Simpel en briljant tegelijk. Nieuwkomer Rondo brengt met de Ruut een fiets op de markt die je zowel een racy als een endurance karakter kan geven.

Als je het nog niet in de titel had gelezen bent je waarschijnlijk aan het kijken waar je de fiets dan kan aanpassen. Aan het frame is niets te zien. Het aanpasbare deel zit bij de as van de voorvork. De as kan je in hoogte verplaatsen, zo’n 10mm, waarmee je karakter en rijgedrag van de fiets kan veranderen van strak sturende racer naar een wat meer relaxte endurance racer. 10mm zou toch niet zo’n verschil moeten maken, denk je misschien, maar het heeft effect op de hoek van zowel de zit- als stuurbuis, maar ook het stuur en het bracket komen daardoor iets lager (of hoger) te liggen. Alles tezamen heeft dat wel degelijk impact op het rijgedrag.

Slim bedacht van de jongens van Rondo! Het zijn ook niet de eerste de beste, ze hebben ruime ervaring opgedaan bij onder andere NS Bikes (mountainbikemerk). De fiets is niet zomaar een racer, hij kan tot 42mm brede 700c banden hebben, als ook 2,2″ brede 650B mountainbike banden. Niet alleen gemaakt voor het asfalt dus. Hij past daarmee in het rijtje met de 3T Exporo, Open U.P.P.E.R. en de Crema Gravus.

Leuk is ook dat ze de Ruut een drie verschillende materialen gaan aanbieden, maar allemaal met dezelfde voorvork. De CF1 is van carbon en zal compleet zo’n € 3.700,- gaan kosten. Daaronder de CF2 met een goedkopere uitrusting, maar ook van carbon. Dan de Ruut STL, van staal, maar compleet voor zo’n € 2.300,-. Dan is er nog de alu variant, de Ruut AL, die € 1.900,- gaat kosten. Op de site van Rondo is het nog akelig stil, maar daar moet deze zomer verandering in komen.