Als je op zoek bent naar een set carbonwielen kan ik mij voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer kan zien. Zoveel aanbod! Veel komen er letterlijk uit de fabriek rollen, maar je kan ze ook op maat laten maken, met de hand. We reden een aantal weken met de nieuwe Tailwind wielen van Wheel-Tec uit Alkmaar.

En we reden natuurlijk met een complete wielset, maar de Tailwind serie bestaat eigenlijk alleen uit velgen. Daar gaat primair je keuze naar uit als je een wielset laat bouwen. De naven, spaken en spaaknippels zijn vervolgkeuzes die je eveneens in overleg met Wheel-Tec bepaalt.

Wheel-Tec is als wielbouwer geen vreemde voor ons. Er lijkt de laatste jaren een soort van wildgroei te zijn ontstaan als het gaat om carbonwielen. Ze zijn er in alle soorten en maten, en komen van heinde en ver en het is daarom goed om daarover van gedachten te wisselen met een specialist. In eerste instantie is Wheel-Tec bekend van het bouwen met velgen van A-merken. Denk aan velgen van onder andere Enve, Mavic, Reynolds, Duke, Nox en naven van Chris King, Hope, Tune en DT-Swiss. Tegenwoordig laten ze dus ook velgen maken volgens eigen specificaties. Met behulp van CFD techniek (Computational Fluid Dynamics, een soort softwarematige windtunnel simulatie) is hierbij een bolle vorm ontstaan die moet zorgen voor stevigheid, maar ook rijcomfort en stabiliteit. De Tailwind-velgen zijn er voor zowel de velg- als schijfrem en bij de laatste is er ook nog een extra brede ATR-uitvoering, voor de gravelrijders onder ons.

Wat krijg je voor je geld
Wij hebben deze wielset niet besteld en op maat laten maken naar onze wensen. Dat wil nog niet zeggen dat hij niet naar onze smaak is, want de combinatie met de zwarte decals van DT-Swiss naven en rood geanodiseerde spaaknippels maken het een fraaie, niet alledaagse wielset. De bolle vorm van de velg geeft hem ondanks de beperkte hoogte (vóór 35 mm, achter 40 mm) toch wat body. De velgen gaan mee in de trend van brede velgen, maar niet extreem. De binnenbreedte van 18 mm maken ze geschikt voor gebruik met 25 en 28 mm bandjes en dat zijn tegenwoordig toch de standaardmaten. Het remoppervlak, altijd een belangrijk onderwerp bij carbonvelgen, hebben speciale aandacht gekregen. De remlaag heeft een speciale samenstelling zodat je remblokjes (meegeleverde SwissStop Black Prince blokjes) beter vat krijgen op de velg en deze tegelijkertijd zeer hittebestendig wordt.

De glanzende zwart waterslide decals op het matte zwart van het carbon zien er mooi uit, vind ik. Erachter staat in het wit “made by wheel-tec”. Een stuk kleiner dan het Tailwind logo. Naar mijn smaak had het nog iets kleiner of subtieler gemogen. De combinatie staat drie keer op beide zijdes van de velg. Je kan de velgen overigens ook zonder decals bestellen. De custom matzwarte decals van de DT-Swiss 240s naven ogen erg subtiel. Standaard hebben die rood-witte decals, maar een van de voordelen van het zelf samenstellen van je wielen is dat je ook dit kan laten aanpassen. Prima keuze dus.

Niet alleen voor de looks
Wielen, en dat met name carbonwielen, zijn voor veel wielrenners de meeste begeerlijke upgrade van de racefiets. Dat dit niet alleen voor de uitstraling is blijkt wel als we met de Tailwinds op pad gaan. De meeste wielsets, goedkoop en duur, rollen lekker de eerste meters op het asfalt. Het kaf wordt van het koren gescheiden bij slechte wegen, sprinten, scherpe bochten op snelheid en klimmen en dalen. En als het even kan ook nog een combinatie van die situaties. De wetenschap dat er een professional persoonlijk je wielen heeft gemaakt geeft al veel zelfvertrouwen en de wielen bevestigen dat zelf ook nog eens. Het accelereren gaat heerlijk vlot en licht. Het voelt soepel en direct en dat fietst heel lekker. Geen aanlopende blokjes bij een sprint en bochten zijn geen enkel probleem.

Een paar keer zijn de wielen iets beter getest dan we initieel van plan waren. Onverhoopt hebben we toch een paar flinke gaten in de weg meegepakt met 30 km/u+ . Dan schrik je toch altijd wel even, maar alles heeft zich keurig gehouden. Geen lekke banden en de wielen zijn nog kaarsrecht, gelukkig. De beperkte hoogte bevalt goed. Daardoor blijft het gewicht laag (in combinatie met de 240s naven onder de 1500 gram) en krijgt zijwind niet al te veel vat op je wielen. Natuurlijk merk je het wel, de velgen zijn 35 en 40 mm hoog, maar het is zeker niet als hinderlijk ervaren, je houdt bij windstoten goed controle over je stuur.

Gelukkig was het weer de afgelopen weken goed en was er weinig regen, maar wel genoeg nattigheid om het remoppervlak uit te proberen. Dat viel niet tegen. Niet zo goed als aluminium, maar de remweg werd wel binnen de perken gehouden. Dat wil zeggen dat de controle voldoende was en je zeker niet het gevoel hebt dat je in het luchtledige aan het knijpen bent met je remmen. Hou bij het schoonmaken van je fiets ook rekening met het reinigen van het remoppervlak en remblokjes. De remprestaties zijn het beste als beide goed schoon zijn. Een beetje water en zeep volstaat niet altijd, besteedt hier dan ook wat extra aandacht aan bij het plegen van onderhoud.

Details
Wheel-Tec Tailwind wielen
Getest: Wheel-Tec Tailwind 35 velg (v) en Wheel-Tec Tailwind 40 velg (a)
DT-Swiss 240s straightpull naven (v 20 / a 24)
Sapim CX-Ray en CX-Sprint spaken
Sapim alu polyax spaaknippels in rood

Gemeten gewicht voor-/achterwiel 649/834 gram, samen 1483 gram (incl. velglint, excl. snelspanners)
Gemeten binnenbreedte (beide): 18 mm
Gemeten buitenbreedte (beide):  26,5 mm

De velgrem versie is verkrijgbaar in een 25-30mm, een 35-40mm en een 45-50mm combinatie. De schijfrem versie is er in een 30mm, een 40mm, een 50mm en een extra brede ATR40 voor 28-40mm banden.

Prijs: Vanaf € 1129,-. De set waar wij op reden kost € 1304,-

Plus
+ Op maat gebouwde wielen met veel keuzevrijheid
+ Laag gewicht
+ Goede remeigenschappen, ook bij nat wegdek
+ Moderne eigenschappen, zoals binnenbreedte

Min
– Geen

Conclusie
“Wielen maken de fiets” is een opmerking die ik wel vaker gebruik. Maar die kan in meerdere opzichten toegepast worden. Deze set handgemaakte Tailwind wielen van Wheel-Tec doen dat ook. Om te beginnen met dat waar ze voor gemaakt zijn. De wielen worden helemaal met de hand gespaakt en op spanning gebracht met als resultaat heel goed uitgebalanceerde en stijve wielen. Dat merk je bijvoorbeeld aan het vlotte accelereren en hoe goed ze zich in de bochten houden, ze geven geen krimp. Dat geeft je veel zelfvertrouwen, je weet dat de wielen zich houden. Al haalt het niet het niveau van aluminium bij nat weer, het remmen gaat ook bij nat weer goed. Je houdt de controle en dat is belangrijk.

De 240s naven behoeven niet veel toelichting, die lopen heerlijk soepel en zien er met de zwarte decals ook nog eens strak uit. En dat brengt mij meteen bij dat andere punt: de wielen laten ook je fiets er goed uitzien. Zwarte velgen, Sapim spaken, DT-Swiss naven en dan de rode spaaknippels voor het detail. De Tailwind decals vind ik er persoonlijk ook mooi bijpassen en de zwarte 240s decals maken het af.

Kwaliteit heeft zijn prijs, dat geldt voor alles en ook voor racewielen, laat staan als het om maatwerk gaat. Daar krijg je dan ook wat voor terug. Zeker als je bedenkt dat ze in prijs concurreren met carbon ‘fabriekswielen’ is een set als deze Tailwinds echt een waardevolle upgrade van je fiets, in alle opzichten.

De Wheel-Tec Tailwind ATR met Schwalbe G-One 40mm gravelbandjes