Niet dat ik de eeuwige discussie weer aan wil zwengelen, maar deze Trek Émonda ALR 6 geeft wel weer eens aan dat er meer is dan alleen carbon om sportief te kunnen fietsen. Zoals aluminium bijvoorbeeld!
Over de laatste Émonda die ik bij zijn introductie in de VS reed was ik erg enthousiast. Daar ging het om het topmodel uit de serie, de SLR, uiteraard van carbon. De laatste maanden reed ik op het topmodel uit de aluminium serie Émonda’s. Dezelfde geometrie, maar een ander materiaal dus. Aluminium, maar wel weer het lichtste aluminium uit eigen fabriek, hun 300 Series Alpha aluminium waarmee mijn testfiets in maat 56 compleet 8,19 kg weegt. Niet verkeerd voor zo’n ‘zware’ aluminium fiets toch?
De kenner maak je niet gek, maar waarschijnlijk kan je nog menig fietser voor de gek houden door te zeggen dat deze fiets van carbon is. Op het oog verraden de naden het natuurlijk, met name bij het bracket is dit redelijk goed te zien. Maar de overige lasnaden zijn zo onopvallend dat je twee keer moet kijken. Volgens Trek is dit te danken aan hun Invisible Weld Technology. Bijna invisible inderdaad, niet helemaal, maar knap gedaan. En de kenmerkende vorm van de balhoofdbuis waar hij samenkomt met de bovenbuis zit ook in deze aluminium uitvoering dus daarin ontlopen de carbon en aluminium versie elkaar ook niet veel. Als je rondom de fiets loopt zie je vooral een slanke, soms ovale buizen waarbij het chroomkleurige Trek-logo je tegemoet schittert. Het geeft de fiets een chique uitstraling. Iets waar je over zou kunnen vallen zijn de kabels die geheel buitenom lopen. Makkelijk voor het onderhoud, maar het is mooier als ze binnendoor lopen, vind ik.
Aan de afwerking valt weinig tot niets af te dingen vind ik. Een complete mechanische Ultegra-groep, Bontrager componenten én hoge wielen. Dat laatste is vaak net dat struikelblok in je budget waardoor je concessies moet doen. Al zijn ze niet 100% van carbon, de Aeolus 5 Comp wielen zijn wel hoog en geven de fiets net wat extra.
De Aeolus 5 Comp wielen zijn dus niet full carbon, maar wel gedeeltelijk. Het velgbed is van aluminium met daarop een aerodynamisch profiel van carbon. Heel dun, je kan het een heel klein beetje inknijpen. Ze zijn daarmee aerodynamischer dan een vlakke, lage velg. Leuke eigenschap nog wel vind ik het mooie geluid dat ze maken als je op snelheid rijdt. En je hebt een aluminium remrand en dat heeft weer voordelen zoals goed remmen bij nat weer en minder kan op oververhitting bij afdalen, wat bij carbon niet altijd goed gaat. De wielen houden zich ook goed. Niet de allerlichtste, maar wel stijf, ze sturen goed strak.
Alu fietsen hebben een naam hard te zijn maar met deze ALR vind ik dat meevallen. Dat is deels te danken aan de smalle 27,2 mm carbon zadelpen en dunne achtervork. Zonder slap te worden geven ze wel net een beetje comfort. Knap vind ik hoe Trek de rij-eigenschappen die zo kenmerkend zijn voor de Émonda SLR ook grotendeels in deze ALR heeft over weten te brengen. Dat is iets dat je zelf moet ervaren (mede daarom zou een proefrit niet verkeerd zijn). Bij de SLR hadden we het over ‘rij-kwaliteit’ en de kwaliteit van het rijden is simpelweg heel erg goed bij de nieuwe serie Émonda’s, of ze nou van carbon of aluminium zijn. Je rijdt er zo op weg, de fiets is bijzonder goed in balans waardoor hij makkelijk te hanteren is. De combinatie met de 25 mm Bontrager R2 bandjes is ook in orde. Ze hebben goede grip bij zowel nat als droog wegdek. Ik heb er ook niet lek meegereden, maar het zijn ook wel nieuwe bandjes natuurlijk.
Voor de adviesprijs van € 2299,- krijg je een echte racefiets die heel compleet afgemonteerd is. Maar voor dat bedrag, en soms zelfs minder, zijn er echter ook carbonfietsen te krijgen. Is de Émonda ALR dan niet te duur? Dat ligt aan je perspectief, denk ik, en wat je zoekt in een fiets. Zijn carbon-concurrenten in deze prijsklasse zijn in ieder geval niet per definitie lichter. Als je dan uitgaat van Ultegra spelen de componenten en wielen een rol en dan ben je bij deze ALR 6 klaar.
Specificaties
Frame: Ultralicht 300 Series Alpha Aluminium, Invisible Weld Technology,
Voorvork: Émonda carbon, E2 carbon stuurbuis
Wielen: Bontrager Aeolus 5 Comp Tubeless Ready
Buitenbanden: Bontrager R2 Hard-Case Lite, 700x25c
Groep: compleet Shimano Ultegra R8000
Zadel: Bontrager Montrose Comp, chromoly rails
Zadelpen: Bontrager carbon, tweeboutsbevestiging, 27,2 mm, 8 mm offset
Stuur: Bontrager Race VR-C, 31,8 mm
Stuurpen: Bontrager Pro, 31,8 mm, 7 graden, inclusief houders voor fietscomputer & verlichting
Gemeten gewicht: 8,19 kg
Kleur: Matte Dnister Black
Prijs: € 2299,-
Alle info bij Trek
Plus
+ Rij-kwaliteit
+ Afmontage
+ Geluid van de wielen
Min
– Kabels buitenom
Conclusie
Ok, de ALR 6 is niet zo superlicht als de carbon SLR, maar zodra je hem gaat vergelijken met andere aluminiumfietsen wordt het een ander verhaal. Dan is die 8,19 kg heel erg netjes en is hij lichter dan sommige carbonfietsen in zijn klasse. En met een paar upgrades kan je altijd nog lichter. Maar eigenlijk is dat niet eens nodig. De SLR is wat lichtvoetiger door het carbon en zijn extreem lage gewicht, maar de ALR laat zich bijna net zo makkelijk sturen, heel natuurlijk. De rij-kwaliteit waar Trek graag naar refereert hebben ze ook in deze ALR weten over te brengen. Een echte racefiets zonder electronische dingen of schijfremmen waar je lekker los op kan racen. Enige minpunt naar mijn mening zijn kabels die buitenom lopen. Dat had hem écht af kunnen maken. Maar gelukkig doen die kabels niets af aan hoe hij rijdt. Echt een lekkere racefiets, deze Émonda ALR 6, die je elke keer met plezier pakt om erop uit te gaan.