trek checkpoint slr9 etap 2022 gravelbike

Met de Checkpoint kwam Trek in 2018 met hun eerste gravelbike op de markt. En ze maakten er geen half werk van, want er kwamen gelijk aluminium en carbon modellen op de markt. Nu bijna vier jaar later vernieuwd Trek de Checkpoint gravelbikes en pakken ze het opnieuw zo aan. Zowel de aluminium als carbon modellen worden vernieuwd. En daarbovenop komt er naast de carbon SL voor het eerste een meer race geörienteerde SLR versie van de Checkpoint.

Buizen van de Émonda en kabels binnendoor

Als je kijkt naar de nieuwe Checkpoints dan vallen al gauw een paar dingen op. Ten eerste zijn dat de nieuwe vormen van de buizen. De nieuwe aero vormen van de buizen zijn geleend van de Émonda. In combinatie met de bredere vork ziet de nieuwe Checkpoint er daardoor gelijk een stuk sneller uit. De kabels gaan nu ook bij het balhoofd in het frame, zoals dat ook bij de wegmodellen gaat. Dit helpt met de aero-eigenschappen, maar is ook belangrijk bij het gebruik van tassen. Zo zitten de kabels in ieder geval niet meer in de weg! Bij de zitbuis zien we dat er aan de onderkant een ‘hap’ is uitgehaald om meer ruimte te geven voor de banden. In alle Checkpoints passen nu banden tot 45mm als je kiest voor 700c wielen en ga je voor 650b dan kun je banden tot 2,1 inch (53 mm) monteren.

Progressieve geometrie

De Checkpoints hebben ook een nieuwe geometrie gekregen. Belangrijkste verschil is de langere wielbasis van twee centimeter. Ook is de bovenbuis wat langer geworden. Qua zitpositie wordt dit opgevangen met een kortere stuurpen en een stuur met minder reach. De nieuwe geometrie moet op twee punten verbetering brengen. Je zou beter over obstakels kunnen rijden, door de extra stabiliteit van de langere wielbasis en doordat je zwaartepunt makkelijk naar achteren is te verplaatsen. De nieuwe geometrie helpt ook als je tijdens een race een hoog tempo over een snelle gravelstrook moet vasthouden.

IsoSpeed, verborgen toolbox en nieuw stuur

Waar de carbon modellen zich onderscheiden van het aluminium model is (naast het gebruik van carbon natuurlijk) de IsoSpeed. Het systeem waarbij de zitbuis van de bovenbuis wordt ontkoppeld en wat zorgt voor comfort. De SL en SLR hebben beide het IsoSpeed systeem, maar er zit wel een verschil tussen. De SLR heeft een nieuwe versie gekregen: de Top Tube IsoSpeed. Dit systeem is lichter en strakker weggewerkt. Je levert niet in op comfort, maar verliest wel de mogelijkheid om de IsoSpeed in te stellen. Maar voor de meer racy SLR versie is dit bewust gekozen. Bij de SLR zijn daarom ook een aantal mounts op de voorvork en het frame weggelaten. En je kunt geen dropper post monteren. Je hebt dus net wat minder mogelijkheden als resultaat van de zoektocht naar een lichter frame. De SLR maakt dan ook gebruik van 700 OCLV carbon. Het resultaat is een frame dat 200 gram lichter moet zijn.

Wat de SL en SLR wel gemeen hebben is het opbergvak onder de bidonhouder. Op deze manier heb je geen zadeltasje nodig of hou je ruimte over in je bikepacking tassen. Voor de Checkpoint is er ook een nieuw stuur ontwikkeld. Een korte reach van 75mm, 13 graden flare en een drop van 128mm. Het nieuwe stuur moet zorgen voor meer comfort en controle.

Bontrager Adventure bags zitten als gegoten

Trek wil voor elk type rijder een Checkpoint hebben. De fiets lijkt snel te kunnen zijn, maar hoe zit het dan met de langzamere avonturiers die op reis willen met tassen en dergelijke? Daarvoor brengen ze tegelijk een nieuw lijn Bontrager Adventure tassen uit. Dit is niet meteen spectaculair, maar wat wel meteen onze aandacht had, is de manier waarop. En dan doelen we met name op de frametas. Via bevestigingspunten aan de onderkant van de bovenbuis en de bovenkant van de frametas kan deze onzichtbaar met elkaar verbinden. Slim op elkaar afgestemd dus. Het gaat om een complete collectie, waar we later meer over zullen vertellen, maar dit wilden we nu al brengen.

ALR, SL of SLR?

Je kunt vrij simpel kijken naar de drie versies van de Checkpoint. Per stap van de ALR naar de SL en SLR zal het steeds lichter worden, maar ook duurder. In grote lijnen klopt dit, maar er komt net iets meer kijken bij de keuze van één van de modellen. De ALR zetten ze in als allrounder. Dus voor het avontuur, een beetje voor het racen, maar ook voor woon-werkverkeer. De SL is een mix tussen avontuur en race in. Terwijl de SLR vooral voor het racen is geschikt door het weglaten van bepaalde aansluitpunten voor bagagerekken en een dropper post.

In totaal komen er liefst negen modellen op de markt. Hieronder volgt een foto-overzicht met de prijzen.

De modellen zijn verkrijgbaar in de maten 49, 52, 54 56, 58 en 61 centimeter. En de fietsen zijn vanaf nu ook direct te bestellen. Alle verdere info via Trek Bikes

Trek Checkpoint SLR 9 – SRAM Red eTap AXS incl vermogensmeter – Bontrager Aeolus RSL 37v wielset – € 11.999,-
Trek Checkpoint SLR 9 – SRAM Red eTap AXS incl vermogensmeter – Bontrager Aeolus RSL 37v wielset – € 11.999,-
Trek Checkpoint SLR 7 – SRAM Force eTap AXS incl vermogensmeter – Bontrager Aeolus Pro 3v wielset – € 8.488,-
Trek Checkpoint SLR 7 – Shinmano GRX Di2 – Bontrager Aeolus Pro 3v wielset – € 8.299,-
trek checkpoint sl7 etap
Trek Checkpoint SL 7 – SRAM Force eTAP AXS – Aeolus Pro 3V wielset – € 5.999,-
Trek Checkpoint SL 6 – SRAM Rival eTap XPLR – Bontrager Paradigm Comp 25 wielset – € 3.999,-
trek checkpoint sl 5
Trek Checkpoint SL 5 – Shimano GRX 600 – Bontrager Paradigm Comp wielset – € 3.499,-
Trek Checkpoint SL 5 – Shimano GRX 600 – Bontrager Paradigm Comp wielset – € 3.499,-
Trek Checkpoint ALR 5 – Shimano GRX 400 – Bontrager Paradigm Comp wielset – € 2.399,-
Trek Checkpoint ALR 5 – Shimano GRX – Bontrager Paradigm Comp wielset – € 2.399,-