Het ontstaan van de Warbird gaat terug naar het jaar 2008. In dat jaar maakten medewerkers van Salsa voor het eerst kennis met de gravel events in Amerika. Destijds reden ze hoofdzakelijk met cyclocrossers of andere fietsen waar bredere banden op gemonteerd waren.
Veel modder, slijtage en een dood gevoel in lijf en leden, maar ook een hoop lol. Met het groeien van het aantal gravel events, groeide ook het enthousiasme van de Salsa crew. Gevolg was dat een van de engineers riep: “Ik denk dat we een betere fiets kunnen maken voor deze evenementen”. En zo geschiedde en inmiddels is alweer de vierde generatie van de Warbird een feit.
All-Road Warbird
De full carbon Warbird heeft een specifieke gravel geometrie en is ook niet te vergelijken met een cyclocross fiets. Salsa heeft dit vanaf het begin als twee volledig verschillende disciplines beschouwd. En dat zijn het natuurlijk ook.
Het frame van de Warbird heeft een laag bottom bracket, langere bovenbuis en voldoende clearance bij het voor en achterwiel. De geometrie van Salsa biedt een race specifieke houding die naast stijfheid ook erg comfortabel is. Het ‘Class 5 Vibriation Reduction System’ is hier mede verantwoordelijk voor. Dit VRS zie je terug in dunne seatstays die hierdoor meer flex bieden. Het frame heeft veel ruimte voor montage van bijvoorbeeld bidonhouders, spatborden, tassen en een bagagerek. Zo kan je alleen aan het frame al drie bidonhouders monteren en in combinatie met de voorvork komt dit totaal op vijf.
Bij het bracket is er ruimte om tooltjes te monteren en op de bovenbuis zijn er montagepunten voor een tasje. Het frame is voorzien van interne bekabeling. Niet alleen voor de remleiding en het schakelen, maar ook voor een eventuele dropper-post.
Het topmodel is afgemonteerd met een Shimano Ultegra 2×11 groepset, maar het frame is ook geschikt voor een 1X11 aandrijving. Ook bij het type wielen zijn er twee mogelijkheden want het frame is geschikt voor 650B (27,5 inch) wielen en 700C (28 inch) wielen. Deze worden gemonteerd met behulp van steekassen. Het frame is geschikt voor flat-mount schijfremmen en biedt ruimte voor 140 mm of 160 mm schijven.
Vijf opties of een frameset
Er zijn zes mogelijkheden om een Warbird te rijden. Voor $ 1999,- kan je een frameset bestellen, die je vervolgens naar eigen wens kan opbouwen. Omgerekend is dit een kleine € 1750,- voor een full carbon frame. Het topmodel is uitgevoerd met Shimano Ultegra Di2, carbon onderdelen en 700C aluminium DT Swiss wielen. Deze uitvoering kost $ 5399,- wat neerkomt op een kleine € 4700,-. Daartussen zitten de Warbird Force 1, Warbird 105, Warbird Apex en Warbird Tiagra. Hierbij is vrij duidelijk welke groepset er op de fiets is gemonteerd.
De Force 1 uitvoering is het enige model dat wordt aangeboden met 650B wielen en kost $ 4399,- en dat is zo’n € 3800,-. De 105 uitvoering gaat over de toonbank voor $ 3399,- en kost ongeveer € 2950,-. De Apex en Tiagra uitvoering zijn beiden voorzien van mechanische schijfremmen en kosten respectievelijk $ 2699,- en $ 2399,-. Dit komt neer op ongeveer € 2350,- voor de Apex uitvoering en net geen € 2100,- voor het Tiagra model.