Tubeless banden op je racer rijden heerlijk, maar ook daarmee kan je lekrijden. Maar er is hoop: Stan’s Notubes introduceert de DART waarmee je je tubeless band snel moet kunnen repareren.

Tijdens Eurobike konden we achter gesloten deuren bij Stan’s al een blik werpen op het Dual Action Repair for Tubeless, ofwel DART tooltje. Een principe dat de mtb-er niet vreemd is, maar veel wielrenners waarschijnlijk wel. Toch verschilt het sterk met de plugs die we al kenden.

Want hoewel het rijden met tubeless banden de kans op lekrijden vermindert en de anti-lekvloeistof vaak heel goed werkt, is dit nog altijd geen garantie om nooit lek te rijden. Gebeurt het toch, dan kan je er een grote smeerboel van maken door er een binnenband in te doen, maar met de DART zou het een stuk simpeler moeten worden.

Stan’s DART is helemaal van kunststof waardoor deze wat vriendelijker is voor je wielen dan een stukje aluminium. Je steekt hem namelijk door het lek in je buitenband en het blijft daar ook zitten. Daaromheen zit een stof-achtig materiaal dat eigenlijk het lek echt dicht: het stofje reageert namelijk met de anti-leksvloeistof en dicht daarmee het lek.

Zo ziet het eruit bij een raceband. Het ‘stofje’ moet snel afslijten zodat je het niet of nauwelijks merkt als je verder gaat

Het Stan’s Notubes DART tooltje bevat 2 plugs om mee te nemen onderweg. Het tooltje zelf weegt slechts 15 gram en je kan aan beide uiteinden (van het zwarte deel) een DART plug doen voor wanneer het een groot gat is dat je snel moet dichten. Exacte Euro-prijzen zijn nog niet bekend, maar de DART zou rond de € 25,- moeten gaan kosten. Er zullen ook refill setjes te koop zijn. Naar verwachting zal de DART deze of volgende maand beschikbaar zijn. Alle info bij Stan’s Notubes.

We kregen meteen een demonstratie. Met een mesje werd er een sneetje gemaakt in van zo’n 4 a 5 mm in een met latex gevulde mtb-band. (Helaas was er geen voorbeeld met een raceband voorhanden)
Na het creëren van het lek werd de DART gebruikt (die steek je erin en trek je er weer uit), waarna het ‘stofje’ overblijft. Toen was het al meteen nagenoeg luchtdicht. Na het draaien van het wiel zodat de latex in contact komt met het stofje werd het meteen helemaal luchtdicht.
De achterkant van de tool kan je ook gebruiken voor het losdraaien van de ventielkern.