Denk je alles al gezien te hebben, blijkt er toch weer ergens ver weg ook nog iets moois gedaan te worden. Als sinds 1977 maakt Agustín ‘Tinno’ Hincapíe racefietsen, in Colombia.
Dat er fietsen in Colombia gemaakt worden is eigenlijk helemaal niet zo raar. Waarom komen er eigenlijk niet veel meer fietsen vandaan zou je je misschien eerder afvragen. Tinno maakt echter al sinds 1977 handgemaakt racefietsen. Agustín heeft zelf ook gefietst, maar was daar naar eigen zeggen nooit heel goed in. Hij had wel altijd veel interesse in de techniek en het viel hem op dat veel fietsen in Europa op maat gemaakt werden voor de renners. Maar dat was in Europa, en hij zit in Colombia. Ondanks dat hij geen Engels sprak verslond hij elk fietsblaadje dat in zijn handen kreeg en bedacht dat hij zelf ook fietsen wilde gaan bouwen. Er was alleen niemand van wie hij het kon leren. Pas toen hij van een vriend een boek kreeg over het bouwen van fietsen had hij iets om mee te beginnen. Het probleem was alleen dat dit boek ook in het Engels was. Dat heeft hem er niet van weerhouden het met behulp van een woordenboek woord voor woord uit te pluizen.
De zaken gingen goed met zo’n 300 fietsen per jaar. Maar tegenwoordig maakt carbon het hem erg lastig nog fietsen te kunnen verkopen. Het is zelfs moeilijk om aan het materiaal, de buizen te komen. Gelukkig is daar wel verandering in aan het komen en kan hij weer fietsen maken, veelal voor internationale klanten. Als wij de foto’s zo zien snappen wij wel waarom. Prachtige afwerking en aan het spuitwerk wordt gelukkig ook veel aandacht besteed.
Onder de video zie je achtereenvolgens de Remoza, Nostalgia en de Glamour met respectievelijk Columbus Spirit buizen en Pegoretti Falz voorvork, Columbus SL buizen en voorvork, Columbus PegoRichie UOS* buizen en Columbus Minimal voorvork.
* PegoRichie UOS: In samenwerking met Richard Sachs en Dario Pegoretti door Columbus ontwikkelde niobium buizen waardoor het mogelijk wordt de Columbus Spirit buizen in combinatie met lugs te gebruiken. UOS staat voor Über OverSize.