We kregen een set van Vredesteins Fortezza Tubeless Ready banden om te proberen. Eindelijk weer eens een setje tubeless, want de binnenband regeert nog altijd.

Het tubeless-rijden op de weg is nog altijd aan het groeien, maar het gaat wel tergend langzaam. Iedereen kent het, maar nog niet iedereen durft eraan. Ik ben echter van mening dat er wel degelijk een voorname positie is voorbestemd voor tubeless op de racefiets, alleen gaan veranderingen in de wereld van het wielrennen nou eenmaal niet zo snel.

Laten we maar eens kijken wat Vredestein bijdraagt in dit plaatje. De Fortezza Tubeless Ready band is niet splinternieuw, maar zeker jong genoeg om eens aan de tand te voelen. En Vredestein realiseert zich ook dat nog niet iedereen over is gestapt naar tubeless en daarom hebben ze in een video uitgelegd hoe je een tubeless band moet monteren. Dat is meteen een mooi startpunt voor de review.

Mede daarom bestaat deze review uit twee delen. Eerst mijn ervaringen met de montage en vervolgens mijn ervaringen met het fietsen op de banden. Eerst dus de montage.

Montage: 4 uit 5!
Op voorhand vroeg ik het mij al af: zou de montage makkelijk verlopen of niet? Achteraf kan ik zeggen dat op een schaal van 1 tot 5 de montage een 4 zou krijgen. Een 5 zou een ideale situatie zijn waarbij alles er met de hand opgaat, en bij een 1 gaat het allemaal heel moeizaam, ondanks hulpmiddelen. Een goede score dus van de Fortezza’s, maar met ruimte voor verbetering. Hieronder laat ik zien en leg ik uit hoe ik tot mijn conclusie kom.

Alles wat we nodig zouden hebben voor de installatie kregen we van Vredestein mee. Naast de banden een flesje latex (tyre sealant), een slangetje voor op het ventiel en een sleuteltje waarmee je de kern van het ventiel los en vast kan draaien

Volgens het boekje, eh, de instructievideo
Als leidraad heb ik de instructievideo van Vredestein zelf gebruikt. Deze is heel duidelijk en geeft op het einde nog twee heel bruikbare (“Pro”!) tips. Die tips heb ik ook gebruikt, dus goed dat ze genoemd werden. In de video gaat nadat de eerste hiel op de velg zit (maar nog niet in de rand gezet) de latex erin om vervolgens de andere hiel ook op de velg te leggen. Ik heb besloten de latex er nog niet in de te doen.

In mijn geval krijg ik de band er met de hand op, maar als er al latex in zou zitten zou de kans op knoeien wat te groot zijn naar mijn idee. Daarom heb ik besloten om de band er eerst helemaal op de velg te leggen alvorens de latex erin te doen (met een slangetje).

Met de hand op de velg
Het lukte mij dus – met enige inspanning, zie een van de foto’s hieronder – de band er helemaal met de hand op te krijgen. Die inspanning is bij banden van andere fabrikanten vaak ook nodig om dat laatste stukje van de hiel over de velgrand te krijgen. Prima dus. Het oppompen met een handpomp was echter geen succes. Het lukte niet met beide hielen in het midden van de velg, maar ook niet nadat ik met behulp van een binnenband 1 hiel in de velgrand had gezet (volgens een van de tips in de instructievideo). Er bleef ondanks verwoed pompen toch teveel lucht ontsnappen.

Zoals je de band erop kan leggen kan je doorgaans ook een band weer van de velg af krijgen, maar niet altijd. Omdat tubeless banden een iets stuggere hiel hebben gaat dit vaak lastiger. Dit blijkt ook bij de Fortezza banden die ik er alleen met behulp van bandenlichters weer vanaf krijg.

Meer lucht nodig
Het is wel gelukt de band te zetten met een compressor, als ook met de SKS RideAir. Die kan net als een compressor onder hoge druk veel lucht blazen. Overigens heb ik hiervoor wel de kern van het ventiel verwijderd zodat er meer lucht ineens in de band geblazen kan worden. Vervolgens hebben we met een slangetje de latex in de band laten lopen.

Hieronder laat ik een paar foto’s de stappen zien die ik heb genomen om de band te monteren. Niet geheel onbelangrijk om er nog bij te vermelden is dat ik de banden heb gemonteerd op een set Enve 3.4 velgen, dit ter referentie.

Er vanuit gaande dat je wielen al over luchtdicht velglint beschikken is je eerste stap het plaatsen van het tubeless ventiel. In mijn geval is het ventiel dat Enve meelevert met de wielen. Het moertje (hieraan kan je vaak ook zien of je met een tubeless setup te maken hebt) voor je ventiel draai je met de hand stevig vast zodat er geen lucht kan ontsnappen tussen ventiel en velg.
Na het ventiel ga je de band erop leggen. Je zal zien dat de eerste hiel zich vrij eenvoudig erop laat leggen. De andere hiel ook op de velg krijgen is altijd lastiger, maar…
…niet onmogelijk! Om de tweede hiel er ook met de hand op te doen is het verstandig om ruimte te maken zodat je ook het laatste stukje over de rand van de velg krijgt. Dit doe je als volgt: Zet het wiel op grond. Startende aan de bovenkant met beide handen op één punt van het wiel knijp je beide hielen naar het midden van het velgbed (het ‘diepste’ punt van de velg). Zonder de band los te laten, terwijl je tegelijkertijd de band naar beneden probeert te duwen, werk je zo je weg naar beneden. Je zal zien dat je dan net iets meer ruimte over hebt waardoor je het laatste stukje toch alsnog de velgrand kan wringen.
Als de band er helemaal op ligt heb je twee opties: 1) Je kan er meteen latex in doen en dan de band zetten en oppompen of 2) eerst zetten, dan latex en ten slotte oppompen. Beide werken nagenoeg even goed, wij kozen optie 2 om het risico op geknoei met latex verder te verkleinen.
Het meegeleverde slangetje past strak om het ventiel. Het is ook een goede manier om zonder knoeien de latex in de band te krijgen.
Het is aan te raden het ventiel niet op het laagste punt te laten bij het vullen omdat de latex er dan uit kan spuiten. Hou het niveau van het flesje in de gaten en haal er eventueel even af om het af te lezen. Er moet ongeveer 30 ml in de band.
Omdat we de hielen van de band al gezet hebben (De oplettende lezer zal echter al gemerkt hebben dat we geen foto’s hebben van de compressor of SKS RideAir die we gebruikt hebben.) kunnen we de band nu wel oppompen met een handpomp.
Het is belangrijk het wiel nog even goed te schudden en rond te draaien zodat de latex zich al kan verdelen over de hele band. Klaar!

Gewicht en soepelheid
De Fortezza’s wegen 300 gram per stuk. Dat gewicht is ok. Het is meer dan de Mavic Yksions (271 gram, 25 mm) en Ere Research Omnia (253 gram, 24 mm), maar vergelijkbaar met bijvoorbeeld Continentals nieuwe GP 5000. Een binnenband weegt 60 to 80 gram, dus dat scheelt ook. Daar komt dan wel weer latex voor in de plaats.

Tubeless banden hebben over het algemeen een lagere TPI (Threads Per Inch) dan high-end clincherbanden waarbij de TPI kan oplopen tot 320. Die zijn daardoor heel soepel. Bij tubelessbanden is het ook belangrijk dat de lucht binnen blijft, ze mogen dus niet heel poreus zijn en bevatten daardoor meer rubber waardoor een hoge TPI moeilijk of niet haalbaar is. Het wegblijven van de binnenband levert echter weer voordeel op.

Ze houden goed hun druk, maar wel pas nadat je er een keer mee gereden hebt. Op zich ook niet zo verwonderlijk omdat de latex zich dan pas echt goed kan spreiden over de band en meteen eventuele – miniscule – gaatjes al kan dichten. Je hoeft hooguit wekelijks een keer bij te pompen.

In de testperiode heb ik er niet lek mee gereden, maar ook niet gemerkt dat er gaatje gedicht is door het latex. Dat gezegd hebbende, de laatste keer dat ik lek reed dit jaar kan ik mij ook niet meer herinneren. Ik heb op veel verschillende fietsen gereden, allen met relatief nieuwe banden, tubeless als ook met binnenband. Maar de Fortezza’s hebben we veel verschillend wegdek gezien als ook wat onverharde paden. Ze houden zich vooralsnog dus goed, al ga ik nooit zonder reserve binnenband op pad.

Een van de speerpunten van tubeless naast het minder lekrijden, is de verlaagde rolweerstand door het ontbreken van de binnenband. Je moet er een beetje mee experimenteren, het is ook afhankelijk van je gewicht. Ik heb met zo’n 1,5 bar minder gereden dan ik normaal doe met binnenband. Het comfort dat je daaruit haalt is ook super. De band slokt oneffenheden in het wegdek als het ware op. Ook in de bochten merk je goed hoe goed de grip van de band is daardoor. Dat geeft vertrouwen en dat is goed.

En niet te vergeten: de Fortezza’s rijden erg fijn en licht. Misschien niet zo licht als een 320 TPI clincher met latex binnenbandjes, maar lichter dan menig andere band waar ik mee gereden heb. Over de duurzaamheid ben ik vooralsnog ook te spreken. Na een ongeveer 500 kilometer is er nog maar weinig of geen noemenswaardige slijtage te bespeuren op de achterband. Een paar kleine scherpe steentjes heb ik eruit gehaald, maar heb dus nog niet met een lege band gestaan. En nog wel leuk om te vermelden is het rood-wit-blauw op beide zijden gebruikt wordt, het is tenslotte een Nederlands merk!

Details
Vredestein Fortezza Tubeless Ready 700x25c
Adviesprijs: € 64,95
Gemeten gewicht: 300 gram
Gemeten breedte: 28,7 mm (op velg met 21 mm binnenbreedte)
(De band is binnenkort ook in 28c verkrijgbaar)
Alle info bij Vredestein

Plus
+ Grip en comfort geven vertrouwen
+ Lekbestendigheid

Min
– Montage blijft bewerkelijk (geldt voor tubeless in het algemeen, vind ik, en dus ook in dit geval)

Het is hoog tijd voor een standaard waar velg- en bandenfabrikanten zich aan houden zodat je tubelessbanden eenvoudig kan monteren. Die kan ervoor zorgen dat het grootste pijnpunt van het rijden met tubelessbanden, de montage, geschiedenis is. Het monteren van de Fortezza’s op de Enve ging redelijk. Het erop leggen kan met de hand, het eraf halen helaas niet, ook vanwege de latex. Het zetten van de band in de velg is alleen gelukt met een compressor.

Omdat de montage ook afhankelijk is van de velg kan ik dit niet de banden volledig aanrekenen. Maar omdat tubelessbanden doorgaans moeilijker erop te leggen zijn dan clinchers hier toch een goede score voor Vredestein. Over de rijeigenschappen kan ik duidelijk zijn: die zijn heel goed. Ze rijden lekker licht en ze geven veel vertrouwen en comfort. Toch twee heel prettige maar ook belangrijke eigenschappen van een fietsband. En lekrijden gaat je ook niet snel meer gebeuren. Er blijft weinig te wensen over dus. Nou ja, die standaard dan, maar die komt er hopelijk snel.