door en houdt je hoofd koel, terwijl de padding het zweet goed opvangt.

Net als de helm is de bril ook comfortabel en ben ik enthousiast over de Platinium lens. Juist doordat hij niet opvalt is hij erg prettig en heb je volledig en helder zicht. Samen met de helm vormt het een stoer geheel en daar is het gros van de wielrenners, en ook ik, gevoelig voor. De manier waarop de bril in de helm kan worden geschoven werkt helaas alleen met de Smith Trackstand bril, en is wat mij betreft een puntje voor verbetering. De Smith helm en bril zijn misschien niet zo bekend, maar ze doen zeker niet onder voor de andere wel bekendere merken. De prijs behoort tot het topsegment, maar dat is ook de plek waar je deze producten terugvindt!