Schwalbe’s Pro One tubeless werd overal al goed ontvangen en toch komen ze nu vrij snel met een nieuwe uitvoering. Volledig nieuw. De nieuwe band is geheel nieuw ontwikkeld en vervaardigd. Het doel van Schwalbe was om een nieuwe band te ontwikkelen met gelijkwaardige rijeigenschappen als die van een tubular.
“Een snelle, lichte en veilige band met een zo groot mogelijke souplesse.”, zoals Schwalbe Productmanager Race Peter Krischio het omschrijft. “Om deze eigenschappen te bereiken, hebben we een volledig nieuw karkas gebouwd, de compounds geoptimaliseerd en alle facetten van de productie verder gemoderniseerd. Daardoor is de nieuwe Schwalbe Pro One geen verdere ontwikkelingsfase van de voorganger, maar een volledig nieuwe oplossing”, zegt hij.
Souplesse en multicompound
Souplesse karkasconstructie: de nieuwe Turn-up-constructie, zoals ze het noemen, bestaat uit twee karkaslagen onder het loopvlak in combinatie met een drielaagse zijwanden voor meer bescherming tegen insnijdingen. De band beschikt ook over 14 mm brede V-Guard lekbscherming die de rolweerstand noch soepelheid moet beïnvloeden. Ook de Addix Race Compound heeft een volledige nieuwe samenstelling en die noemen ze een multicompound. In het midden en aan de zijwanden worden verschillende, speciaal ontwikkelde compounds gebruikt om voor meer grip te zorgen zonder de andere rijeigenschappen te beïnvloeden.
Drie versies van de Pro One
De Pro One banden zijn de topmodellen van Schwalbe en daarvan zijn er nu drie verschillende uitvoeringen:
- Pro One Tubeless Easy
Speciaal ontwikkeld voor gebruik zonder binnenband en moet de beste prestaties leveren. Hij weegt 245 g in 25 mm en heeft een 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, verhoogde lekbescherming en is duurzamer ten opzicht van het voorgaande model. - Pro One Tube Type
Alleen voor gebruik mét binnenband. Weegt 235 g in 25 mm en heeft een 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, 30% verhoogde lekbescherming ten opzichte van het voorgaande model. - Pro One TT Tubeless Easy
Met Addix Race Single compound werd hij gemaakt voor tijdrijden en triatlon. De 205 g lichte band (in 25 mm) rolt in vergelijking met de Pro One Tubeless Easy 21% lichter. Met een prototype van deze band won Patrick Lange het Ironman World Championship 2018 in Hawaï met een recordtijd.
De tubeless modellen krijgen de naam Tubeless Easy omdat zonder gebruik van hulpmiddelen als bandenlichters of een compressor te monteren moeten zijn. De montage zou daardoor net zo makkelijk moeten zijn als bij die van een Tube Type, daarmee bedoelen ze een band (alleen) geschikt voor gebruik met een binnenband.
Zoals je in bovenstaand overzicht ziet komt de tubeless variant in veel verschillende wielmaten. De adviesprijs voor alledrie de varianten is € 69,90.
Subtop: Schwalbe One, nieuw op basis van oude Pro One
De One, die direct onder de Pro One in het gamma van Schwalbe is ook vernieuwd. Interessant hieraan is dat hij gebaseerd is op de ‘oude’ Pro One. De band komt in een One Tubeless Easy en Tube Type op de markt. Het heeft MicroSkin karkasconstructie, Raceguard lekbescherming en Addix compound.
In bovenstaande overzicht zie je alle soorten van de Schwalbe One waarbij er meer varianten van de Tube Type zijn dan van de Tubeless Easy. Er zijn zelfs nog twee varianten draadband. Van de One is er wederom een Classic, oftwel een skinwall uitvoering. De adviesprijs voor de tubeless variant is € 54,90, van de Tube Type € 39,90.
Hoewel de One dus eigenlijk gelijk is aan de oude Pro One, wordt deze nu in de markt gezet als Allround, waar de nieuwe Pro One echt als Race neergezet wordt. Naast de nieuwe One zal de bestaande Durano DD en Durano Plus, beide alleen voor binnenbanden, ook in de Allround categorie vallen. De categorie Sport maakt het assortiment compleet, deze bevat de Lugano II Endurance en de Lugano II.
Alle info bij Schwalbe
Foto’s van Schwalbe en Irmo Keizer