Tubeless rijden met je racefiets: Je hoort er steeds vaker over en toch zie je het nog niet zo heel veel om je heen. Specialized heeft nu alweer eventjes hun tubeless band voor de racefiets. Officieel heet hij de S-Works Turbo RapidAir Tubeless Ready. En dat is hun enige tubeless band voor de racefiets. Niet een instapper maar eentje in de high-end klasse als alternatief voor tubes. Quick-Step Cycling heeft er bijvoorbeeld al mee gereden en gewonnen. Ik heb er ook een tijdje op gereden.

Eerst maar even kort over de specificaties. De banden zijn er in twee verschillende maten: 26 mm en 28 mm. Ik koos voor de 26 mm. De kleur is zwart en het rubber is 120 TPI (Threads per inch). De prijs is € 79,90 per band.

Het installeren van de band gaat makkelijk. Je begint uiteraard met een wiel dat tubeless ready is. Je draait het tubeless ventiel strak in de velg. Daarna kan je met de band beginnen. Al hoewel Specialized netjes in een tabel aangeeft bij welke velg je met en welke je zonder een bandenlichter de band op de velg kan krijgen, is mijn ervaring dat het met een bandenlichter sowieso makkelijker gaat. Dus die gebruik ik dan ook op de Roval CLX 64 wielen. Oppompen met je gewone fietspomp totdat de band lekker in de rand plopt. In de praktijk pomp ik vaak even door tot zo’n 8 bar, want dan hoor ik nog even een laatste plopje van de band die zich in de rand nestelt. Daarna gaat de lucht er weer uit omdat het tijd wordt voor de latex. Je kan de latex op verschillende manieren in de band gieten, maar via het ventiel vind ik zelf het makkelijkst en het minst knoeien. Je haalt de ventielkern eruit en dan giet je de latex er in. Ventielkern er weer in, de band een beetje ronddraaien zodat de latex zich verdeeld over de hele band. En oppompen maar tot je favoriete bandendruk. Ik begin met 6,5 bar.

Mijn eerst kilometers op de nieuwe banden gaan soepel. De kilometers erna ook, zal blijken. Door het ontbreken van de binnenband merk je dat de banden erg snel rollen. Daar staan tubeless banden ook om bekend. Omdat ze sneller rollen kan je met iets minder bandendruk nog steeds de snelheid halen als de reguliere banden met binnenband. Maar met dit verschil dat je iets meer comfort krijgt. Dat is dan een keuze die je kunt maken. Ik hou zelf wel van een iets hardere band, dus ik blijf nog even met 6,5 bar rijden. De band geeft zelf aan dat de bandendruk tussen de 6 en de 7 bar moet zitten.

Grip
Met de grip zit het wel goed. Als vergelijk heb ik met de Turbo Cotton en de Turbo van Specialized gereden. En qua grip komt hij overeen met de Turbo. Beide banden hebben ook dezelfde TPI. Alleen rollen deze echt lichter. Wat mij betreft niet lichter dan de Turbo Cotton’s maar het scheelt niet veel. Waarom zou je dan niet de Turbo Cotton’s kiezen, zou je denken? Die band is veel gevoeliger voor lekrijden, vooral met nat weer waarbij alles aan je banden blijft plakken. Veel minder lek dus voor de RapidAir. Maar wat is nou een tubeless test als je niet tenminste een keer lek rijdt.

Dus ik heb echt veel gravelpaadjes en soms zelfs wat mtb-routes moeten rijden afgelopen maanden om te kijken of ik de RapidAir lek kon krijgen. En dat is gelukt. Naast een klein splintertje van een schelp die de buitenkant doorboorde (zie foto hieronder) maar waarbij de anti-leklaag zorgde dat hij niet lek was, had ik ook een echt gaatje in de band. Voordeel van tubeless met latex: het gaatje wordt gevuld met de latex en droogt op zodat je zonder bandenwissel door kan rijden. Er was bij mij zo’n 1,5 bar ontsnapt voordat het gaatje gedicht werd. Dit is natuurlijk afhankelijk van de grootte van het gaatje. En eerlijk is eerlijk, Specialized zet deze band neer zo ongeveer naast hun tubes waar de profs op rijden. Het zijn geen trainings- maar wedstrijdbandjes waarbij snelheid hoog in het vaandel staat. Als je maar lang genoeg op zoek gaat rij je altijd een keer lek, zeker over schelpenpaadjes, maar in het geval van deze RapidAirs kan de latex je redden waar je anders met een lekke tube staat te kijken. De slijtage is gemiddeld en ook vergelijkbaar met de Turbo.

Mijn tubeless dilemma
Dan komt het lastige punt waarom ikzelf niet zo van tubeless op een racefiets in het algemeen houdt. De relatief hoge bandendruk zorgt ervoor dat de gaatjes in de band echt klein moeten zijn om blijvend te dichten met de latex. Vaak, en ook nu weer, is het lek gedicht en rij ik met 5 bar naar huis. Voor de volgende rit wil ik de band weer oppompen naar 6,5 bar, maar dat houdt de latex niet, dus spuit er weer latex uit totdat de band weer gevuld is met 5 bar. Dus dan moet ik er alsnog een binnenband in doen en dat is een vies werkje wanneer je band vol latex zit. Oké het is afhankelijk van de grootte van de gaatjes en de bandendruk waarmee je rijdt. Even off-topic: daarom werkt wat mij betreft de latex bij mountainbikes en gravelbikes wel omdat de bandendruk daarbij veel lager is en het gedichte gat dicht blijft.

Nu weer even terug naar deze RapidAir band. Als je van tubeless rijden houdt dan is dit wel een erg fijne band. En niet alleen omdat je echt je best moet doen om lek te rijden. Rij je alleen op geasfalteerde wegen dan gaat dat nog moeilijker, en daar is de RapidAir ook voor gemaakt. Je kan echt comfortabel en heerlijk soepel rollen. Bijna zo soepel als de Turbo Cotton maar dan met een betere bescherming tegen lekrijden. En rij je dan lek, kan je zonder je band te hoeven wisselen gewoon naar huis rijden. De tubelessrijder zal deze band zeker kunnen waarderen!