Met deze Apex groepset heeft SRAM al hun groepsets voor een race of gravelbike geüpgraded naar een draadloze configuratie. Apex is de groep om mee op avontuur te gaan en plezier te beleven, waarbij competitieve prestaties op een lager pitje staan, aldus SRAM. Klinkt als een ideale groepset voor op je gravelbike. Qua looks is het echter vergelijkbaar met de vernieuwde SRAM Force AXS groep en de SRAM Rival AXS groepset. Naast het draadloze AXS platform, lanceren ze vandaag ook de vernieuwde mechanische variant van Apex.

12 speed, XPLR of Eagle

De echte materiaalkenners weten waarschijnlijk al wat hiermee wordt bedoeld. De nieuwe SRAM Apex groep is verkrijgbaar met twee verschillende derailleurs, een XPLR of een Eagle derailleur. De XPLR uitvoering is geschikt voor een cassette tot maximaal 44 tandjes. Heb je daaraan niet genoeg en ga je echt bergachtig terrein op dan kan je ook kiezen voor de Eagle derailleur, die geschikt is voor een mountainbike cassette met maximaal 52 tandjes. Goed om te weten is dat de Apex groep een enkel voorblad heeft en daarmee een 1 X 12 groepset is.

De technieken die afgelopen jaren al zijn geïntroduceerd in de groepsets uit het hogere segment, zoals de SRAM Force AXS, worden nu ook toegepast in de beter betaalbare Apex groep. Dat zie je niet alleen terug in de looks, maar ook het draadloze AXS platform, de 12 versnellingen en de powermeter die apart verkrijgbaar is voor € 230,-. Deze betaalbare Quarq powermeter zit in de DUB as van je crankset, en werkt op een AAA batterij.

Mechanische groep en voor de flatbar

De AXS uitbreiding van de Apex groep is niet het enige nieuwtje van vandaag, want SRAM behoudt de mechanische versie van deze groep. En daarmee is het de eerste (en enige) mechanische 1 X 12 speed groep in hun assortiment. De mogelijkheden qua versnellingen zijn vergelijkbaar, net als de looks. Het schakelen gaat via het dubble-tap systeem, waarbij je met één hendel aan je rechter shifter op en af kan schakelen.

Zowel de mechanische als de AXS groepset kan je ook gebruiken in combinatie met een flatbar. En daarmee is de groep volgens SRAM ook prima geschikt voor je urban, trekking of fitness bike. Hierbij maak je gebruik van een losse shifter in combinatie met de S300 remhendels. Voor de mechanische groep kan je dit combineren met een trigger shifter of gripshift, en de AXS groep kan je combineren met de draadloze trigger shifter.

Verschillende opties en prijzen

In totaal zijn er acht verschillende configuraties voor de Apex groepset. De keuze daarbij is er dus tussen flatbar of dropbar, mechanisch of draadloos en de laatste keuze is de XPLR of Eagle derailleur. Wij gaan nu uit van de groepsets die geschikt zijn voor het race/gravel stuur, waarbij de mechanische Eagle groep € 1095,- gaat kosten. Kies je voor de mechanische XPLR uitvoering is de prijs € 1126,-. De draadloze AXS versie van de XPLR groep heeft een prijskaartje van € 1371,- en de groep met de Eagle derailleur is de duurste met € 1456,-. De prijzen van alle losse onderdelen en overige specificaties zoals het gewicht kan je vinden op de site van SRAM.

De Apex AXS XPLR derailleur gaat tot maximaal 44 tands cassettes
De Eagle AXS cassette kan tot 52 tands cassettes aan

via SRAM

Tags: