Een groot geheim was het niet meer. Enerzijds omdat het volledig in de lijn der verwachtingen paste en anderzijds omdat er al geruime tijd wat foto’s opdoken links en rechts. Geeft allemaal niet, de Madone SLR Disc is nog steeds het bekijken waard!

Het regent aerofietsen deze week voor de Tourstart. Met de toch wel langverwachte Madone SLR Disc doet Trek hun duit in het zakje. Maar ze hebben wel iets meer gedaan dan alleen een ander setje remmen erop zetten. De fiets heeft nog een paar andere nieuwe eigenschappen gekregen, maar ze wilden de fiets ook voor een bredere groep mensen geschikt maken.

Flexibiliteit aanpassen tijdens het rijden met IsoSpeed in de bovenbuis
Eén van de grootste wijzigingen is het toepassen van Trek’s IsoSpeed in de bovenbuis van de fiets. IsoSpeed ken je misschien al van de Domane, hun endurance racer waarmee Cancellara destijds de hobbelige voorjaarsklassiekers reed. Kort door de bocht zorgt IsoSpeed voor bewegingsruimte tussen twee delen van het frame. Het kan de delen los van elkaar laten bewegen zodat oneffenheden in het wegdek opgevangen worden. Dit is nieuw bij deze Madone. De techniek is hetzelfde, maar ze hebben het in de bovenbuis toegepast vanwege aerodynamische voordelen. Door deze toepassing kan je zelf tijdens het de verticale flexibiliteit van het frame aanpassen van -22% (harder dus) tot +17% t.o.v. het voorgaande frame.

IsoSpeed verwerkt in de bovenbuis zodat je tijdens het rijden de flexibiliteit van het frame kan aanpassen. Aan de niet-aandrijfzijde zit een ‘slider’ aan de onderkant van de bovenbuis waarmee je dit kan instellen.

Rebound demping
Enerzijds is het toepassen van de IsoSpeed technologie in de Madone nieuw, maar geheel nieuw voor Trek is om dit combineren met demping. En wel voor de rebound. Als bijvoorbeeld de zadelpen (of seatmast zoals het bij Trek heet) beweegt doordat je over een gat in de grond rijdt, komt hij ook weer terug in zijn oorspronkelijke stand. Dat ’terugspringen’ werd nog wel eens als hinderlijk ervaren en daarvoor hebben ze een demper ingebouwd. Mountainbikers zal het allemaal bekend in de oren klinken.

Meer mogelijkheden met je houding door nieuwe H1.5 Fit
Als je van een model zowel een velg- als schijfremuitvoering op de markt brengt en dan ook nog een keuze geeft in geometrie dan zou dat in het geval van de Madone neerkomen op liefst 28 unieke frames. Best veel! Ze bieden al langer een H1 en H2 Fit (kortweg sportief, dieper (H1) vs minder diepere houding (H2)), en om die 28 frames te voorkomen, hebben ze nu de H1.5 Fit. Die wordt met name geboden in de vorm van een nieuw aanpasbaar stuur dat ook in meer maten verkrijgbaar is. Het is nog wel een geïntegreerd stuur, maar met een traditionele insteek omdat stuur en -pen niet één geheel meer zijn. Met dit nieuwe stuur en H1.5 Fit kunnen ze 40 verschillende configuraties bieden, tegen ‘slechts’ 26 bij de H1 en H2 Fits. De stuurpen is er in dezelfde lengtes als het oude stuur maar met twee hoeken (-7 en -14), het stuur is er in meer breedtes en de het stuur kan nu t.o.v. van de stuur pen naar boven en beneden draaien (+- 5 graden).

Met het nieuwe stuur wil Trek de fietser nog meer vrijheid geven. Er zijn extra maten en 5 graden stuurkanteling

Gewicht
Bij eigenlijk elke nieuwe fiets is gewicht een belangrijk punt. Als het gaat om een aerofiets gaat het volgens Trek om het vinden van de de juiste balans. Focus je je alleen op aero, dan heb je wel een snelle fiets, maar moet je inboeten op het gewicht om toch een stijf frame te krijgen. Verleg je je focus meer naar een laag gewicht dan resulteert dit vaak een langzamere fiets doordat je bredere buizen moet gebruiken. Trek’s doel met de nieuwe Madone was om het aerodynamisch voordeel te behouden en tegelijkertijd het gewicht te verlagen of gelijk te houden, inclusief alle nieuwe eigenschappen van de fiets.

Met de introductie van de schijfremmen wilden ze er in ieder geval voor zorgen dat de nieuwe fiets met velgremmen niet zwaarder zou worden. De oude Madone met velgremmen (zonder verf) die ze als referentie hebben genomen woog 7,1 kg. Een ongeverfde nieuwe fiets met Dura Ace Di2 disc groep en Bontrager Aeolus 6 Disc clincherwielen weegt 7,405 kg. Hetzelfde frame en wielen met SRAM Red eTap HRD weegt 7,425 kg. De nieuwe Madone met velgremmen, Dura Ace Di2, Bontrager Aeolus 6 clincherwielen weegt 7,085 kg, die is net ietsje lichter dus. Hierbij is zelfs het tapeje om je stuurlint á 1,3 gram meegenomen en zijn de gewichten zónder spacers bij het stuur (Slammed!).

Prijzen
De nieuwe Madone is per direct te koop bij de Trek dealers.
Madone SL 6  € 3,999.00
Madone SLR 6 Disc  € 5,999.00
Madone SLR 6 Disc Premium Paint € 6,599.00
Madone SLR 6 Disc WSD € 5,999.00
Madone SLR 6 Disc Women’s Premium Paint € 6,599.00
Madone SLR 8  € 7,499.00
Madone SLR 8  € 8,099.00
Madone SLR 9 € 11,499.00
Madone SLR 9 € 12,099.00

Alle info bij Trek

Trek heeft geprobeerd zoveel mogelijk te integreren en het achterlicht is daar een mooi voorbeeld van. Ze hebben veiligheid al lang hoog in het vaandel staan en als het dan zo verwerkt is in de fiets bevordert dat natuurlijk het gebruik
Duidelijk een aeroracer, voor zover je dat nog niet in de gaten had 🙂

Niet alleen de schijfremmen zijn nieuw. Ook voor velgremmen is er een nieuw frame met de nieuwe eigenschappen.
Volledig geïntegreerde remmen in de voorvork van de SLR8
Madone SLR9 Disc
Ook de vrouwen worden niet vergeten: Madone SLR6 Disc WSD
Madone SLR6 Disc

Madone Project One ICON
Je kon je Trek al helemaal naar wens laten configureren en spuiten met hun Project One optie, maar nu kan je nog een stapje verder gaan met de speciale Madone-unieke ICON kleuren. Hieronder een paar voorbeelden. Oe, die Brushed Liquid Metal! Je moet er alleen wel nog ongever € 1300,- extra voor neertellen…

Madone Project One ICON Brushed Liquid Metal
Madone Project One ICON Brushed Liquid Metal
Madone Project One ICON Black Gold
Madone Project One ICON Prismatic Pearl
Madone Project One ICON Refliptive. Zo lijkt ‘ie roze, vanuit een andere hoek weer paar of groen. Zoals de Klein’s van weleer.