We waren even gezellig op bezoek bij St Joris Cycles in Eindhoven. Framebouwer Alex bouwt al jaren in z’n werkplaats “tailor-made” stalen race- en gravelfietsen. Altijd een feest om in zo’n werkplaats rond te kijken. Maar we kwamen niet om rond te kijken, maar we hadden een doel. Z’n laatste racefiets was toch wel een esthetisch en technisch hoogstandje. Want er werd niet alleen stalen buizen gesoldeerd maar deze racefiets heeft ook 3D-geprinte RVS onderdelen. Hier heeft Alex flink mee getest met deze fiets als resultaat. De fiets is trouwens gemaakt voor ex-renster Iris Slappendel. Het logo van haar kledinglijn zie je verwerkt in het design. De kleuren zijn vrolijk paars/roze-achtig, afhankelijk van hoe het licht erop schijnt.

Technieken

Alex praat met passie over z’n vak. Hij legt uit dat de samenwerking met K3D en Additive Industries, een printmachine fabrikant in Eindhoven, ervoor gezorgd heeft dat een deel van de verbindingslugs geprint kunnen worden. Daardoor is er esthetisch meer mogelijk maar kan je ook dunnere wanden gebruiken en toch genoeg stijfheid houden. In dit geval door het toevoegen van enkele schotten in de onderdelen zoals je hieronder op de foto van het balhoofd ziet. In de toekomst hoopt Alex dit nog uit te breiden, want het bottom bracket wordt bijvoorbeeld nog steeds met de hand in elkaar gesoldeerd.

De stalen buizen zijn van Columbus. Alex gebruikt voor deze fiets de Columbus Omnicrom buizen. Deze worden gesoldeerd met een zilverlegering. De reden om met een zilverlegering te solderen is dat de temperatuur minder hoog wordt, waardoor je de eerdere warmtebehandeling van het staal niet ongedaan maakt. Zo behoud je de sterkte en levensduur van het staal.

Ongelofelijk strakke afwerking

Een rondje om de racefiets laat al duidelijk zien dat de afwerking erg strak is. Alle soldeernaden zijn nauwkeurig gladgemaakt. De overgangen zijn daardoor zo soepel, dat je met geen mogelijkheid over een overgang kan spreken. Ik dacht, dan ga ik er maar even met de neus bovenop. Het frame moet toch ergens verraden dat het gesoldeerde buizen zijn. Ik kwam er toch snel achter dat zelfs bij de achterpads waar je vaak toch iets van overgang ziet, hier niets te zien is. Erg strak allemaal.

Afmontage

Ook wat betreft de afmontage is er weinig te klagen. Het frame heeft een Enve In-Route carbon voorvork. Ook van Enve is de SES 3.4 wielset inclusief banden (29mm), het In-Route stuur en stuurlint, de stuur- en zadelpen. Als groepset is er gekozen voor de Shimano Dura-Ace Di2 groepset. Zoals je op de foto’s al ziet is de headset de mooie Chris King Aeroset 3. Het zadel is een Prologo Dimension. En dan tot slot de mat zwarte bidonhouders van King Cage die St Joris zelf behandeld met Cerakote.

Meer info via St Joris Cycles

Foto met Iris door Maarten de Groot