Nothing rides like titanium. Het is een deel van de slogan van Van Nicholas. Marketingtaal kun je denken, maar iedereen die ooit op een titanium fiets heeft gereden weet dat de bewering waar is. Het gevoel als je op een titanium fiets rijdt, is anders dan bij staal, carbon of aluminium. Hoe titanium aanvoelt bij een gravelbike, mochten we ervaren op de Van Nicholas Rowtag. Een moderne gravelbike die geschikt zou moeten zijn voor ieder avontuur.
Hydroformed en 3D Forged frame
Titanium laat zich lastiger bewerken dan andere materialen, daarom zien veel titanium frames er klassiek uit. Maar Van Nicholas heeft met moderne technieken zoals hydroforming en 3D forging nieuwe vormen aan het frame kunnen geven. Zo loopt de schuine buis van hoog en smal naar breed en laag. En heeft de bovenbuis een D-achtige vorm meegekregen. De echte topstukken zijn het bracket en de dropouts die uit één stuk zijn gemaakt. Er is plek voor drie bidonhouders, een bagagedrager en spatborden op het frame. Ook de voorvork heeft plek voor een spatbord en ook hier zijn er aansluitingen voor bagage.
Het frame (zoals het eigenlijk hoort bij een titanium frame) heeft geen kleur op een enkele groen detail na. De bijzondere kleur van titanium heeft dat niet nodig. Het frame is ter afwerking geborsteld. De decals van het frame zijn in een licht contrasterende kleur op het frame gezet. Jammer dat de lasnaden op de bovenbuis door de letters Rowtag lopen. Dat had toch netter kunnen worden opgelost, denk ik. Het logo op de balhoofdbuis is er in gegraveerd en staat erg chic. De kabels lopen door het frame heen en gaan er bij de balhoofdbuis aan de voorkant in. Je kunt er zowel mechanisch als elektronische kabels in kwijt. En er is ook nog ruimte voor een kabel van een dropperpost. Met de weinig opvallende decals en de weggewerkte kabels heeft het frame een cleane look!
650b en groene banden
De afmontage bij Van Nicholas is deels zelf te bepalen met de Customize optie. Onze testfiets had groene banden en die passen, qua kleur, goed bij het titanium frame. De banden hebben een breedte van 48 mm en de wielen komen in het 650b formaat. Als je 35 mm of 38 mm banden gewend bent op een gravelracer, dan doen de 48 mm massive aan. Met 650b wielen kun je overigens tot 50 mm banden in de fiets kwijt. Kies je voor 700c wielen dan kun je gaan tot 45 mm. De Panaracer Gravelking banden hebben een blokjesprofiel. Toen ik met mijn hand over de banden ging, voelde het of de banden niet zoveel grip handen. Eenmaal op de fiets bleek de grip bij zo’n 2,5 bar prima in orde. Op het asfalt voelde de brede banden toch snel aan. Boven verwachting zelfs! Wel kwam er een licht zingen geluid vanaf. Vooral op klinkers. Klinkt wel cool, maar je weet dat het betekent dat er rolweerstand is.
Shimano GRX Di2, Titanium en Zipp Cockpit
De rest van de afmontage van de fiets bestaat uit een Shimano GRX Di2 groep. Deze heeft zich wederom bewezen als een fijne gravelmetgezel. Het schakelen met Di2 gaat snel en efficiënt, maar een andere grote reden voor het kiezen voor de Di2 variant zijn de remhendels. Door de Di2 techniek zijn deze kleiner en voelen prettiger in de hand dan de mechanische GRX groepen. Ook voor mij met grote handen. Het remmen bij GRX remhendels gaat ook beter door het hoger geplaatste draaipunt. Je merkt dat als je met je handen bovenop rijdt makkelijker kracht kunt zetten. De fiets kwam met 2×11 afmontage met achter een 11-32 cassette en voor een 31/48 crankstel. Het crankstel met kleinere bladen biedt uitkomst bij steilere beklimmingen of als je door bagage extra zwaar moet trappen. Zelf rij ik vaak met een 50 voorblad maar die twee tanden die je aan de voorkant hier minder hebt, heb ik nooit gemist.
De cockpit is bij onze uitvoering verzorgd door Zipp. Een combinatie van een Zipp Service Course SL stuurpen en een SL-70 XPLR stuur. Het stuur valt op door zijn korte reach van 70 millimeter, wat bijdraagt aan een comfortabele zit. Het stuur heeft een lichte flare van 5 graden. Niet heel extreem, maar daardoor lekker voor zowel op de weg als op offroad. Aan de achterkant zit een titanium zadelpen van Van Nicholas zelf. Sluit mooi aan bij het frame. Zeker in combinatie met de titanium zadelpenklem. Het zadel is de F’iz:ik Aliante R3 Kium. Normaal gesproken zou ik voor een vlakker zadel kiezen, maar het comfort van het zadel vond ik tijdens de testperiode hoog. Past het zadel niet bij jou dan heb je meer keuze met de customize optie.
De uitvoering zoals wij de fiets kregen opgestuurd met extra’s zoals de titanium zadelpen, bidonhouders en spacers komt op € 5505,-. Dat is een behoorlijke prijs, maar je kunt lager of nog hoger in prijs gaan. Het begint vanaf € 3449,- met de GRX 400 groep en gaat over de € 7000,- als je kiest voor SRAM Force eTap AXS met Zipp wielen. Van Nicholas geeft je in ieder geval voldoende ruimte om je onderdelen zelf te kiezen. Toch niet voldoende keuze? Dan kun je ook een frameset kopen voor € 2099,- en de opbouw helemaal zelf bepalen.
Stabiliteit en comfort tijdens het rijden
Nothing rides like titanium. Wat bedoelen ze daarmee dan? Het heeft vooral met het comfort te maken. Het titanium is erg goed in staat om trillingen van de ondergrond op de vangen. Een deel van de klappen wordt zo opgevangen en komen niet door tot in je lichaam. Bij carbon frames werd jarenlang gericht op stijfheid, maar de laatste tijd wordt er door veel fabrikanten gekeken hoe ze het frame ook comfortabeler kunnen maken. En daar zijn ze erg goed in geworden, toch voelt het comfort bij titanium natuurlijker aan. De Van Nicholas Rowtag heeft dat comfort gevoel ook. In combinatie met de brede tubeless banden rijd je erg comfortabel in de rondte. Vooral aan de achterkant merk je het nog extra door de titanium zadelpen. Aan de voorkant zit de carbon voorvork die in verhouding met de achterkant wat harder aanvoelt.
Dat titanium comfortabel is, betekent niet dat het frame slap is. Door de hydroformed oversized buizen heb ik bij de aanzet niet het gevoel dat er veel kracht verloren gaat. Tuurlijk, de Rowtag is niet zo stijf en licht als een carbon racer kan zijn, maar iemand die op zoek is naar een titanium fiets is vaak ook op zoek naar andere eigenschappen. Zelf heb ik het iets hogere gewicht tijdens het fietsen nooit negatief opgemerkt.
Niet alleen het titanium zorgt voor comfort, ook uit de geometrie en de zitpositie komt dat. De fiets heeft een hoge stack en korte reach, zoals we vaak zien bij gravelracers. De Rowtag voelt toch net wat korter dan de concurrentie, want met de relatief lange 120 mm stuurpen zit ik nog steeds comfortabel op de fiets. De fiets heeft verder een lange wielbasis en een luiere balhoofdhoek dan gemiddeld. Het zorgt voor een fiets die stabiel aanvoelt. Wordt het terrein ruig of steil naar beneden dan voelt de Rowtag nog zeker aan. Zeker met de brede banden voelt het alsof je alles aankan. Met de Rowtag heb ik mountainbikeafdalingen gedaan en steile beklimmingen met boomwortels, de fiets ‘verslond’ ze met gemak. Rijd je op een parcours met scherpe bochten, waarbij het op snel sturen aankomt dan is het met de Rowtag net wat meer werken.
Specificaties
Van Nicholas Rowtag Gravelbike
Frame: Rowtag 3Al/2.5V Titanium Frame
Voorvork: VNT GVL Full Carbon Voorvork
Achterderailleur: Shimano GRX 815 Di2
Voorderailleur: Shimano GRX 815 Di2
Shifters: Shimano GRX 815 Di2
Remmen: Shimano GRX 810 160mm
Crankstel: GRX 810 – 31/48t
Cassette: Shimano CS-R8000 11-32
Wielen: DT Swiss G1800 Spline 25 DB (650b)
Banden: Panaracer Gravelking SK 48mm (650b)
Stuurpen: Zipp Service Course SL
Stuur: Zipp Service Course SL-70 XPLR
Zadelpen: Van Nicholas Titanium
Zadel: F’iz:ik Aliante R3 K:ium
Extra’s: Van Nicholas Titanium spacers, zadelpenklem en bidonhouders
Gemeten gewicht: 10,03 kg (zonder pedalen in maat L)
Adviesprijs: € 5505,-
Verkrijgbaar in de maten XS (48), S (51), M (54), L (57), XL (60) (getest in maat L)
Meer informatie bij Van Nicholas
Conclusie
Fietsers die op titanium hebben gereden, weten dat titanium iets speciaals heeft. We moeten het niet overdrijven, maar het rijgevoel op een titanium fiets is uniek. De Rowtag heeft dat wederom bewezen. Het comfort en de stabiliteit komt goed tot zijn recht op de gravelpaden. Met het bouwen van het frame heeft Van Nicholas ervoor gezorgd dat de fiets ook stijf en snel aanvoelt. Toch ligt het accent op comfort. Het maakt de Van Nicholas Rowtag een gravelbike voor wie op zoek is naar comfortabel en het gevoel wil hebben ieder avontuur of trail aan te kunnen.