To shave or not to shave…. Het is en blijft een interessant discussiepunt! Ieder heeft er zo zijn eigen reden voor om het wel of niet te doen. Dat profs het doen is voor iedereen logisch maar wanneer je als toerist of wielrenner op amateur niveau je benen scheert is het voor de buitenwereld maar een vreemd iets. Aan het hoe en waarom hebben we al eerder een artikel gewijd nl; hoe scheer ik mijn benen als wielrenner.
Redenen die genoemd worden zijn voor profs vrij reëel. Een massage na afloop, minder irritatie en kleinere kans op ontstekingen bij een valpartij. Deze redenen echter zijn voor een toerist dan al weer een stuk minder van belang. Als wedstrijdrenner (ongeacht niveau) is de kans op een valpartij wellicht wat groter, maar ik krijg niet standaard een massage na afloop (helaas). Overigens wordt je wel wat vreemd aangekeken als je als wedstrijdrenner met behaarde benen aan de start staat.
Maar om nu aan alle discussie en scheve blikken een eind te maken is er bewijs! Bewijs dat het scheren van je benen niet voor niets is; het gaat namelijk om pure snelheid! Aerodynamica! Bij Specialized in de Win Tunnel (windtunnel dus) hebben ze dit getest. Een en dezelfde persoon die allereerst in de windtunnel zit met behaarde benen en de tweede keer is de situatie identiek op het beenhaar na. De uitkomst is wat mij betreft verrassend te noemen!
Naast het scheren van de benen is er nog een ander haar-issue nl. baardgroei. Steeds meer renners hebben een baard. Laurens ten Dam al enige tijd en hij probeert zijn Belkin-collega’s ook aan de baard te krijgen! Heel erg succesvol kunnen we dit nog niet noemen, maar feit dat hij het probeert zegt wat over zijn liefde voor de baard. Ook Sir Wiggo heeft een baard en de prijs voor meest volle baard in het peloton is voor Paolini. Maar als beenhaar zorgt voor meer weerstand, hoe zit dit dan met een baard? Ook dat zochten ze uit bij Specialized!