“Aero is everything” was een van de uitspraken van Specialized de afgelopen jaren. Maar hoe aerodynamisch iets ook is, gewicht zal ook altijd een belangrijke rol blijven spelen, in meer of mindere mate. Telt voor jou elke gram, dan kan je aardig wat besparen met Specialized’s nieuwe Exos schoenen.
We gaan geen discussie voeren over de nut en noodzaak van ultralicht schoeisel, dat mag eenieder voor zichzelf bepalen. Maar ben jij iemand die van elk onderdeel van zijn fiets weet wat het weegt en dat gewicht zo laag mogelijk probeert te houden dan zal je hier zeker oren naar hebben. En bovendien heeft Specialized ook gemaakt met één doel voor ogen: om zo snel mogelijk te zijn. Dat is afhankelijk van veel factoren, waaronder gewicht.
Krankzinnig licht
Specialized introduceert met de Exos krankzinnig lichte schoenen: 99 gram voor een schoen in maat 42! Dat is rustig zo’n 200 gram lichter dan de gemiddelde wielerschoen. Ongeveer het gewicht van je telefoon, per schoen! Het zal niet voor iedereen een must zijn, maar voor een beetje grammenjager zal een besparing van 300 tot 400 gram op zijn uitrusting als muziek in de oren klinken.
Het gaat om de S-Works Exos 99 en S-Works Exos. De ultralichte Exos 99 (foto’s staan helemaal onderaan) is gelimiteerd tot 500 paar. Die weegt 99 gram per schoen bij maat 42. Dat is tot op heden ongeëvenaard. De schoenen gaan € 649,- per paar kosten. Veel geld, maar dat mag geen verrassing zijn. De S-Works Exos mogen dan in maat 42, 50 gram zwaarder (50%!) zijn, ze blijven ook extreem licht. De twee grootste verschillen tussen beide modellen zit in de zool en de keuze voor veters t.o.v. een (zwaardere) Boa-sluiting.
Wij kregen een paar van de S-Works Exos a 180 gram per schoen in maat 46. Met de Boa-sluiting dus. De keuze voor de Boa IP1 is bewust, terwijl het logischer was geweest om voor de ‘metalen’ versie van de S-Works 7 schoenen te kiezen. De IP1’s zijn geschikter om een groter deel van de schoen samen te trekken waardoor 1 Boa voldoende is.
Het lage gewicht valt direct op als je de schoen in je handen hebt. Het is zoveel lichter dan wat je gewend bent, ook ten opzichte van de topmodellen van Specialized zelf en andere merken. Het bovenwerk is vervaardigt van niet-rekbaar Dyneema, een weefsel dat ze ook bij de S-Works 6 schoenen hebben gebruikt. Dit hebben ze aan de binnenkant versterkt met een mesh waardoor ze geen extra versteviging nodig hebben in de schoen en waar een groot deel van de gewichtsbesparing vandaan komt. Het is zo dun en soepel dat je het bovenwerk bijna helemaal plat kan drukken tegen de zool.
De neus van de schoen, het witte deel op de foto’s, is van heel dun, zacht en rekbaar materiaal dat weer gebaseerd is op de zogenaamde WarpSleeve die ze bij hun Sub6 schoenen gebruikten. Het houdt zijn vorm, je drukt het zo in zonder dat je kracht voor hoeft te zetten. Het vormt zich daarmee wel heel makkelijk naar je voet.
Superlichte zool, maar wel nog heel stijf
Een ander belangrijk onderdeel van de schoen is de zool. De gaten die je in de zool ziet zijn niet gemaakt voor de ventilatie – al zullen ze er wel bij helpen – maar om gewicht te besparen. Op de plekken waar het geen invloed heeft op de stijfheid hebben ze zoveel mogelijk materiaal weggelaten. De zool heeft ook dezelfde stijfheidsindex als de S-Works 6 schoenen, zijnde 13. Wel echt gemaakt om mee te racen dus. De zool van de Exos 99 is nog eens 20% lichter. Specialized geeft aan dat door de hoge toleranties de zool zeer moeilijk te maken is en dat dit een van de redenen is dat ze de productie bij 500 paar houden. De hielstukken van beide modellen zijn bijvoorbeeld ook weer net even anders.
Hoe licht en dun alles ook is, Specialized geeft aan dat de schoenen net zo duurzaam zijn als hun S-Works 7 schoenen. Ze zijn ook gemaakt volgens Specialized’s Body Geometry principe waarbij er rekening gehouden met specifieke eigenschappen van de voet. Door de soepele delen in het bovenwerk kunnen ze zelfs iets comfortabeler zijn. Het vormt zich helemaal naar je voet en het lage gewicht voelt prettig. Ondanks dat je voelt hoe soepel alles is, geeft het verrassend genoeg toch ook een gevoel van stevigheid. De Boa SP1 trekt het deel waar het Dyneema in verwerkt is (grijze materiaal op de foto’s) stevig aan, zonder rek.
De hiel is ook heel dun, maar houdt zich heel goed. Hier hebben ze ook Dyneema materiaal gebruikt voor de stevigheid, maar ook zodat het zich naar de hiel kan vormen. Dat wil zeggen dat het niet schuift, het sluit ook daar heel goed om je voet. Je hoeft de schoen niet extra strak aan te trekken bijvoorbeeld.
De bevestiging van de schoenplaatjes is van titanium: licht en sterk. En altijd mooi als je kan zeggen dat er titanium in je schoenen is verwerkt, toch?
Ja, er hangt flink prijskaartje aan de schoenen, zowel aan de Exos 99 als de Exos die wij hebben. Het zijn ook extreem lichte schoenen. Op het hoogste niveau kan een dergelijke besparing in gewicht het verschil maken. En als je alles al aan je fiets hebt gedaan om hem zo licht mogelijk te krijgen, waarom dan ook niet je uitrusting. En heb je kleine voeten, dan heb je nog wat meer voordeel, want de Exos 99 weegt in maat 40 nog maar 92 gram per schoen. Het geeft ook maar weer aan dat de grenzen van lichte fietsproducten nog altijd niet bereikt zijn. Knap werk van Specialized.
De schoenen zijn er in de maten 40 t/m 48. De ultralichte Exos 99 LTD zal alleen verkrijgbaar en te bestellen zijn via de winkels, voor € 649,-, enkel in Rocket Red. De Exos schoen kost € 499,- en zal in het wit en zwart verkrijgbaar zijn via de reguliere kanalen.
Via Specialized