Bij de customfietsen die hier regelmatig voorbij komen, zit niet zo heel vaak een Specialized. Maar deze toch wel gaaf opgebouwde Specialized Turbo Creo is wel even leuk om te laten zien. Nu viel mij als eerste de elektronische dropperpost op, alleen die blijkt gewoon al standaard op de duurdere modellen te zitten. Al is dit dan wel weer de meest luxe, namelijk de Sram Reverb AXS dropper die elektronisch en draadloos werkt.

Bagagerekken en tassen

Aan de voorkant hebben ze de fiets voorzien van een Pizza Rack waar je maximaal 15 kg op kwijt kan. Voor eventuele tassen of gewoon omdat het er stoer uitziet. Achter is er ook een rek van Racktime opgebouwd met aan de zijkant twee Specialized Coolcave Pannier bakken. Ik noem het bakken, want het is een soort kunststof fietstas die maximaal 10 kg kan dragen. De inhoud is 19 liter.

Het netje eroverheen zorgt ervoor dat er niets uitvalt, maar ook dat je als dief niet zomaar iets uit de fietstas kan trekken. Als je de tassen niet nodig hebt, dan kan je ze er heel snel afklikken en thuislaten of meenemen. Er is trouwens in plaats van deze open fietstas ook een waterdichte te koop, de Tailwind.

Sram mix

De Turbo Creo is verder afgemonteerd met een combinatie Sram groepset. Een voorblad met 44T en achter een SRAM XX1 Eagle derailleur met Sram Force shifters. Wielen zijn de Roval Terra CLX van carbon met een velghoogte van 32 mm. De band is een allround gravelband die lekker breed is, namelijk 47 mm. De prijs ligt aan hoe je hem dus opbouwt, maar hij is er van carbon vanaf € 6.000,-.

E-bike

En het is, zoals jullie vast gezien hebben, een E-bike. Met een motortje dus. Dit is de TURBO SL 1.2 van Specialized zelf. Deze heeft 320 W vermogen en een max. koppel van 50 Nm. De accu met een capaciteit van 520 Wh zit in de onderbuis verwerkt.

Kortom, een lekkere mix met als resultaat een stoer woon-werkpaard.

Meer info via Specialized