Afgelopen week in Vlaanderen een aantal kilometers de kasseien getrotseerd en mijn lichaam was daar op zijn zachts gezegd niet blij mee.
Iedereen die wel eens met zijn racefiets over de kasseien heeft gereden kan dat hopelijk beamen. Dus ik dacht laat ik enkele tips die het rijden mogelijk verzachten op sommen.
Speciale fiets
Veel profs rijden op een speciaal aangepaste fiets met andere afstellingen zoals een langere wielbasis en ook een grotere afstand van de crank ten opzichte van de grond. Helaas is dit voor toerrijders geen optie (of een te kostbare).
Banden
Bredere banden geven meer stabiliteit en zijn comfortabeler. Denk dan aan 25mm of 28mm banden ipv de vaak standaard 23mm. Let hierbij wel op dat de maat in je voorvork past. Ook is een lagere bandenspanning comfortabeler. Het ligt een beetje aan je gewicht maar je zou het eens kunnen proberen met 6 bar. Je hebt met een lagere bandenspanning wel extra kans een lekke band te krijgen door het vele stoten.
Stuur
In je handen heb je na een aantal kilometer kasseien niet veel gevoel meer. Een dubbel stuurlint kan helpen de demping op te vangen. Ik hoorde dat Tom Boonen afgelopen jaar gebruikt maakte van een opgerolde tuinslang onder het stuurlint. Het beste hou je het stuur losjes vast waardoor de trilling niet helemaal via je armen het lichaam in worden geschoten.
Kijken
Kijk goed ver vooruit. Zo kan je de echt slechte gedeeltes van de toch al slechte weg aan zien komen. Vaak is het midden van de weg, de plek waar auto’s, vrachtwagens en tracktors het minst rijden, het best om met de fiets te rijden. Rij je in een grote groep, zorg dan dat je van voren zit zodat je een goed overzicht hebt. Pas op voor gladheid tijdens regen.
Versnelling
Een zo groot mogelijke versnelling rijden is het beste. Hierdoor hobbel je niet extra op het zadel door een snelle cadans. Ook zorgt dit ervoor dat je de ketting strak kan houden zodat deze minder klappert.
Vast
Zet alles vast. Denk hierbij aan je bidons of reparatiesetjes, fietsepompjes, lampjes etc aan je racefiets. Mocht het niet goed vast zitten kom je daar meestal de eerste meters al achter.
Zit achterop
Ga zo ver mogelijk achterop je zadel zitten. Hierdoor druk je je achterwiel extra naar beneden waardoor je minder slipt (zeker tijdens de regen) maar achterop is het ook makkelijker een groter verzet rond te draaien.
Al deze tips blijven natuurlijk persoonlijk dus probeer ze een beetje uit om te zien wat je eigen beste manier is voor de kasseien en sterkte want het blijft afzien (zie onderstaande gezichten!