Begin mei schreven we over de Stages L vermogensmeter en de Dash computer en daarin werd al aangekondigd dat we deze gaan reviewen. Inmiddels heb ik twee maanden gebruik gemaakt van deze combinatie. Dat betekend zo’n 80 uur en ruim 2300 kilometer. Nadat de hardware is geïnstalleerd is het tijd om het software gedeelte te gaan installeren. De installatie van de hardware (de Stages L Powermeter en de Dash) staat beschreven in eerder genoemde artikel.

Wanneer je gebruik maakt van de Stages Powermeter en de Dash worden je trainingen en activiteiten weergegeven in het online softwareprogramma Stages Link. Dit is tevens de software waarmee je de Dash kan instellen en ook na afloop je trainingen kan uitlezen en analyseren. Nadat ik een account heb aangemaakt kom ik in het Stages Link systeem en dat voelt alsof je in het diepe wordt gegooid van een heel groot zwembad.

Persoonlijke gegevens in (laten) vullen
Het eerste dat je doet na het aanmelden is het invoeren van je persoonlijke gegevens in je profiel. Daarbij gaat het niet alleen om lengte, gewicht en leeftijd, maar ook je hartslaggegevens en vermogensgegevens vul je hier in wanneer je deze al weet. Zijn deze nog niet bij je bekend, dan zal het systeem deze automatisch opslaan nadat je de eerste trainingen hebt gelogd via het systeem. Heb je wel gegevens ingevoerd, maar het systeem merkt een verandering op basis van gelogde trainingen, dan krijg je hiervan melding en kan je deze laten overnemen in je profiel.

Andere gegevens die het systeem vraagt zijn bijvoorbeeld voorkeuren voor de weergave van de kalender, je trainingen en meldingen via de mail. Onder het tabblad trainingen in je profiel kan je aangeven hoeveel uur je per dag beschikbaar hebt voor een training. Wil je het systeem een trainingsplan laten maken zal hij deze gegevens gebruiken en aan de hand van je dagelijkse beschikbaarheid een zo optimaal mogelijk programma maken. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de enorme hoeveelheid gegevens die mogelijk zijn in het systeem.

Instellen van de Dash computer
Nadat ik mijn profiel heb ingesteld wil ik via het systeem de Dash personaliseren. Standaard zijn er tien verschillende mogelijkheden die elk een eigen pagina-indeling hebben. Elk van deze mogelijkheden bestaat uit vijf pagina’s met daarin 28 verschillende gegevensvelden, dus de mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Het personaliseren van de Dash indeling is dus nog een tijdrovende klus als je een keuze moet maken uit alle beschikbare gegevens. Persoonlijk wil ik graag de voor mij belangrijkste gegevens in een oogopslag kunnen zien. Gegevens die interessant zijn voor de analyse van de training bekijk ik wel achteraf.

Ik maak een persoonlijke template waarbij ik kies voor twee pagina’s met daarin totaal zestien gegevensvelden. Dit is voor mijn doen al veel informatie. Onderweg wil ik graag op de hoogte zijn van hartslag, vermogen en snelheid en de daarbij horende gemiddelden. Ook de tijd en de duur van de training zet ik in het eerste scherm. In het tweede scherm kies ik nog voor de hoogtemeters, batterijstatus, stijgingspercentage en buitentemperatuur.

Voor het vermogen en de hartslag is het noodzakelijk om de sensoren hiervoor te koppelen. Op het moment dat je de Powermeter ‘wakker’ maakt door er een keer aan te draaien verschijnt deze direct in het beeldscherm. Als je de hartslagband om doet wordt deze ook herkend door de computer en de gegevens verschijnen in beeld. De laatste koppeling die ik maak is de Bluetooth koppeling met mijn telefoon waarmee ik de Dash draadloos kan synchroniseren. Synchroniseren kan ook met de USB-kabel, waarmee je de Dash aan de computer koppelt. Als ik nog even snel wat gegevens wil wijzigen op de Dash zelf, loopt hij vast. Het scherm is ‘bevroren’ en de enige mogelijke optie is om de aan/uit knop 10 seconden vast te houden. Hij schakelt uit en vervolgens kan je de Dash zelf weer aanzetten. Dit is me een aantal keren gebeurd, wanneer ik bezig ben met de Dash om data te bekijken of instellingen te wijzigen.

Ready to go!
De computer is ingesteld en sensoren zijn gekoppeld: ready to go! Wanneer ik op de oprit de computer aan zet voor de training pakt hij meteen de sensoren op. Het vinden van satellieten kost echter wat meer moeite. Aangezien ik afgesproken heb met een trainingsmaatje moet ik wel vertrekken en uiteindelijk duurt het een kleine 2,5 kilometer voordat ik GPS-gegevens ontvang op de computer. Wellicht duurt het wat langer omdat het de eerste keer is en de computer even moet oriënteren waar ter wereld ik sta. Nu ik ook GPS-ontvangst heb zijn alle gegevensvelden gevuld en als ik onderweg kijk heb ik een goed beeld van mijn gegevens. De Dash maakt gebruik van een combinatie van GPS en GLONASS. Ondanks dat de Dash gebruik maakt van twee systemen is de nauwkeurigheid niet optimaal. Tijdens een rit van 200 km kom ik thuis met bijna 6 km minder dan mijn trainingsmaat. Dat terwijl we dezelfde route rijden waarbij hij navigeert met zijn Garmin Edge 810.

Rit analyseren
Op het moment dat ik thuis ben en de Stages Link app op m’n telefoon open duurt het een minuutje of twee en al mijn gegevens zijn al gesynchroniseerd. Ik had in het systeem al de link gemaakt met Strava dus ook hier wordt de rit automatisch gelogd. Nadat ik me heb opgefrist zet ik de laptop aan en kan ik beginnen met het analyseren van de gegevens. Nu was dit geen heel spectaculaire rit maar voor een eerste analyse via Stages Link is het genoeg. Als ik de activiteit aanklik verschijnt er een pop up scherm met daarin een eerste samenvatting van de rit. Hier staat onder andere de gemiddelde snelheid, het gemiddelde vermogen, de hartslaggegevens, het hoogteprofiel en de gereden route. Het pop up schermpje heeft meerdere tabbladen waarvan de zojuist genoemde samenvatting het eerste tabje is. Andere tabjes zijn ‘intervals’, ‘peaks profile’, ’time in zone’ en ‘load’ waarmee een diepte analyse van deze training gemaakt kan worden.

Om de Dash rustig naar satellieten te laten zoeken leg ik deze aantal minuten voordat ik vertrek op de tuintafel, zodat ik meteen ontvangst van de satellieten heb als ik wil vertrekken. Als ik de computer op m’n stuur bevestig geeft de temperatuurmeter 25 graden aan terwijl het niet erg lekker weer is. Ik blijf dit in de gaten houden en daarbij valt op dat de temperatuurmeter vrijwel altijd een temperatuur aangeeft die ruim boven de daadwerkelijke temperatuur ligt. Op een bewolkte regenachtige dag waarbij het ongeveer een graad of 11 is, geeft de Dash een minimale temperatuur aan van 18 graden.

Na een week of drie ben ik aan het trainen en valt plots de hartslagmeter weg. Een poging om onderweg opnieuw te koppelen leidt niet tot succes. De training daarop verschijnen mijn hartslaggegevens weer in beeld als ik de Dash aanzet en ik ga ermee op pad. Het duurt echter niet lang of de gegevens zijn wederom van mijn scherm verdwenen. Bij thuiskomst verwissel ik de batterij van de hartslagsensor en dit blijkt dan ook het euvel te zijn. Klinkt simpel, maar een batterij die na slechts drie weken al leeg is vind ik vrij snel. De batterij van de Dash heeft mij daarentegen enorm verbaasd. Sinds de komst van oplaadbare fietscomputers heb ik er geen gehad die zo lang meegaat. Volgens de beschrijving zou het ongeveer 20 uur moeten zijn en dit haalt hij ook zeker. Nu gebruik je deze computer niet om te navigeren, wat scheelt in de levensduur van de batterij.

Fietsen met de vermogensmeter
Voordat je op pad gaat met de Power L vermogensmeter moet je deze even ‘wakker’ maken met een omwenteling, vervolgens komen de gegevens in beeld. Zowel bij de Dash als een ander merk computer gaat de koppeling automatisch na het wakker maken en aanzetten. De eerste maand gaat de connectie met de Dash probleemloos, maar dan loop ik tegen een probleem aan. Hij valt niet weg, maar hij is onvindbaar voor het begin van de training. Om te kijken of de batterij leeg is koppel ik deze aan de app op m’n telefoon en daar zie dat de batterij helemaal vol is. Dat kan het dus niet zijn. Ik heb meerdere keren geprobeerd de Powermeter wakker te maken, maar zonder succes. Aangezien ik in Frankrijk op fietsvakantie ben en daar geen andere fietscomputer bij de hand heb kan ik niet proberen of het aan de Dash of de Powermeter ligt. Vanwege het feit dat hij wel de connectie maakt met mijn telefoon lijkt het er wat mij betreft op dat het probleem bij de Dash zit. Na een kwartier is het nog steeds niet gelukt en besluit ik maar te vertrekken zonder deze gegevens.

Wakker worden
Een beetje chagrijnig begin ik toch aan de rit. Gelukkig is er snel weer een glimlach als we door de schitterende Gorges de la Nesque fietsen. Na een kilometer of 50 nemen we even een korte pauze en als we weer vertrekken springt er plots een melding in beeld dat de Stages Powermeter is gekoppeld. Bijzonder, maar het tweede deel van de rit kan ik weer gebruik maken van mijn gegevens. Ook hierover hebben we contact gehad met Stages en waarschijnlijk had ik de Stages Power L niet goed genoeg wakker gemaakt. Het beste is de crank drie keer rond te draaien en dan kan de Dash de koppeling maken. Wellicht was ik te ongeduldig en heb ik hem al direct gekoppeld met mijn telefoon om de batterij status te checken. Aangezien een Bluetooth connectie maar met één apparaat tegelijk kan, was het logisch dat hij nadien niet kon koppelen. Hiervoor had ik eerst de Bluetooth verbinding met de telefoon geheel moeten verbreken. Enkel de App op de telefoon afsluiten is hiervoor niet voldoende. Nadien heb ik dit ook niet weer gehad en was de koppeling tussen de Power L en de Dash prima.

Specificaties
Stages Dash fietscomputer
Gemeten gewicht: 100 gram
Prijs: € 299,-

Stages Power L vermogensmeter
Shimano Ultegra R8000 172,5mm
Gemeten gewicht: 218 gram
Prijs: € 629,-

Alle info bij Stages Cycling

Pluspunten:
+ Makkelijk te installeren (Plug ’n play)
+ Uitgebreide informatie over training
+ Bluetooth synchronisatie
+ Batterijduur

Minpunten
– GPS/GLONASS tracking onnauwkeurig
– Instellen van Dash computer
– Temperatuursensor niet nauwkeurig
– Dash loopt soms vast

Conclusie
Zo simpel en snel als het monteren en installeren van zowel de Dash als de Power L gaat, zoveel tijd kost het om de software hiervan in te stellen. Het aanmaken van een account is vrij eenvoudig, maar wanneer je al je gegevens gaat instellen en de schermen van de Dash wilt personaliseren mag je er wel een avond voor uittrekken. Het software programma Stages Link is enorm uitgebreid en zal in de volgende review van de Power L+R aan bod komen. Voor een uitgebreide en gerichte analyse is dit echter een uitkomst. Als je met een vermogensmeter gaat trainen wil je ook iets met die gegevens doen. Personen die erg bezig zijn met de cijfertjes kunnen hun hart ophalen en zich wel even vermaken met de hoeveelheid gegevens die er bij elke training wordt verzameld.

Ondanks dat de Dash gebruik maakt van GLONASS en GPS is hij een stuk minder nauwkeurig ten opzichte van bijvoorbeeld een Garmin. Stages is op de hoogte van deze verschillen en werkt eraan om dit en de onnauwkeurigheid van de temperatuursensor mee te nemen in toekomstige firmware updates.

Met een gewicht van 100 gram voor de Dash zit hij in hetzelfde segment als andere computers met een vergelijkbaar formaat. Overigens vind ik dat hij zwaarder oogt, dan dat hij is. Het extra gewicht van de Power L is met 17 gram eigenlijk verwaarloosbaar. Tenminste, Stages geeft aan dat er ongeveer 15 gram wordt toegevoegd aan de crankarm. We hebben deze gemeten en komt op 218 gram, tegenover de reguliere crankarm die 201 gram weegt. De oplaadbare batterij van de Dash is een erg sterke want hij haalt met gemak 20 uur zonder tussentijds op te laden. De status van de batterij wordt weergegeven op het scherm. Met een lange rit hoef je niet bang te zijn dat de batterij van de Dash het niet volhoudt. Je moet dan wel de route weten of op een andere manier navigeren, want dat is een functie die er niet op zit.

Het synchroniseren via de Stages Link App gaat simpel en snel. Het is geen app waarmee je ook trainingen kan analyseren of gegevens kan wijzigen. De App is puur voor het draadloos synchroniseren van je trainingsdata. Deze wordt vervolgens via de online portal van Stages Link weergegeven. Analyseren en of gegevens bekijken kan in een korte samenvatting op je computer na de rit, of na synchronsatie in Stages Link. De App is hiervoor niet geschikt. Mocht er een firmware update zijn, of vereist de Stages een nieuwe calibratie, wordt dit netjes in het systeem weergegeven.