
Witte schoenen met mooi weer vind ik altijd een goed idee. Van Suplest kregen we de nieuwe Road Pro schoenen opgestuurd voor een review. Was de naam bij het vorige topmodel nog Suplest Edge+ 2.0 Road Pro, is dat vanaf dit model wat makkelijker: Suplest Road Pro. Kort maar krachtig dus. Toen ik de eerste foto’s zag, had ik niet het idee dat ze heel erg veranderd zouden zijn, totdat ik de schoenen daadwerkelijk naast elkaar hield. De nieuwe Road Pro fietsschoen heeft een flink aantal wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger.

Road Pro met anatomic wrap
Een van de stokpaardjes van Suplest is het anatomic wrap principe, waarbij het bovenwerk zich over elkaar vouwt wanneer je de schoen sluit. Dit principe is er nog steeds, maar het carbon deel is wel een stukje kleiner geworden. Hierdoor zal de schoen aan de bovenkant wat meer comfort geven. Dit is ook de bedoeling van de flex zone die aan de zijkant van je tenen zit. Je kan dit goed zien in het verschil in de structuur van het bovenwerk. Daar waar dit grotedeels ruw is met een soort schubben, is het rondom de kleine teen glad en je voelt ook dat het materiaal soepeler is.
De anatomic wrap bovenkant begint nu al helemaal aan de voorkant van de schoen, waardoor er een naad door het midden loopt. Net als bij het vorige model sluit deze schoen met twee BOA Li2 sluitingen. De draadjes lopen wel iets anders en de onderste BOA is wit van kleur. De zool van de schoen is identiek aan zijn voorganger, en dat is de meest stijve zool die Suplest te bieden heeft. Hij scoort 10 uit 10 wat betreft hun eigen stijfheidsindex.

Maatvoering is veranderd
Als we de schoenen op kantoor krijgen, blijken ze met maat 43,5 toch aan de krappe kant voor Björn. Als ik de schoenen aandoe passen ze prima. Bij de vorige versie had ik namelijk maat 42 en die zat toen goed. Als ik de binnenzool eruit haal, zit er ook maar 0,5 cm verschil in beide zolen terwijl in de maattabel staat dat dit één cm moet zijn. Het vorige model viel iets aan de ruime kant maar de nieuwe schoenen zijn dan weer iets aan de krappe kant. Wel iets om rekening mee te houden en even te passen als je ze gaat aanschaffen dus.

Bij het uithalen van de binnenzool valt me ook op dat daarin verschil zit. Ze maken nog steeds gebruik van zolen van Solestar, maar deze heeft niet meer de extra versteviging zoals dat bij de Edge+ 2.0 Road Pro schoenen wel het geval was. De nieuwe Road Pro schoenen zijn daarentegen wel lichter geworden. Dat is best opvallend, gezien er ook nog eens 1,5 maat verschil in zit. Het is dan ook niet helemaal een eerlijk vergelijk maar de Road Pro in maat 43,5 weegt 255 gram.
Zijn voorganger woog in maat 42 al 285 gram. Wat verder opvalt, is dat het bovenwerk van de nieuwe Road Pro schoenen dunner is dan bij zijn voorganger. Ook is de voering bij de hiel vernieuwd. Deze is voorzien van een ruwere stof, die in- en uitglippen van de hak van je voet tegen moet gaan.

Lichter, luchtig en stijf
Dat de schoenen lichter zijn, merk je wanneer je ze aantrekt. Bij het aantrekken merk ik ook dat het bovenwerk soepeler is dan zijn voorganger. Ik gaf al aan dat deze dunner is en dat komt de souplesse ten goede. Met de BOA’s kan je ze snel en goed dichtdraaien en rondom sluiten. Het geheel vouwt zich mooi om je voet. Wel merk ik op dat ik de verstevigde binnenzool mis. Deze vond ik bij de vorige schoen echt een pluspunt, doordat deze veel ondersteuning gaf aan het holle deel van mijn voet. Nu zakt mijn voet lichtjes naar binnen als ik veel kracht op de pedalen zet. Maar goed, als je een minder holle voet hebt dan ik, dan vind je deze binnenzool waarschijnlijk weer fijner.
De stijfheid van de zool is top. Elke trap is raak, en in de zool is geen beweging te krijgen. Je voelt goed dat de kracht direct op het pedaal wordt doorgegeven. Daarbij is er aan de onderkant ruimte voor ventilatie, en in combinatie met het geperforeerde bovenwerk doet dit goed zijn werk. Hij ventileert daarbij een fractie beter dan zijn voorvanger. Het dunne bovenwerk heeft daarbij als voordeel dat het makkelijker de warmte kwijt kan. Dit maakt het draagcomfort van de schoen erg fijn, en ook de flex-zones doen goed hun werk en voorkomen drukpunten.

Specificaties
Suplest Road Pro schoenen
Gewicht: 255 gram (maat 43,5)
Kleur: Wit, offwhite of zwart.
Maat: verkrijgbaar van maat 39 t/m 47
Adviesprijs: € 419,-
Conclusie
Bij het schrijven van deze Suplest Road Pro schoenen hink ik op twee gedachten. Je krijgt namelijk letterlijk minder schoen voor je geld, en dat is enerzijds positief. Ze kosten € 419,- en daarmee zitten ze in het hoge segment van de fietsschoenenmarkt. Qua maatvoering vallen ze groter dan de vorige versie, dus even passen is wel aan te raden. De schoen is een stuk lichter dan zijn voorganger. Door het dunnere bovenwerk voelt dit soepeler en zit de schoen comfortabel maar stevig om je voet.
Het geperforeerde bovenwerk is erg prettig en zorgt dat de ventilatie is verbeterd. Het binnenzooltje had voor mijn voet iets meer ondersteuning mogen hebben. Ik vond de vorige namelijk fijner. Suplest doet met deze schoen wel de Zwitserse reputatie eer aan, want het is een technische schoen die goed in elkaar zit.
Via Suplest


