De bekende racer van Specialized, de Tarmac, is vernieuwd! Belangrijkste uitgangspunt bij de ontwikkelingen was de berijder. Klinkt misschien logisch, maar dat blijkt nog best bijzonder te zijn.
Rider-First Engineered noemen ze het in Californië, voortgekomen uit de samenwerking met McLaren. Het gaat erom dat de fiets zo goed mogelijk bij zijn berijder past, en niet andersom. Met bijvoorbeeld staal of titanium kan je elk detail opmeten en daar een buis voor op maat maken. Bij carbon is dat een stuk minder makkelijk. Om toch zoveel mogelijk de nadruk zoveel mogelijk op de berijder te leggen is elke maat van de Tarmac frames uniek. Het is niet enkel alles een stukje kleiner of groter maken, elke framemaat is individueel ontwikkeld! Dan moet je denken aan de krachten die vrijkomen tijdens de rit. Bij een 61 en een 58 liggen die meetwaarde misschien niet zo ver uit elkaar, maar dat wordt anders als je een 49 met een 61 gaat vergelijken. Dat zagen ze ook terug bij de stuureigenschappen van zijn voorganger de SL4. Klinkt ook logisch toch? Zo hebben ze ook de optimale stijfheid en comfort voor iedere framemaat weten vast te stellen.
De individuele ontwikkeling van elke maat heeft tot aantal wijzigingen geleid t.o.v. voorganger SL4; De framematen (49, 52 en 54) zijn lichter en beter uitgebalanceerd met een verbeterde respons in de bochten. De framematen (61 en 64) beschikken nu over significant verbeterde stuureigenschappen. De praktijkervaringen van renners als Alberto Contador en Vincenzo Nibali hebben hier een hele grote rol bij gespeeld. Tom Boonen zullen ze waarschijnlijk ingezet hebben voor de grotere maten.
Nieuw is ook de optie voor schijfremmen. Dit was alleen nog voorbestemd voor de Roubaix, maar nu moet dus ook het andere topmodel eraan geloven. Prijzen van de nieuwe fietsen zijn nog niet bekend, maar we nemen aan dat deze vergelijkbaar zijn met de huidige Tarmac, waarbij een S-Works model met Dura Ace Di2 een adviesprijs van EUR 8.999,- heeft. De Tarmac Expert Ultegra zit momenteel op EUR 3.399,-.
Specialized S-Works Tarmac Disc
- S-Works FACT 11r carbon Rider-First Engineered™ frameset
- Shimano 785 hydraulische schijfremmen
- Shimano Dura-Ace Di2, 11-speed derailleurs
- S-Works FACT carbon OSBB crankstel
- Roval Rapide CLX 40 SCS Disc wielen met CeramicSpeed lagers
Specialized Pro Disc Race DI2
- FACT 10r carbon Rider-First Engineered™ frameset
- Shimano 785 hydraulische schijfremmen
- Shimano Ultegra Di2, 11-speed derailleurs
- Specialized Pro FACT carbon OSBB crankstel
- Roval Rapide CL 40 SCS Disc wielen
Specialized Tarmac Pro Race Disc – Hyper Green
- FACT 10r carbon Rider-First Engineered™ frameset
- Shimano 785 hydraulische schijfremmenid
- Shimano Ultegra, 11-speed derailleurs
- Specialized Pro FACT carbon OSBB crankstel
- Roval Rapide CL 40 SCS Disc w
Specialized Tarmac Pro Race – Cyan
- FACT 10r carbon Rider-First Engineered™ frameset
- Shimano Ultegra remmen
- Shimano Ultegra, 11-speed derailleurs
- Specialized Pro FACT carbon OSBB crankstel
- Roval Rapide CL 40 wielen
Specialized Tarmac Expert – Red/Black
- FACT 10r carbon Rider-First Engineered™ frameset
- Shimano Ultegra remmen
- Shimano Ultegra, 11-speed derailleur
- FSA SL-K Light, carbon, mid-compact BB30 crankstel
- De Fulcrum S4 wielset
Frameset voor Team Saxo Tinkoff
Frameset voor Team Omega-Pharma Quick Step