Topeak airbooster en race rocket

Je moet er niet aan denken, maar toch moet je er rekening mee houden: een lekke band tijdens het fietsen. Dan heb je onderweg ook lucht nodig die je makkelijk kan meenemen. Je kan dan kiezen tussen een CO2 pomp en een mini pomp. We zetten de Topeak RaceRocket HP handpomp en Airbooster voor CO2 cartridges naast elkaar om te laten zien wat het beste werkt.

Topeak kennen we als een fabrikant van hoogwaardige accessoires voor fietsers. Dat is ook precies het idee dat je krijgt als je deze twee producten in handen hebt. De uit CNC gefreesd aluminium vervaardigde pompjes voelen solide en zijn heel mooi afgewerkt.

Beide pompjes zijn mooi afgewerkt en van hoge kwaliteit

Maar welke kan je nou het beste meenemen? Laten we eerst eens kijken naar hun mogelijkheden. Ze beiden primair geschikt voor fietsen met banden die een minder groot volume hebben, racefietsen bijvoorbeeld dus. De naam van de handpomp verraadt dit al, maar het geldt ook voor de Airbooster. Deze komt namelijk standaard met een 16 grams CO2 cartridge. Die moet goed zijn om een 25 mm bandje tot een kleine 7 bar op te pompen.

Beide makkelijk mee te nemen

Beide pompjes zijn klein van formaat en daardoor makkelijk mee te nemen. De Topeak RaceRocket HP stop je makkelijk in je achterzak en is met 86 gram betrekkelijk licht. Topeak levert er ook een houder bij die je tussen je bidonhouder en frame kan plaatsen. Dan hoef je hem dus niet in je achterzak te houden. Persoonlijk heb ik liefst zo min mogelijk aan mijn fiets en doe hem dus in mijn achterzak. De Airbooster heeft geen houder en steek je ook zo in je achterzak, met 92 gram is dat ook geen probleem. De T-vorm van de kop kan alleen wat in de weg zitten soms als je meer spullen in je achterzak hebt.

topeak racerocket hp 4
Bij de Topeak RaceRocket HP krijg je een mount voor je bidonhouder

Gebruik

Zo’n pompje heb je – als het goed is – niet zo vaak nodig. Maar die keren dat je hem wel nodig hebt, blijkt snel of je iets goeds in handen hebt of niet. Bij een handpomp in het vasthouden en de bevestiging van de pomp op het ventiel. Deze twee zijn belangrijk omdat zo’n handpompje per slag veel minder lucht verplaatst dan een volwassen vloerpomp. Het is veel pompen dus en als je hem dan niet goed vast kan houden of wanneer hij niet goed op het ventiel blijft zitten, wordt het een nog vervelender karwei.

topeak racerocket hp
De Topeak RaceRocket met hert slangetje dat aan je ventiel gaat. Aan het rechter uiteinde zit een verwijderbaar dopje om de ventiel kern los of vast te draaien

Handpomp doet het altijd, maar extra werk

De RaceRocket HP heeft een uittrekbaar slangetje met de pompkop die je stevig op het ventiel kan schuiven. Er ontsnapt geen lucht bij het pompen. Het slangetje is fijn omdat je de pomp dan los van het wiel kan gebruiken en er geen onnodig veel kracht op het ventiel komt te staan. Een leuke bonus bij dit pompje is dat er in het uieinde een dopje zit om de ventielkern mee los of vast te draaien.

De RaceRocket in uiterste stand. Je verplaatst net als bij alle handpompjes maar een beperkte hoeveelheid lucht per slag. Veel pompen dus!

Net zoals met alle handpompjes heb je ook met de RaceRocket veel slagen nodig om tot een druk in de band te komen waar je normaal mee kan fietsen. Het lukt goed om tot 6 bar te komen. Tot 8 bar kom je ook, na lang pompen, en je moet ook steeds meer kracht zetten. Dat kan nog best vermoeiend zijn. Op papier moet de pomp zelfs tot 11 bar aankunnen. Op zich heel mooi, maar gezien de moeite en energie die het kost (en de noodzaak?) ga ik daar nooit aan beginnen. 7 of 8 bar is meer dan voldoende zijn om je rit te kunnen voltooien.

De pompkop zit bij de RaceRocket aan het einde van het slangetje. Die is zowel voor Presta als Schrader ventielen geschikt

Het is relatief veel werk, en als je je banden toch flink op druk wilt hebben, is het dus ook hard werken. Het lukt in ieder geval wel. Oók als je een tweede keer lek rijdt. Of vaker, het maakt de pomp niet veel uit, die doet het altijd.

CO2 is lekker snel, maar na 1 keer op

De Topeak Airbooster 16g doet wat je mag verwachten van een CO2 pomp, maar doet dit toch ook wel echt goed. De T-vormige houder heeft 3 uiteinden. Eén om een patroon in te bewaren (store), één om een patroon in te gebruiken (engage) en één uiteinde voor op het ventiel van je band. Als ik het patroon op het engage uiteinde draai ontsnapt er geen lucht, dat is goed. Vervolgens duw ik hem op het ventiel. Dan ontsnapt er pas lucht als ik hem doordruk en in een aantal seconden is de band hard en het patroon leeg. Nameten leert dat er 5,62 bar in de 25 mm band zit. Dat had in ieder beval 1 bar meer mogen zijn van mij, maar het is ruim voldoende om mee door te fietsen. Als je ooit een CO2 pompje hebt gebruikt, weet je dat alles ijskoud wordt. De rubber sleeve en het rubber op de pompkop beschermen je handen hiertegen. Goed over nagedacht!

Topeak airbooster co2
De Airbooster wordt inclusief patroon en rubber sleeve geleverd. Die sleeve is welkom omdat het geheel zeer koud wordt wanneer de lucht vrijkomt.

Het oppompen van je band met deze CO2 pomp is secondenwerk en eenvoudig. Met grotere patronen kan je nog wat lucht overhouden, maar deze 16 grams patroon is net voldoende om een 25 mm opgepompt te krijgen. Rij ik weer lek voordat ik thuis ben, dan heb ik een probleem.

Topeak airbooster co2
De drie verschillende uiteinden van de Airbooster hebben alledrie een verschillende functie.

Dus welke kan je dan het beste meenemen?

Er is eigenlijk geen winnaar aan te wijzen, het ligt maar net aan je eisen en de situatie. Met CO2 gaat het veel sneller, terwijl de handpomp het altijd doet en duurzamer is. Zelf ga ik soms met beide op pad. Als ik onverhoopt lek rij wil ik hem snel weer opgepompt hebben en gebruik ik dus de CO2 pomp. Maar daarna bestaat het risico dat ik nog een keer lekrij. Daarvoor heb ik dan de handpomp.

topeak racerocket hp
Een handpomp doet het altijd, hij gaat in tegenstelling tot een CO2 patroon nooit leeg.

Bij de kortere ritjes, als ik toch niet veel mee hoef te nemen, heb ik vaak beide bij me. De zekerheid van de handpomp en dat CO2 pompje erbij maakt dan niet zo veel uit. Dan kan ik bij lekrijden toch snel verder. Bij lange ritten heb ik juist vaker alleen de handpomp omdat ik dan al vaak meer bij mij heb.

Maar bovenstaande is dus mijn persoonlijke voorkeur. Ook bij lange ritten wil je soms snel weer onderweg zijn en gebruik je CO2, maar weet je ook dat je geen oneindige voorraad kan meenemen, en dus gaat er ook een handpomp mee. Een ding is zeker: ga nooit zonder pomp op pad. Dat gaat heel vaak goed, maar die ene keer dat je hem nodig hebt ga je hem heel hard missen.

Details

Topeak Airbooster CO2
weegt 92 gram incl. 16 grams cartridge. Alleen kop de weegt 23 gram
Adviesprijs: € 22,95

Topeak RaceRocket HP
weegt 86 gram
Adviesprijs: € 34,95

Meer info via Topeak

PS: Beide pompen zijn geschikt voor zowel Presta als Schräder ventielen, terwijl je die laatste eigenlijk nauwelijks meer tegenkomt.

topeak racerocket hp met schrader

Tags: