Hij is begin dit jaar geïntroduceerd en na vele kilometers hebben we nu wel een reëel beeld van deze fietscomputer; de Wahoo Elemnt.

Het begon allemaal met de verpakking. Een beetje Apple-achtige designverpakking werd bij ons afgeleverd. Wanneer je de box openvouwt, zie je aan de linkerkant direct via verschillende schermafdrukken de mogelijkheden van de Elemnt. Rechts, achter een plastic doorkijkje, ligt de fietscomputer te wachten. Met een soort van lade trek je hem eruit. Naast de fietscomputer zitten er 2 frontmounts in. Eentje voor je normale stuur en eentje voor je tijdritbeugels. Daarnaast ook nog een directmount met tiewraps voor direct bovenop je stuur en een usb kabeltje. Dan even kort de belangrijkste eigenschappen van de Elemnt:

  • 68,6mm lcd scherm (geen touchscreen en geen kleur)
  • achtergrondverlichting
  • ANT+
  • Bluetooth
  • WiFi
  • navigatie
  • hoogtemeter via luchtdruk
  • Gewicht: 104 gram (zelf gewogen)
  • Adviesprijs: €329,99 (€399,99 inclusief hartslag-, cadans- en snelheidssensor)

Groot
Op de een of andere manier oogt de fietscomputer op het eerste gezicht een beetje lomp en groot. Zelf hou ik namelijk van kleine fietscomputers op het stuur. Hij is iets groter dan de Garmin 510 en de Polar M450 (zie onderstaande foto). Misschien is het vooral de verhouding en de dikke rand die het groot laat lijken. Hij is namelijk best breed in vergelijk met zijn lengte want als je naar de Garmin Edge 1000 kijkt, is die namelijk juist breder en langer dan de Elemnt. Genoeg over het formaat, eerst maar eens de fietscomputer instellen en connecten met de telefoon. Dat gaat verrassend makkelijk. Je installeert eerst de Wahoo Elemnt App (die er voor zowel Android als iOS is), daarna zet je Bluetooth aan en je maakt door middel van een QR-code verbinding. Super simpel en klaar. Via de app kan je de Elemnt updaten naar de laatste firmware en nog veel meer instellingen van de fietscomputer regelen. Bij ons liep de fietscomputer een keertje vast, en dan is 30 seconden de aan/uitknop ingedrukt houden de oplossing. De baterij gaat officieel 17 uur mee, maar wanneer je een route rijdt gaat deze sneller leeg, maar niet zo snel dat je een dag geen lange route kan fietsen.

Het contrast van het scherm is echt enorm goed. Het aflezen gaat dan ook heel makkelijk, of je nou in de zon fietst of in een donker bos. Je kan de velden van het scherm zelf indelen. Minimaal 1, waarbij dan de helft van het scherm gevuld is met de data en de andere helft leeg en maximaal 10 velden. De volgorde van de velden en het aanmaken van eigen schermen met velden die jij belangrijk vindt, doe je met de app. Je moet altijd per scherm 10 velden selecteren waarna je de volgorde van belangrijkheid kan bepalen. Alles wat er te meten is kan je weer laten geven, van temperatuur tot telefoonbatterij en van je stijgingspercentage tot hoogtemeters. Omdat het geen touchscreen is, zijn er zes knoppen voor de bediening. Een aan-/uitknop links, twee “op en neer” knoppen aan de rechterkant en dan drie functieknoppen onder het scherm. De functie van die drie onderste knoppen is afhankelijk van welk scherm actief is. De betekenis staat dan op het scherm boven de knop zelf. De redelijk grote knoppen moet je echt goed indrukken en geven niet een hele duidelijke feedback. Aan de reactie op het scherm zie je dan vaak of je druk hard genoeg was.

Met de nauwkeurigheid zit het wel goed. Hij heeft na lange ritten dezelfde informatie als diverse andere fietscomputers die we ernaast hebben gezet. De GPS start niet bijzonder snel op, maar ook niet heel langzaam. Wel heeft de GPS het moeilijk wanneer je onder begroeide bomen fietst, dan rommelt hij wat met de snelheid. Met een vaste snelheid van 34km/u het bos in rijden, zorgt er dan voor dat je opeens 24 rijdt, en aan het eind opeens 44km/u. Hij moet dan de gemiste kilometers weer inhalen als het ware.

wahoo-elemnt6

Navigatie
En dan wel een leuke verrassing, vond ik zelf; navigatie. Nee, niet een kale achtergrond met een pijltje die de richting van het eindpunt aangeeft en waar je zelf de weg dan bij moet denken. En nee, ook niet eentje die zegt dat je over 50 meter linksaf moet. De navigatie op de Elemnt werkt met een wegenkaart die regelmatig wordt geüpdate. De kaart ziet er heel simpel uit, maar werkt gewoon zoals je verwacht. Jij bent het pijltje op de kaart en de route die je van te voren hebt geplant is uitgestippeld. Als je te ver bent uitgezoomd dan is het lastig te bepalen of je de eerste of de tweede straat rechts moet. In de praktijk ben je dan vaak ver ingezoomd (met de up en down knoppen aan de rechterkant). Tijdens het navigeren wijst de pijl in je rijrichting zodat je op het scherm altijd naar boven fietst. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar het is gewoon hetzelfde wat je in je auto ook hebt. Wat nog wel een verbeterpuntje is, is dat wanneer je verkeerd fietst hij alleen aangeeft dat je niet meer op de route zit, maar hij geeft niet aan hoe je moet fietsen om weer op de route te komen. De oplossing is dan even uitzoomen, dan zie je de oorspronkelijke route en dan daar weer heen fietsen.

Wat wel weer erg fijn werkt is het maken van een route. Die kan je importeren, maar je kan er ook eentje maken in Strava. Strava heeft een mooie functie waar je je eigen route kan maken en wanneer je je Elemnt app gekoppeld hebt met Strava wordt de route automatisch gesynchroniseerd met de Elemnt. Erg eenvoudig en je kan dus 5 minuten voor je vertrekt “even” een nieuwe route maken.

Dan de ledjes, die oplichten bij verschillende acties. Wanneer je bijvoorbeeld van een route afwijkt, lichten ze rood op. Je kan het geheel ook instellen. Als voorbeeld dat hij reageert op je gemiddelde snelheid. Dan geeft hij via ledjes aan of je boven of onder je gemiddelde zit te fietsen. Je kan de leds ook een andere functie geven. De ledjes zijn niet nodig maar zijn een extraatje. Het helpt je net even sneller informatie tot je te nemen.

Daarnaast hebben ze zojuist de Strava Segment update uitgevoerd. Hiermee geeft je Elemnt tijdens het rijden aan waar de segmenten exact beginnen en of jij op het segment dan een kom rijdt. Je krijgt tijdens het segment al feedback of je achter of juist voorloopt en met hoeveel seconden. Hij kijkt nog niet live naar de segmenten maar pakt de segmenten die je van te voren in Strava aangeeft bij Dashboard, My Segments, Starred Segments.

Plus
+ leesbaarheid scherm
+ makkelijk routes importeren
+ sofware functies updates

Min
– grove uitstraling
– bediening knoppen
– gps ontvangst onder bomen

Conclusie
In eerste instantie een beetje lomp ogende fietscomputer, die wanneer je er aan gewend bent erg fijn is om mee te fietsen. De leesbaarheid van het scherm is echt subliem. De eenvoudige navigatie die de routes gemaakt in Strava leest, zorgen ervoor dat je snel even voor het fietsen een nieuwe route maakt en dus een ander rondje rijdt dan je gewend bent. Dat je de knoppen wel hard moet indrukken en dat je aan de reactie van het scherm moet kijken of je hard genoeg hebt gedrukt, neem je voor lief. Ondanks een paar verbeterpuntjes toch een erg fijne fietscomputer. Omdat de ontwikkeling van de software ook lekker doorgaat bij Wahoo is het extra leuk om eens in de zoveel tijd weer nieuwe functies te hebben.

WEGGEEFACTIE
We mogen 1 Wahoo Elemnt weggeven. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (rechtsboven op racefietsblog.nl) en laat ons hieronder weten wat je huidige fietscomputer is. Uit de reacties trekken we na zondag 4 september 12:00 uur de winnaar.

wahoo-elemnt-doos wahoo-elemntwahoo-elemnt3 wahoo-elemnt4 wahoo-elemnt5 wahoo-elemnt2wahoo-elemnt-7

Via Wahoo