Sinds februari zijn de Stages Power LR vermogensmeters beschikbaar en sinds half mei heb ik de Power L uitgebreid met de Power R vermogensmeter. Nu worden de vermogens van mijn beide benen gemeten!
Eerder hebben we dus al de Power L nader bekeken, hun vermogensmeter in de linker crank, samen met de Dash, de fietscomputer van Stages. Daarbij ben ik ingegaan op de Dash en het gebruik van daarvan, alsook de app. In deze review installeer ik de Power R, de rechter crank, en zal ik de Link software van Stages gebruiken.
Monteren
Het monteren van de Power R is iets bewerkelijker dan de montage van de Power L. Het pakket dat we hebben ontvangen bestaat uit een rechter Shimano Ultegra R8000 crankarm zonder kettingbladen. Het gaat om de aandrijfzijde dus. Na het demonteren van je bestaande crank moet je dus de kettingbladen overzetten.
Bij het monteren van de kettingbladen op de Power R crankarm kan je goed zien hoe de vermogensmeter is bevestigd. Het gedeelte dat daadwerkelijk het vermogen meet zit aan de binnenkant van de crankarm en is vergelijkbaar met het kastje zoals deze op de Power L zit. Verschil is dat hij bij de Power R een kwartslag gedraaid zit en aan de zijkant uitsteekt. Dit uitstekende deel loopt als het ware ‘om’ de crank en is het deel waar je de batterij in doet. Hierdoor is de batterij te vervangen zonder dat je de crank hoeft te demonteren.
Na het monteren kan je met de Stages app op je telefoon beide vermogensmeters aan elkaar koppelen. De app herkent beide meters en nadat je beiden hebt geselecteerd kan je deze verbinden. De meters kunnen op deze manier onderling gegevens uitwisselen en de Power L crank stuurt deze gegevens naar je fietscomputer.
Toch niet helemaal waterdicht
Het fietsen met een vermogensmeter veranderd niks aan het fietsen of de beweging ervan. Je merkt er niets van maar toch is er wel een groot verschil als je naar je fietscomputer kijkt. Daar worden gegevens weergegeven die je manier van fietsen kunnen veranderen. Bij een flinke regenbui zijn ineens de gegevens van de vermogensmeter niet meer zichtbaar, de computer werkt verder nog wel. De vermogensmeter valt dus uit en bij thuiskomst blijken de batterij leeg, in ieder geval die van de linker crank. Het was echt een heftige bui met veel water op de weg. Bij een andere rit met minder heftige regen en minder water op de weg waren er geen problemen. Ga je op reis dan is wellicht verstandig om voor de zekerheid extra knoopcelbatterijtjes mee te nemen. Overigens kregen we bij melding hiervan bij Stages meteen nieuwe covers opgestuurd. Wellicht maakt dat verschil, erg regenachtige ritten heb ik er nog niet mee gemaakt sindsdien, dus daar kan ik nog niet over oordelen.
En schijnbaar wen ik erg snel aan de extra informatie die een vermogensmeter je geeft, want ik mis de data die nu ontbreekt door het uitvallen. Een voorbeeld hiervan is de balans van het vermogen tussen mijn linker en rechterbeen. Deze heb ik in beeld, zodat ik kan zien hoe de verhouding is tussen beide benen. Geen lichaam is volledig symmetrisch maar ik probeer toch zoveel mogelijk de 50% – 50% te benaderen. Zeker in het begin is het erg leuk om te zien welke vermogens jij kan leveren en om die dan stiekem even te vergelijken met de profs. De conclusie waarom ik geen prof ben is dan ook vrij snel gemaakt :). Nadat de nieuwigheid er af is, en je weet wat jij aan vermogen levert is het tijd om hier ook daadwerkelijk wat mee te gaan doen.
Link software
Tijdens het rijden van The Ride heb ik de vermogensmeter veel gebruikt. Uit de gegevens die ik afgelopen periode heb verzameld door het rijden met de vermogensmeters, berekend Stages Link je FTP. FTP staat voor Functional Treshold Power en is het gemiddelde vermogen dat jij een uur lang kan volhouden. Dit wordt uiteen gezet in een grafiek die daarbij laat zien hoeveel vermogen jij kan leveren van één seconde tot drie uur. Met deze gegevens in mijn achterhoofd is het een stuk makkelijker om een beklimming in te delen. Het is niet de benadering zoals team Sky, maar het heeft mij wel geholpen om mezelf niet op te blazen op klimmen als bijvoorbeeld de Stelvio of de Albula pas.
Wanneer je de gegevens upload naar Stages Link worden de gemiddeldes elke keer opnieuw berekend. Dit zorgt dus constant voor een verandering in de gemiddelde waarden, waardoor je heel snel kan zien wanneer je sterker wordt. Immers, vermogen is de hoeveelheid kracht die je levert op de pedalen en dus wordt je ook echt sterker. Na The Ride, waarbij ik 1300 KM in acht dagen heb gereden, is mijn gemiddeld vermogen gestegen. Mijn FTP is met ongeveer 20 Watt gestegen. Dat betekent dat ik per uur gemiddeld 20 Watt meer kan leveren dan voor deze week.
Trainingsplannen en Workouts
Hierboven heb ik aangegeven hoe je kan fietsen met vermogen. Je weet bepaalde gegevens en houdt deze zelf in de gaten om een klim in te delen. Maar fietsen met vermogen en trainen met vermogen zijn twee verschillende dingen. Het vermogen is de enige meetbare constante factor en daardoor erg betrouwbaar om trainingen op te baseren. Snelheid en/of hartslag zijn van veel factoren afhankelijk waardoor deze nooit in elke situatie gelijk is. Vermoeidheid en wind zijn bijvoorbeeld twee factoren die deze gegevens beïnvloeden.
In Stages Link kan je niet alleen je trainingen analyseren en bijhouden, maar ook vooruit plannen. In de agenda functie kan je trainingen toevoegen en deze syncen met de Dash computer. Bij de aanschaf van een vermogensmeter zijn deze opties de eerste maand gratis, maar wil je er mee doorgaan zal je een premium abonnement moeten afsluiten a € 18,- per maand.
Gericht trainen
Gericht trainen met Stages Link kan op meerdere mogelijkheden. In de rechter kolom staan twee kopjes: Workout Library en Plans. Onder het kopje Plans staan een aantal standaard trainingsprogramma’s van acht weken die je kan volgen. Wil je een specifieke voorbereiding voor een event of zelf gekozen doel, dan kan je Stages Link een programma laten maken. Hiervoor geef je o.a. tijd en duur van het programma aan en aan de hand daarvan zet Stages Link de workouts in je agenda. Het systeem heeft overigens verrassend veel evenementen in de database waaraan je een trainingsprogramma kan koppelen. Elk plan heeft een eigen doel en de bijbehorende uitleg geeft duidelijk aan wat het resultaat van het plan is. Dit is overigens wel allemaal in het Engels.
Naast deze standaard Plans kan je onder het kopje van de Workout Library kiezen uit tal van ‘losse’ workouts. Alle workouts hebben een uitgebreide uitleg waarin de blokkenschema’s inzichtelijk zijn. Daarnaast wordt de workout, naast een schriftelijke uitleg, ook in een videofragment besproken. Renners die overigens al met een trainer en/of vermogensmeter rijden zullen deze gegevens en filmpjes wellicht herkennen uit Today’s Plan.
Trainen en analyseren met Stages Dash
Na het syncen van je Dash worden automatisch al je workouts in de Dash opgeslagen. Na het selecteren van een training wordt deze weergegeven op je computer. Hiervoor moet je wel de indeling van je scherm zo hebben ingesteld dat de noodzakelijke gegevens ook daadwerkelijk weergegeven worden. Via de instellingen in Stages Link kan je de verschillende ‘Workout gegevens’ aan je scherm toevoegen. De verschillende blokken worden weergegeven en op de tellertjes in het scherm kan je zien of je ook het bijbehorende vermogen trapt. Een timer telt af zodat je snel genoeg weet wanneer je je trainingsblok hebt volbracht. Handig is wel om even rekening te houden met een bijpassende route zodat je de blokkentraining ook goed kan uitvoeren en niet voor het stoplicht komt te staan.
Wanneer een training goed is uitgevoerd kleurt deze na syncen groen in je kalender. Een rode balk betekent dat deze niet (of niet goed) is uitgevoerd. Het systeem herkent dit, maar kan hier niet je trainingsschema op aanpassen. Vanuit mijn achtergrond als docent Sport en Bewegen is trainingsleer mij niet helemaal onbekend, maar voor optimaal resultaat naast mijn overige dagelijkse werkzaamheden zal er toch een professional mee moeten kijken.
De trainingsplannen zijn handig, maar brengen voor mij een enorme verplichting met zich mee. Als ik een trainingsplan laat opstellen in aanloop naar The Ride, moet ik vier keer per week trainen. Dat is voor mij de normale trainingsbelasting. Probleem is alleen dat ik op dinsdag deelneem aan een zomeravond competitie en op woensdag een duurrit doe met vrienden. De zondag is vaak ook een duurrit met de plaatselijke club en de andere training ligt aan tijd en ruimte en eventuele geplande koersen. Hierdoor heb ik erg veel variabelen waar het systeem geen rekening mee houdt. De mogelijkheid om een persoonlijk trainingsplan te laten maken is er dus wel, maar hierin kan je deze variabelen niet meenemen.
Specificaties
Stages Power R crank (zonder kettingbladen) adviesprijs € 699,-
Stages Link online software € 18,- p/m of € 180,- p/j
Alle info bij Stages
Pluspunten
+ Gericht trainen
+ Trainingsresultaat inzichtelijk
+ Veel en gevarieerde workouts
+ Goede indicatie van vormpeil
+ Nieuwe beleving van fietsen
Minpunten
– Beperkte waterdichtheid sensoren
– Maandelijkse kosten
– Trainingsplannen niet aanpasbaar
Conclusie
Een Stages vermogensmeter toevoegen op je fiets merk je niet door de ongeveer 40 gram aan gewicht die erbij komt, maar de beleving van het fietsen veranderd wel! Daar waar ik eerst lekker mijn trainingen, wedstrijden en rondjes reed en uploadde naar Strava, kijk ik tegenwoordig de vermogens na en is mijn verbetering echt inzichtelijk. De gegevens die je hieruit haalt zijn voer voor eindeloze analyses en gerichte trainingen en programma’s.
De standaard trainingsplannen zijn een mooie toevoeging, maar zijn niet in te delen naar persoonlijke behoeften. Je kan de hoeveelheid tijd en beschikbare dagen wel aangeven, maar mocht dit tussentijds wijzigen zal je zelf het programma moeten aanpassen. En dan moet je wel de nodige kennis in huis hebben wil het programma het gewenste effect hebben. Mooi aan de losse workouts is wel dat het systeem hierin erg veel variatie heeft. Zeker nu voor mij langzaam de voorbereiding voor het cross seizoen weer begint, zal ik samen met Stages het intervallen intensiever gaan aanpakken.
De waterdichtheid van de vermogensmeters is een minpunt en na een flinke regenbui zijn de batterijen leeg bij thuiskomst. Ook van andere Stages-gebruikers hoor ik deze klacht. Het IPX7 protocol, dat ook bij veel fietscomputers wordt gebruikt, is schijnbaar niet genoeg voor de vermogensmeters die onderaan de fiets wel meer water te verduren krijgen. De prijs van de Stages producten zijn in verhouding tot veel andere merken goed betaalbaar. Gebruik van Stages Link kost € 18,- p/m en naast de investering van het materiaal is dit een blijvende maandelijkse (of jaarlijkse) uitgave waar je wel rekening mee moet houden.