Schakelen met één voorblad is inmiddels al niet meer weg te denken in de vele offroad disciplines en ook in het wielrennen wordt er, zij het mondjesmaat, mee gereden. Rijden met een enkel voorblad heeft er voor gezorgd dat er veel nieuwe producten zijn ontwikkeld voor deze markt. SRAM, en onlangs ook Shimano, kwamen met een 12-speed groep (XTR).Rotor liet tijdens Eurobike zien dat het daar nu een stapje bovenop doet met een 13-speed groep!

De groep heet ook “1×13”, wel zo duidelijk. 13-speed dus. Achterliggende gedachte bij Rotor is dat een 2 x 11 groep eigenlijk maar veertien unieke versnellingen heeft. Van de tweeëntwintig versnellingen zijn er volgens Rotor acht die er overlappen en dus overbodig zijn. Reden voor hen om een 1 x 13 groep te ontwikkelen met drie verschillende cassettes. De groep is beschikbaar voor de disciplines road, gravel en mountainbike. Voor laatstgenoemde hebben ze een nieuwe ’trigger’ shifter ontwikkeld. Voor fietsen met een dropbar werkt de 13-speed groep met de Rotor Uno groepset. Wel is er een andere derailleur voor nodig en zal je achterwiel moeten worden voorzien van een nieuwe naaf. Rotor is vooralsnog de enige leverancier die deze in het assortiment heeft. Door de ruimte die nodig is voor de 13-speed body, wordt de naaf zelf wat smaller. Een 13-speed Rotor cassette past niet op een 11/12 of XD-body.

En niet mechanisch of elektrisch, maar hydraulisch dus. Daarmee natuurlijk ook niet draadloos. Er loopt een dunne leiding – dunner dan een remleiding – van je shifter naar de achterderailleur. De indexering vindt plaats op de derailleur i.p.v. de shifter waarmee het gevoel bij het schakelen wezenlijk anders is.

Qua bereik zijn de mogelijkheden met de 1 x 13 groep erg groot. Het voorblad is verkrijgbaar vanaf 38-tands tot 54-tands. De vertanding heeft altijd een even aantal en het is mogelijk om zowel ovaal als een rond kettingblad te rijden. Je kan kiezen uit 10/36, 10/39 of 10/46 cassettes. Voor de mountainbike is er een aparte 10/52 cassette. Het overstappen naar een 13-speed groep kost wel het nodige werk (je kan wel een 12-speed ketting gebruiken) en ik ben benieuwd of de deze techniek er voor gaat zorgen dat de voorderailleur ook van de racefiets zal verdwijnen. Met is bij Rotor in ieder geval ver gevorderd met de groep en het lijkt erop dat ze snel in productie gaan. Meer info over prijzen en beschikbaarheid hebben we vooralsnog niet.

   

Via Rotor

Tags: