Een van de laatste dingen waar je last van wil hebben op de fiets is toch wel zadelpijn. Toch hoor ik het nog vaak om me heen in combinatie naar de zoektocht naar dat ene perfecte zadel. Vooral de fietsers die vaak én lang op de fiets zitten. Misschien dat dit Terry zadel uitkomst biedt. Het zadelmerk heeft verschillende mannen- en vrouwen zadels, waarbij rekening wordt gehouden hoe voorovergebogen je op de fiets zit. Van een mindere naar een meer sportieve houding hebben ze 5 verschillende lijnen: City, Touring, Fitness, Sport & Race. De race lijn voor de dames is de Butterfly Arteria. Er is een variant met alleen padding, en een met zowel padding als gel. Ik heb het zadel met alleen padding getest.

De verpakking toont dat er heel wat wetenschap te pas is gekomen bij het ontwerpen van dit zadel. Een team bestaande uit een fysiotherapeut, ergonoom en uroloog hebben hun kennis gebundeld in de ontwikkeling van dit zadel, zo staat er te lezen.

3-zone comfort principe

Elk van de bovengenoemde Terry Zadels werkt met hetzelfde concept, namelijk om het zitcomfort te verbeteren middels het 3-zone principe. Door middel van drie aanpassingen wordt de druk over het zadel gelijkmatiger verdeeld, en zo wordt zadelpijn voorkomen. Hoe dit werkt? Ten eerste door de opening die centraal over het zadel loopt. Hierdoor is er geen druk in het genitale gebied en ter hoogte van het perineum. Daarnaast is de rand rond de opening van zachter materiaal. Door dit ‘overgangsgebied’ tussen het gat en de rest van het zadel, wordt ook daar druk voorkomen. Ten derde is er bij de zitting rekening gehouden met de afstand tussen de zitbotjes. Het zadel is verkrijgbaar in twee maten, ik testte het zadel met zitbotjes afstand 9-12 cm (standaard). Hij is ook nog verkrijgbaar in 12-15cm.

Nu moet ik toegeven dat eigenlijk bijna nooit zadelpijn heb, en in die zin eigenlijk op ieder zadel wel prima zit. Maar ik had nog nooit op een zadel gereden met een sleuf, dus in die zin was wel een heel nieuw iets voor mij. De sleuf haalt zoals verwacht de druk en frictie weg van de contactpunten van het zadel. Ik heb het zadel op diverse fietsen gebruikt. Namelijk op de racefiets, de cyclocrosser/gravelbike en mountainbike. Vooral bij het off-road fietsen merkte ik dat het stuiteren op het zadel veel minder druk gaf.

Ik hoor van collega wielrensters globaal een tweedeling: de een zit op haar schaambeen, de andere meer op hun zitbotjes. Ik denk dat als je een ‘schaambeen’ zitter bent, je het meest voordeel van dit zadel hebt en het echt een uitkomst kan bieden. Het zadel ontlast namelijk met name het genitale gebied. Maar uit drukverdelingsonderzoeken blijkt dat de druk over de achterkant van het zadel ter hoogte van de zitbotjes ook beter is verdeeld, vergeleken met eenzelfde gevormd zadel zonder sleuf. Ik ben meer een ‘zitbotjes’ zitter en zelfs dan merk ik dat dit zadel comfortabel is.

Drukverdeling

Maar hoe kan het dat dat zadel ook daar waar geen gleuf zit, minder druk geeft? En mind you: er zit ook geen gel* in, alleen foam. Dit model is overigens ook verkrijgbaar met gel, mocht je voor extra comfort willen gaan. Het komt door twee technologische oplossingen.

Ten eerste wordt het foam niet op de zadelschaal gelijmd, maar is de schaal zo gevormd dat het schuim erin past. De zadelcover wordt er met de hand over gespannen. Hierdoor wordt de spanning tussen de twee onderdelen verminderd. Ten tweede is het de keuze van het soort foam, wat zorgt voor een betere drukverdeling ook achter op het zadel. Het organische schuim waarvoor is gekozen is van nature stabiel & elastisch, zodat je zitbotjes niet te diep door de zadelvulling zakken. Zo zullen de zitbotjes in het foam veren maar het niet volledig indrukken. En dus ook niet de zitschaal van het zadel raken, want dat geeft nou net vaak pijnklachten.

Wanneer de weg nat is

Enige nadeel van zo’n sleuf in je zadel is dat als het regent of de weg nog nat is, er wel veel opspattend water door het gat komt. Hierdoor wordt de zeem van mijn broek natter dan normaal. Dat is natuurlijk maar een enkele keer wanneer de weg nat is, maar wel iets om over na te denken voordat je met natte omstandigheden gaat fietsen. Uiteindelijk heb ik dit probleem opgelost door een ass-saver te monteren, die het opspattende water tegenhoudt, ook onder je zadel. Na wat research kom ik er wel achter dat ze dit probleem getackeld hebben in twee van hun andere modellen: daar zit een spatwaterbeschermer onder het zadel ter hoogte van de sleuf.

Het materiaal van het zadel is wel perfect voor de meest barre weersomstandigheden. Het dek is gemaakt van WeatherMax DuraSilk, wat betekent dat het zadel heel slijtvast is en in alle weersomstandigheden kan worden gebruikt. Het is 100% waterafstotend en heel makkelijk compleet schoon te maken, heb ik gemerkt.

Het zadel heeft een holle CroMo-rails, een relatief lichte legering. Maar je kunt je ergens wel voorstellen dat een zadel met meer comfort ook meer zal wegen dan een carbon lightgewicht zadel. Dit zadel weegt dan ook 260 gram. Maar ik denk dat lekkerder op je fietszadel zitten toch echt belangrijker is dan die 100 gram meer of minder.

Specificaties:

Terry Butterfly Arteria Max Women zadel
Gewicht: 260 gram
adviesprijs: € 79,95
Meer info via Terry zadels

Conclusie

Bij Terry zadels staat comfort voorop. Het houdt bij het ontwikkelen van hun zadelmodellen rekening met twee dingen: de afstand tussen de zitbotjes en je zitpositie op het zadel. Zit je erg naar voren gebogen, dan is de Arteria Butterfly jouw zadel. Bij vrouwen ligt de boog van het schaambeen dieper dan bij mannen. Door de sleuf centraal in het zadel wordt het vrouwelijke genitale gebied optimaal ontlast. Het is misschien niet het meest fancy en lichtste zadel, maar daar krijg je comfort voor terug, en daar is het Terry ook om te doen. Met het zadel kan je zowel op de weg rijden, gravelrijden en mountainbiken. Dus waar je ook fietst, de ergonomische features van dit zadel dragen zeker bij aan een pijnloze rit.

Tags: