Ik moet even denken als mij wordt gevraagd wat voor soort gravelrijder ik ben. Ondanks dat gravelbikes nog niet zo heel lang bestaan, zijn er al duidelijk twee verschillende groepen. De gravelracer en de avontuurlijke gravelrijder. Natuurlijk overlappen ze op sommige punten, maar het is niet voor niets dat veel merken ook voor beide doelgroepen een gravelbike in het assortiment hebben. Bij Trek is dat de Trek Checkmate als gravelracer en de Trek Checkpoint voor de avontuurlijke rijder. En ik was afgelopen jaar op pad met de Trek Checkpoint. Terwijl ik toch vaak blij word van de snellere gravelracers was ik benieuwd of deze nieuwe Checkpoint me kan verrassen.

Twee gravebikes bij Trek

Misschien wel even goed om een kort beeld te geven van de gravelbikes bij Trek. Ze hadden natuurlijk de vorige Checkpoint (Gen 2) en die is vervangen door twee gravelbikes. Aan de ene kant de gravelracer, de Checkmate en aan de andere kant deze avontuurlijkere Checkpoint Gen 3. Ik heb zelf ook op de vorige Checkpoint (Gen 2) gereden en deze nieuwe Checkpoint (Gen 3) is duidelijk iets meer opgeschoven naar comfort. Dat komt natuurlijk doordat de vorige Checkpoint én voor wedstrijden én voor avonturen moest voldoen. Maar nu hebben ze dus voor de race de Checkmate en voor avontuur de Checkpoint. Dat dus even als achtergrond.

Genieten in plaats van winnen

Van Trek kreeg ik de Trek Checkpoint SL 7 AXS Gen 3. Dat is bij Trek het topmodel van de Checkpoint serie. Wil je hoger in je afmontage, dan is er de optie om een frameset te bestellen en deze zelf op te bouwen. Op de SL 7 AXS zit een SRAM Force AXS groepset met een enkel 40T voorblad. Dat het topmodel van de Checkpoint niet is afgemonteerd met bijvoorbeeld de high-end SRAM Red groep, laat zien waar het bij deze fiets om gaat. Dat is niet met alle marginal gains de snelste zijn, maar vooral om te genieten van het fietsen. En dat kan een kort ritje zijn, maar ook een meerdaagse biketrip.

Dat de Trek Checkmate wel voor die marginal gains gaat, zie je aan de afmontage van die gravelracer. Daar is het topmodel namelijk afgemonteerd met de SRAM Red AXS XPLR groepset en de Bontrager Aeolus RSL 37V wielen. Toponderdelen die ervoor zorgen dat er net niet de 11K wordt aangetikt. Bij deze Checkpoint gaat het allemaal wat gemoedelijker. Het fietsen op de Checkpoint zelf, maar ook de adviesprijs van € 6.499,-

Voor dat bedrag hebben ze deze Checkpoint ook voorzien van een 35 mm hoge carbon wielset. De Bontrager Aeolus Elite 35V. En dat smoelt goed. De kleur daarentegen smoelt… eh… bijzonder. De bronskleur in combinatie met het paars doet het goed, maar de spikkels aan de onderkant geven mij het gevoel dat ik al door de modder ben gereden. Voordeel is wel dat wanneer je wel door de modder bent gereden de fiets er nog steeds hetzelfde uitziet.

Wil je niet voor het topmodel gaan dan is de Checkpoint SL Gen 3 er vanaf € 3.999,-.

Geometrie voor lange dagen in het zadel

De geometrie is iets aangepast ten opzichte van de vorige Checkpoint. Je zit nu iets korter en het balhoofd is iets hoger geworden. Allemaal voor een meer comfortabele houding. En ik moet zeggen dat je op de fiets heerlijk comfortabel zit, niet te diep, maar toch wel in een sportieve houding. En dan had ik nog een aantal spacers onder de stuurpen. Dus je kan ook nog dieper als je dat wil.

En hoe zit het met klimmetjes? Als je alleen naar het gewicht kijkt, dan is 9,08 kg voor maat L best oké. De fiets voelt bij het bracket stijf om je aanzet te vertalen in versnelling. Ook als iemand anders een versnelling plaatst, kan ik verrassend goed mee.

De kabels van het stuur gaan bij het balhoofd het frame in. Onder het stuurlint lopen dan de kabels van de rem, dus daar moet je altijd even rekening mee houden wat je zelf het lekkerste vindt voor je handen. Ons stuurlint van de testfiets was wat hobbelig gewikkeld. Handig is de geïntegreerde tool waarmee je het wiel los kan draaien. Klein detail over de banden. Ik reed op de Pirelli Cinturato Gravel H banden, alleen zijn dat niet de banden die je erbij krijgt als je de fiets koopt. Dan zitten de Bontrager Girona RSL banden in maat 42 eronder.

IsoSpeed voor flex

Tegen trillingen en voor extra comfort heeft Trek al sinds jaar en dag IsoSpeed. En elke keer wordt deze techniek weer doorontwikkeld. Deze Checkpoint heeft deze techniek duidelijk zichtbaar bij de zadelbuis. Kort gezegd houdt de techniek in dat de zadelbuis losstaat van de bovenbuis waardoor hij daar iets kan flexen. Dat zie je op onderstaande foto ook goed.

Volgens Trek heeft dit systeem minder energieverlies dan andere veersystemen. Tijdens het fietsen is het niet zo dat je het gevoel hebt dat je op het zadel heen en weer beweegt. Het gaat heel subtiel waardoor je duidelijk comfort merkt bij hobbels, maar je in eerste instantie niet eens doorhebt waar dat nou vandaan komt. Daaraan merk je dat ze die IsoSpeed bij Trek al fijn hebben doorontwikkeld tot het volwassen product dat het nu is.

De voorkant is erg in balans met de achterkant qua comfort. En je kan tot maximaal 50 mm banden in deze fiets kwijt. Dus je kan naar nog meer comfort, afhankelijk natuurlijk van de tocht die je gaat maken.

Frametas en aansluitpunten

Het frame heeft werkelijk overal nokjes om tassen en bidonhouders op aan te sluiten. Dat verraadt natuurlijk al de aspiratie die de fiets heeft. Maar als je de fiets niet opbouwt voor je bikepackingavontuur, dan is die ene frametas onder de bovenbuis echt een aanrader. We kregen die tas er toevallig bij, maar het was niet eens de bedoeling om hem mee te nemen in deze review. Maar wat ben ik daar enthousiast over. Omdat hij door Trek is ontworpen en gemaakt, past hij precies op deze Checkpoint.

Daarnaast zet je hem met schroefjes vast op het frame wat ervoor zorgt dat hij echt supersolide vastzit. De bevestiging op de zadelbuis is als enige van klittenband. Maar je kan ervoor kiezen om die eraf te halen. En de ruimte is ook echt meer dan voldoende. In de praktijk stopte ik er met elke rit mijn voeding, reserve bandje en co2 pompje in. Al kan je die laatste twee ook in de opbergruimte in de onderbuis kwijt. Deze opbergruimte is trouwens iets groter dan bij de vorige Checkpoint

Ondanks dat je deze opbergruimte in de onderbuis met een klemmetje kan openen is de frametas toch makkelijker en sneller toegankelijk. Maar ook mijn telefoon en sleutels bewaarde ik in de frametas. En dan heb je nog ruimte genoeg over. Zo heb je niks in je achterzakken en kan je heerlijk relaxed rijden. Tijdens het fietsen heb ik er totaal geen last van, kom ik er niet met mijn benen tegenaan, en op zo’n gravelbike staat het ook nog eens prima zo’n tas.

Snel of sneller

Is deze Checkpoint dan ook snel? Ja, je kan er prima snel mee fietsen. De carbon wielen helpen de fiets om snel op snelheid te komen. Dus een gravelfondo meepakken is helemaal prima met deze bike. Maar bedenk dan wel dat dit de gravelbike voor de avontuurlijke rijder is. Want als ik hem vergelijk met de Trek Checkmate, de gravelracer van het merk, dan merk je een verschil in snelheid.

Ik heb namelijk ook even een paar rondjes gefietst op de Checkmate die Coen eerder al testte. Wat je vooral merkt, is dat de Checkmate stijver is en hoe hij vooruit wil. Hij is duidelijk meer racey. Deze Checkpoint doet dat gewoon iets langzamer, maar wel met veel meer comfort. Dus is hij snel? Jazeker, maar het is niet de snelste Trek gravelbike.

De fiets stuurt ook heel makkelijk en relaxt terwijl hij op rechte stukken erg makkelijk z’n koers houdt. Dat is ook wat je wil bij zo’n fiets. Even je handen van het stuur op een gravelpad, geen probleem. Hij houdt gewoon koers. Zelfs als je moet draaien en keren dan volgt de fiets je aanwijzingen snel op zonder het comfort en relaxte gedrag uit het oog te verliezen.

Specificaties

Trek Checkpoint SL 7 AXS (Gen 3)
Wielen: Bontrager Aeolus Elite 35V
Groepset: SRAM Force AXS XPLR
Crankset: SRAM Force met 40t kettingblad
Banden: Pirelli Cinturato Gravel H
Stuur: Bontrager Pro Gravel
Stuurpen: Bontrager Pro
Gewicht: 9,08 kg in maat L (zelf gewogen incl. bidonhouders)
Prijs: € 6.499,-

Conclusie

De derde generatie van de Trek Checkpoint is duidelijk meer naar de comfort kant van het gravelrijden gegaan wanneer je hem vergelijkt met de vorige Checkpoint. Dat komt ook omdat Trek voor het snelle werk nu de Checkmate heeft.

De Checkpoint is zo’n gravelbike die je heel breed kan inzetten. Lekker een gravelfondo rijden op snelheid. Helemaal prima. Maar waar de fiets het meest in z’n element is, is het avontuurlijke gravelrijden. Relaxte gravelpaden, handjes op het stuur, en toch lekker doorrijden. Na een dag in het zadel, met of zonder bepakking, zorgt het comfort ervoor dat je met een glimlach afstapt. Mocht je gaan voor een avontuurlijke gravelbike dan zou je deze Trek Checkmate echt even moeten testen.

Meer info via Trek