Vandaag introduceert Trek een nieuwe uitvoering van de Madone SLR, hun aerodynamische vlaggenschip. Het model waarmee Mads Petersen in 2019 wereldkampioen werd is lichter en sneller gemaakt.
Geheel nieuw carbon
De belangrijkste vernieuwing aan de fiets is het gebruik van nieuw materiaal. Trek heeft namelijk gewerkt aan een nieuw carbonvezel, zijnde 800 Series OCLV. Hetzelfde carbon dat ook gebruikt wordt voor de volledig nieuwe Émonda (SLR). Omdat deze nieuwe vezel 30% sterker is dan zijn voorganger, OCLV 700, kunnen ze minder materiaal gebruiken zonder aan stijfheid in te leveren.
De kenners van de Madone zullen al snel in de gaten hebben gehad dat er uiterlijk nauwelijks verschillen zijn met de in 2018 geïntroduceerde Madone Disc. Het gebruik van een geheel nieuwe carbonvezel is al een behoorlijke vernieuwing natuurlijk. Ook nieuw is het gebruik van de T47 standaard (i.p.v. BB90) voor het bottom bracket. Het is iets breder voor meer stevigheid en een efficiëntere krachtoverbrenging en wordt gemonteerd met schroefdraad.
Iets lichter
De fiets is lichter, maar verwacht niet meteen een aero klimfiets. Daarvoor hebben ze de Émonda. Als we dit frameset vergelijken met de vorige SLR dan hebben we het over een aantal grammen. Toch is het ze gelukt de fietsen van het Trek-Segafredo team 450 gram lichter te maken. Deze gewichtsbesparing is ook te danken aan het gebruik van de nieuwe Aeolus RSL wielen, RSL cockpit en een speciale lak. Daar zal het team ongetwijfeld blij mee zijn aan de vooravond van de start van de rest van het seizoen.
De nieuwe Madone SLR is dus niet zo nieuw als de jongste Émonda. Het heeft wel nog steeds de IsoSpeed decoupler, dus aan comfort wordt niet ingeboet ten opzichte van het oudere model. Ook zijn ze natuurlijk als Project One te bestellen.
Prijzen en kleuren
En er is nog wel iets anders aan het nieuwe model: de prijs. Die is omhoog gegaan. Let wel, het gaat om de SLR, het meest hoogwaardige frame van de Madone, maar toch. De SLR is er vanaf € 7.099,- voor de SLR 6 Disc en voor de SLR 9 Disc ben je liefst € 13.599,- kwijt. Over de hele lijn zijn de fietsen ruim € 1.000,- duurder geworden.
De heel SLR gebruikt hetzelfde frame (ook los als frameset te krijgen), maar worden verschillend opgebouwd in de modellen SLR 6, SLR 7 en SLR 9. Bij elk model kan je kiezen uit de verschillende kleurenschema’s die je hieronder ziet, maar zijn niet allemaal afzonderlijk per model afgebeeld. En dan is er dus nog Project One. De gewichten en prijzen staan erbij vermeld. Alle verdere info is te vinden bij Trek Bikes.