Het Duitse merk Rose, met de dikke catalogus en de immense winkel vlak over de grens in Bocholt, zet met hun collectie voor 2015 goed breed in. Elke type (race)fietser kan bij de Duitsers terecht!
We zijn maar met de wedstrijdjongens begonnen; de X-Lite serie. Daarbij valt al meteen de X-Lite Team op. Die hebben ze tot 4,95kg terug weten te brengen. Daar was wel het nodige spul van het eveneens Duitse AX-Lightness voor nodig.
Samen met de X-Lite Team vormt de X-Lite CRS het topsegment van Rose voor de racefietsen. De geometrie van beide modellen is hetzelfde, de Team is met een frameset onder de 1000 gram echter wel wat lichter dan de CRS. Dit komt door het gebruik van een ander soort carbon in het frame. Onderstaande uitvoering van de CRS is behoorlijk opvallend met alle gele accenten. De gele Mavic Cosmic’s zijn misschien net wat te veel van het goede, maar we zijn wel gecharmeerd van deze racer. Ze hadden ook nog een rood-wit-blauwe versie van de CRS staan. Daar moesten we in het begin even aan wennen, maar de kleuren komen er heel mooi uit.
De Xeon RS, ook een echte racer, is een aluminium fiets, maar niet zomaar een. De fiets is volledig herontworpen en mede door gebruik van ander aluminium is de fiets een stuk lichter geworden. In maat 49 en 51 komt het frame zelfs op 950 gram! Peanuts voor de carbon-predikers natuurlijk, maar voor een aluminium frame is dit toch echt heel weinig. Het geeft maar weer eens aan dat alu nog niet passé is!
De Xeon DX is een echte comfort racer met een wat kortere bovenbuis en langer balhoofd. Opvallend is natuurlijk de knik in de seatstays. Deze is er natuurlijk om het comfort op de achterbrug te kunnen waarborgen. De lasnaden zijn overal goed zichtbaar, maar dat is niet erg. Deze uitvoering met met matzwart en blauw met grijze letters en de interne kabelvoering maakt het een stoere fiets. De fiets is tevens zukunftsweisend met Shimano’s Flat Mount standaard voor schijfremmen. Een niet onbelangrijke eigenschap die we helaas verzuimd hebben op de foto vast te leggen zit hem in het balhoofd en de headset. Wil je je stuur wat hoger, dan worden er spacers onder balhoofd geplaatst, i.p.v. direct onder de stuurpen om voor meer stijfheid te zorgen.
De Xeon Team CGF is de carbon variant in de Gran Fondo serie. Hetzelfde gespoten als de alu variant, maar zonder de schijfremmen. De achterrem is onder het bracket gemonteerd.
De Xeon CDX is ook een comfort racer van carbon, maar deze is mét schijfremmen. Mooi glanzend in de lak is het een opvallende verschijning, het zwart met rood en witte letters gaan goed samen!
Prijzen van de fietsen zijn helaas nog niet beschikbaar! Voor meer informatie over Rose kan je terecht op www.rose.nl