Tijdens de Bike Motion ben ik gewapend met een merkenlijstje op pad gegaan. Een aantal merken die nieuwigheden hadden, of waar ik graag meer van wilde weten. Bovenaan dit lijstje stond al een tijdje Scope Cycling. Twee jongens die de afgelopen vier jaar bezig zijn geweest met het ontwikkelen en opzetten van een nieuwe range full carbon wielen. En nee, het wiel opnieuw uitvinden hebben ze niet gedaan. Maar standaard carbon wielen met een set mooie decals zijn het ook zeer zeker niet!
Op de vrijdag van de Bike Motion spreek ik Rik, die samen met Nieck eigenaar is van Scope Cycling. Een strakke booth met een complete range aan wielen is het decor van ons gesprek. In het midden een ‘eiland’ met daarop alle losse onderdelen ontleed. Zo kan je even voelen aan het carbon, draaien aan de naaf en kijken hoe de lagers in de body zitten. Ik heb een zwak voor wielen, vooral goede wielen uiteraard, maar de belangrijkste aspecten van wielen zitten vaak in de ontwikkeling. Dit heeft uiteraard effect op het rijgedrag, maar kan je op het eerste oog niet zien.
De wielen van Scope zijn allemaal full carbon clinchers die tubeless ready zijn. Je kan er dus voor kiezen om zonder binnenband te gaan rijden, maar ook het gebruik van een normale binnenband met reguliere bandjes is mogelijk. De range wielen bestaat uit zes types. De R3c, R4c en R5c zijn de drie types die geschikt zijn voor velgremmen. Daarnaast staan de R3d, R4d en R5d die geschikt zijn voor schijfremmen. De cijfers uit het typenummer geven de hoogte van de velg aan. Zo is de R3 een velg van 30mm, de R4 is 45mm hoog en de R5 heeft een hoogte van 55mm. Dit geldt voor zowel de velgen voor velgremmen als voor schijfremmen. Optisch zie je hierin wel een groot verschil, want bij de wielen die geschikt zijn voor schrijfremmen lopen de decals door tot aan de velgrand. Hierdoor lijken de wielen hoger. Een ander verschil tussen de schijf en de velgrem wielen is de remrand. Bij de velgrem zit er een vezel verwerkt in de remrand die beter bestand is tegen warmte. Volgens eigen testmethodes (in samenwerking met de TU Delft en de TU Eindhoven) kan een Scope wiel tot 20% meer warmte ‘verdragen’ dan vergelijkbare wielen.
Wanneer je de velg in de hand hebt valt op dat deze best ‘bol’ is. De bolling van de velg komt overeen met de bolling van de band als deze op de velg is gemonteerd. Door deze gelijkenis in vorm krijgt zijwind minder vat op de velg zonder dat dit ten koste gaat van aerodynamica. De afwerking van de velg, de decals, kan je zelf kiezen. Deze zijn er in het wit, grijs of glossy zwart.
Scope maakt gebruik van eigen naven. Geen bestaand merk naven, maar zelf ontwikkelde naven. De inbouw breedte van de Scope-naaf is zoals alle andere naven, echter de flensbreedte (daar waar de spaken de naaf in gaan) is een stuk breder. Doordat de flensen verder uit elkaar staan, staan ook de spaken verder uit elkaar. Dit komt ten goede aan de stijfheid; een nog stijver wiel dus. De spaken zijn bij de disc wielen allemaal gekruist gespaakt i.v.m. de remkrachten die vrijkomen op de as/naaf van het wiel. Bij de wielen voor velgrem is het voorwiel radiaal gespaakt, evenals de niet-aandrijfzijde van het achterwiel. De as in de naaf is oversized voor extra stijfheid en de end-caps zijn eenvoudig uitwisselbaar. Hierdoor zijn de wielen geschikt voor zowel quick-release als steekassen. De lagers die gebruikt worden zijn van SKF, maar tegen een meerprijs van 500€ is het ook mogelijk om deze te vervangen voor CeramicSpeed lagers.
Qua ‘specs’ dus veelbelovende wielen, en qua prijs ook. Elke wielset, ongeacht type, kost 1398€. Hiervoor kan je zelf de kleur van je decals kiezen en deze prijs veranderd ook niet wanneer je kiest voor schijfremmen. Gezien de specificaties en innovaties die deze wielen bevat is het op papier een geduchte concurrent voor de gerenommeerde merken. Mijn nieuwsgierigheid was al gewekt, maar met name door de verbeterde remcapaciteit, de stijfheid en afname van windgevoeligheid maken deze nog groter. En dat ‘gewoon’ uit Noord-Brabant.
Meer info bij Scope Cycling