Je zal niet de eerste zijn waarbij de lucht via het ventiel ontsnapt bij je tubeless setup. Bij de nieuwe ventielen is de kans hierop een stuk kleiner, en is de montage makkelijker. Schwalbe is al een aantal jaar erg actief op de tubeless markt en zij hebben afgelopen jaar nog eens goed naar de ventielen gekeken. En die hebben ze weten te verbeteren!

Tubeless ventielen 2.0

Het ventiel zelf is natuurlijk een klein onderdeel, en de aanpassingen lijken ook niet al te groot. Maar als ik de ventielen naast elkaar leg, zijn de verschillen goed te zien. Het eerste dat opvalt is de lengte, want waar er eerder alleen maar ventielen van 40 mm waren, zijn ze nu ook in 60 mm en 100 mm. Op de foto hieronder liggen beide type ventielen naast elkaar.

Links het nieuwe ventiel, rechts is het vorige type

Om ze goed uit elkaar te houden hebben we twee verschillende lengtes naast elkaar gelegd. Het vorige type van het ventiel van 40 mm en de nieuwe in de 60 mm uitvoering. Als je vanaf de zijkant kijkt zie je dat het rubber, dat aan de binnenkant van de velg komt te zitten, schuiner is. Hierdoor steekt het ventiel minder ver naar binnen in de velg en is er meer ruimte voor de band om ook bij het ventiel goed in de velgrand te klemmen.

Aan de rechterkant het nieuwe ventiel, met grote doorlaat

Aan de onderkant is het grootste verschil zichtbaar. Daar kan je zien dat de ‘doorlaat’ van het ventiel een stuk groter is geworden. Deze is nu 4 mm, zodat zowel lucht als latex er makkelijker doorheen kan en de kans op een verstopt ventiel veel kleiner wordt. Als je kijkt naar de bovenstaande foto is het wel duidelijk welk ventiel dat is. Naast dat het gat groter is geworden, past er nu ook een 4 mm inbussleutel op om het ventiel makkelijk te kunnen aandraaien bij het monteren, of demonteren. Vooral bij het demonteren vind ik het handig, omdat het niet de eerste keer zal zijn dat een ventiel zo vast zit dat het zonder tang niet los te krijgen is. Dan vind ik een inbussleutel een stuk handiger.

Links het nieuwe ventiel met rubberen sluitringetje

Om het ventiel goed af te sluiten, draai je deze aan de bovenkant aan met de sluitring. Deze is een stukje groter geworden en valt over het rubberen ringetje in plaats van er op. Het rubberen O-ringetje, dat tussen de velg en de sluitring zit, is de vervanger van het kunststof kapje dat op de vorige versie van de ventielen zat. Deze O-ring vormt zich naar de vorm van de velg zodat de ventielen met veel meer type velgen te gebruiken zijn. Op de foto hierboven hebben we de sluitring even weggelaten, zodat je goed het verschil kan zien tussen het rubberen ringetje en het kunststof kapje.

Gewicht en prijs

Zoals gezegd zijn de ventielen verkrijgbaar in drie verschillende lengtes. Waar deze eerst nog verpakt zaten in een zakje, worden ze nu in een mooi doosje verkocht. Staat toch een stukje netter vind ik. De 40 mm ventielen hebben een gewicht van 4,6 gram op onze weegschaal en dat is inclusief het ventieldopje. Het gewicht is daarmee vergelijkbaar met zijn voorganger. Een setje van twee ventielen van 40 mm, waar je ook het hulpstukje voor de ventielkop bij krijgt, kost € 21,90. Dit is dezelfde prijs als het vorige type ventielen. De ventielen van 60 mm lang, wegen 5,5 gram inclusief ventieldopje en deze kosten € 24,90. De langste ventielen van 100 mm hebben we niet zelf kunnen wegen, maar op de website van Schwalbe staat dat ze 7,3 gram wegen. Deze 100 mm ventielen kosten € 29,90 en maken het gebruik van ventiel verlengers bij hoge velgen overbodig.