Het is volop herfst en de tijd voor goede verlichting en accessoires voor de juiste zichtbaarheid is weer aangebroken. Maar naast dat ik zelf goed zichtbaar ben, vind ik het zelf ook handig om het verkeer rondom goed in de gaten te houden. Zeker omdat ik het liefst train op de vele kleine wegen hier in de omgeving, is het fijn om te weten wanneer er verkeer van achteren komt. Waarschijnlijk herkent iedereen wel de schrikreactie van een achteropkomende auto die je niet (of laat) hoort aankomen. Trek lanceerde in het voorjaar de CarBack radar met achterlicht, en dat lijkt me in de herfst en winter een ideale trainingspartner. Ze stuurden ons er één op om te testen.

Trek CarBack Radar

Het is dat ik weet dat er een radar in zit, want aan de buitenkant ziet het eruit als een normaal achterlampje. Een klein zwart kastje, met een rood rond lampje. Aan de zijkant zitten vier indicatielampjes voor de batterijstatus. Aan de bovenkant zit de aan/uit-knop en de onderkant heeft een USB-C-aansluiting om de CarBack mee op te laden. Deze zit netjes achter een rubbertje, om opspattend water en regen tegen te houden.

De CarBack komt met een Quick-Connect rubberen houder, zodat je hem aan je zadelpen kan bevestigen. De CarBack en de rubberen houder kan je van elkaar loskoppelen zoals je wellicht al kent van Trek’s eigen Blendr systeem. Daar hebben ze ook aparte houders voor, waarmee je de CarBack (of andere Trek lampjes) aan je zadel kan bevestigen. Onze weegschaal stopt bij 86 gram en met de houder erbij is dat 99 gram. Daarmee is hij niet lichter of zwaarder dan andere lampjes die ik gebruik.

Monteren en koppelen

Ik monteer de CarBack met de meegeleverde rubberen houder, en schuif vervolgens het apparaatje erop. Wat ze slim hebben gedaan, is dat de bevestiging twee haakjes heeft waarmee hij zich klemt. Voordat ik ermee op pad ga, koppel ik ‘m eerst aan de Trek Accessoires app om ‘m in te stellen. Het is een vrij eenvoudige app waarin je kan aangeven welke eenheid je wil en of je ook geluidssignalen wil ontvangen. Daarnaast kan je de app ook gebruiken voor de weergave van de radar, als je met je telefoon op je stuur fietst. Ook als de radar uitstaat, herkent je telefoon de CarBack en kan je zien hoeveel procent de batterij nog heeft.

Tijdens het fietsen gebruik ik altijd een Garmin Edge 840, en via ANT+ kan je de CarBack koppelen, zodat je de meldingen op je scherm krijgt. Daarnaast kan je de gekoppelde Radar ook bedienen en in een ‘lichtnetwerk’ opnemen. Bij het opstarten van de fietscomputer en de CarBack herkennen deze elkaar, en kan je in het menu op je Garmin de verlichting regelen. Naast dat je hem ermee aan en uit kan doen, kan je ook de verschillende standen van de verlichting regelen.

Het achterlicht

De CarBack laad je op met USB-C en met een volle batterij moet deze volgens Trek ruim 7 uur meegaan. Met behulp van de vier indicatielichtjes kan je snel aflezen hoeveel batterij je nog over hebt, en als je het helemaal zeker wil weten kan je via de app het exacte percentage bekijken. Wat ik zelf handig vind, is de instelling dat de lamp automatisch gaat branden als ik m’n Garmin start. Zo weet je dus zeker dat je altijd een achterlicht hebt, als je op pad gaat. Klein nadeeltje dat ik na de eerste rit ondervond, is dat ik daardoor vergat de radar uit te zetten. De radar is ook zonder verlichting te gebruiken, maar dan kan je niet zien dat deze nog aanstaat. Bij de volgende rit stond ik dus met een lege accu, maar dat lag gelukkig niet aan de CarBack.

De lamp kan je instellen op vier standen. Een constante lichtbundel van 25 lumen of 5 lumen, of flash van 90 of 5 lumen. Volgens Trek zou je met deze lichtinstellingen tot 2 km afstand zichtbaar moeten zijn. Of het ook daadwerkelijk twee kilometer is durf ik niet te zeggen, maar de ledverlichting is erg fel. Zo kies ik zelf meestal voor de constante lichtbundel van 5 lumen, want dat is al fel genoeg om goed zichtbaar te zijn. Met deze instelling verbruikt hij tijdens een rit van een kleine twee uur, zo’n 25% van de batterij.

De Radar

Door de radar te koppelen aan je Garmin, verschijnt er bovenin de hoek van je beeldscherm een radar- icoontje. Dat beteken dat de CarBack met ANT+ gekoppeld is. Dit icoontje blijft zichtbaar tijdens je rit, maar is niet storend aanwezig. Als ik wegfiets, gebeurt er in eerste instantie vrij weinig, totdat ik de weg voor m’n huis opdraai. De zijkanten van mijn beeldscherm krijgen een rode gloed en aan de rechterkant zie ik witte bolletjes van onderin het scherm omhoog komen. Elk bolletje is een auto, en als deze gepasseerd is, verandert de rode gloed, in een groene gloed en is de weg achter je vrij. Ook hoor ik een audio-signaal als er een auto nadert.

Ik ben toch wel een beetje verbaasd hoe nauwkeurig de CarBack en mijn Garmin communiceren, want de auto is voorbij en vrijwel direct kleurt de zijkant van mijn scherm groen. Ook als er meerdere auto’s achter elkaar rijden, worden deze weergegeven door middel van meerdere bolletjes. Daarnaast heb ik in de donkere weersomstandigheden van het moment ook overdag altijd het lichtje aan. In eerste instantie gebruik ik de radar, maar als er ook een lampje op zit, ben je ook gek om die niet te gebruiken. Als ik in de ochtend vroeg op pad ga, zet ik via mijn Garmin de lamp op de fellere stand met 25 lumen, die ik onder het fietsen ook eenvoudig weer aanpas als de zon helemaal op is.

Als ik tijdens een van de ritten op een parallelweg rijd, merk ik dat de CarBack radar daar wat moeite mee heeft. Of eigenlijk heeft hij er geen moeite mee, maar langs een drukke straat signaleert hij ook elke auto die over de provinciale weg rijdt. Hierdoor weet je als fietser niet of er een auto direct achter je zit of toch naast je op de parallelweg rijdt. Na de eerste ochtendrit, heb ik overigens wel het audio-signaal uitgezet, aangezien dit maar bleef doorgaan in de drukke ochtendspits.

De CarBack detecteert auto’s vanaf 240 meter afstand, en dat is ruim meer dan zijn concurrenten, waarbij de radar tot zo’n 140 meter bereik heeft. In de praktijk komt dit erop neer dat ik op een weg waar auto’s 60 km/u mogen rijden, ruim de tijd heb voordat deze mij ook passeert. Ik merk dat ik in die tijd zorg dat ik netjes aan de kant fiets en m’n stuur extra goed vasthoud. En dan ga ik er gemakshalve vanuit dat de bestuurders zich netjes aan de snelheid houden.

De Trek Accessoires app geeft de data van de CarBack nog iets nauwkeuriger weer. Want hier geeft hij ook aan waar op de rijbaan de auto zich begeeft. Het scherm heeft drie rijbanen, waarbij het in de laatste 75 meter aangeeft of de auto links of rechts aan je voorbijgaat. Nu wonen wij in Nederland en gaan alle auto’s je hopelijk links voorbij, maar ten opzichte van het gebruik met een Garmin heb je hiermee een beter idee van waar de auto zich achter je bevindt.

Specificaties

Trek CarBack radar fietsachterlicht
Radardetectie: 240 meter
Achterlicht: 4 standen (5 t/m 90 lumen)
zichtafstand: 2 km
Prijs: € 199,99
Gewicht: 86 gram (99 gram incl. Quick Connect rubber)

Conclusie

Ideaal en veilig! Ik zal niet zeggen dat ik niet meer zonder kan, maar ik vind dit wel een hele prettige toevoeging aan mijn fiets. Naast dat je met het lampje natuurlijk extra zichtbaar bent, vind ik de visuele waarschuwing voor een achteropkomende auto heel prettig. Zeker nu het ook wat vaker hard waait, en je auto’s niet altijd goed hoort aankomen, voelt dit een stuk veiliger. Ik zie de bolletjes naderen, en dan weet je dat je wordt ingehaald. € 199,99 vind ik dan ook helemaal geen gekke prijs voor een accessoire met deze functie.

Als ik dan toch een klein puntje van opbouwende feedback moet geven, zou het zijn dat de ‘rijbaan-ondersteuning’ zoals die in de app wordt weergegeven, ook op je fietscomputer zichtbaar wordt. Zo kan je bijvoorbeeld bij parallelwegen zien dat de auto niet achter je rijdt, maar op de grote weg ernaast. Neemt niet weg dat de ‘schrik-reactie’ van achteropkomend verkeer mij niet meer overkomt.

Via Trek