De Giro is traditioneel de eerste Grote Ronde na al het voorjaarsklassiekers geweld en een mooi moment om nieuw materiaal te spotten, vooral als het aankomt op tijdritten want die hebben we nog niet heel veel gezien. En als er één team is dat in de schijnwerpers zal staan op dit gebied dan is het UAE Team Emirates. Met Italiaanse renners als Davide Formolo, Alessandro Covi en Diego Ulissi maar vooral doordat ze op Colnago’s met Campagnolo rijden. Veel meer tricolore wordt een prof-fiets in 2022 niet.
Colnago TT1
Speciaal voor de Giro hebben beide Italiaanse merken een en ander ontwikkeld, waaronder de Colnago TT1. Een volledig nieuwe tijdritfiets die gebaseerd is op het ‘oude’ model, de K.One, maar wel een paar nieuwe features heeft. Gek genoeg zijn ze het meest trots op dat de TT1 voor schrijfremmen geschikt is, iets dat toch eigenlijk heel gewoon zou moeten zijn, maar goed Bernal won vorig jaar ook met old school velgremmen.
Aero è tutto
Wat meer opvalt is het monocoque stuur met daarop ook nieuwe aero remhandels van Campagnolo. Beide merken hebben nauw samengewerkt en blijkbaar ook veel tijd in de windtunnel doorgebracht. De fiets is samen met het UAE team ontwikkeld en het zou één van de meest aerodynamische modellen van dit moment moeten zijn. Wat ons opvalt, is de combinatie van een vrij lage headset en veel spacers op de aero bars. Volgens Colnago zou dit de fiets efficiënter moeten maken. Wij vinden ‘m in ieder geval sexy, we gaan zien of ‘ie ook snel is. Tot zover is de elfde plek van Almeida gisteren het eerste resultaat. Misschien dat het volledige potentieel pas tijdens de Tour met Pogacar duidelijk wordt.
Prototypes
Andere opvallende onderdelen zijn de wielen, dit zijn nog prototypes namelijk. Voor zien we een lekker dikke 80 millimeter Bora Ultra WTO die maar 740 gram weegt. Achter zien we ook een primeur voor Campy: een disc wiel met schijfrem. Zoals je kunt verwachten ziet het geheel er spectaculair uit. Zelfs de bidon en de houder) is aerodynamisch weggewerkt.
Mocht je nu naar de winkel willen rennen om in de rij te gaan staan voor een TT1, doe rustig aan. Deze fiets is op vele vlakken nog een proto en zal op zijn vroegst pas in de herfst te koop zijn. Prijzen heeft Colnago helaas ook nog niet vrijgegeven, maar verwacht ook een Italiaans prijskaartje.
Via Colnago en Campagnolo