Titanium is tijdloos en uniek om op te rijden. Een titanium fiets is licht, sterk en in het algemeen comfortabeler en duurzamer dan ander framematerialen. Tegelijkertijd laat het grijs-bronzige materiaal zich slecht kleuren en vormen. Variëren in uiterlijk is dus niet gemakkelijk. Toch heeft Van Nicholas zes titanium racemodellen in hun assortiment. Daarnaast is er ook nog een crossmodel. Wij hebben alle modellen afgelopen Bike Motion even op een rijtje gezet om duidelijk te krijgen waar de verschillende modellen voor geschikt zijn.

Het onderscheiden van titanium modellen, is vanwege dezelfde kleur, niet eenvoudig. Van Nicholas maakt het voor ons iets gemakkelijker door het gebruik van een gekleurde strook op de bovenbuis. Ieder model heeft zijn eigen kleur, waardoor het duidelijker wordt met welk type we te maken hebben.

Astraeus
Het enige model waar zo’n strook niet wordt gebruikt is de Astraeus. Maar de hydroformed buizen van dit topmodel onderscheiden zich al genoeg van de rest van de fietsen. De buizen zien er voor titanium spectaculair uit, waarbij de balhoofdbuis misschien wel het bijzonderst van het geheel is. Hierbij moet de balhoofdbuis wel de concurrentie aan met de 3D Sculpted Drop-Outs die als kleine kunstwerkjes kunnen worden beschouwd met de ronde uitsparingen. Met de hydroformed buizen heeft Van Nicholas geprobeerd een zo licht, stijf en aerodynamisch mogelijke titanium fiets te maken. Het gebruik van een H-vormige bruggetje tussen de liggende achtervorken, een tapered balhoofd en een press-fit bottom bracket dragen bij aan de stijfheid van de fiets. Het geheel levert in ieder geval een spectaculair model op.

Prijs frame: € 2699

vannicholas-astraeus vannicholas-astraeus-2 vannicholas-astraeus-3

Zephyr
Stijfheid en spectaculair definiëren het Astraeus model, maar het zijn niet de woorden die titanium in het algemeen beschrijven. Comfort en ingetogen zijn eerder woorden die bij mij naar boven komen. En ook twee woorden die het Zephyr model beschrijven. De buizen zien er een stuk klassieker uit, ondanks dat ze ook hydroformed zijn. Daarmee is het model een stuk ingetogener dan de Astraeus. En waar de Astraeus ontworpen is op stijfheid, is de Zephyr juist gericht op comfort. Dit is te zien aan de lagere inzet van de staande achtervork, wat er in het algemeen voor zorgt dat de trillingen minder doorkomen. Maar het is ook af te lezen uit de cijfers. Zo is de balhoofdhoek luier dan bij de Astraeus, wat een stabielere rijgedrag oplevert.

Prijs frame: € 1899

vannicholas-zephyr vannicholas-zephyr2

Boreas
Qua uiterlijk is de Boreas een echt no-nonsense fiets. De oversized buizen van de Boreas zijn namelijk recht in tegenstelling tot de verlopende en hydroformde buizen van de vorige twee modellen. Ook de drop-outs verschillen. De drop-outs van de Boreas zijn strak met langwerpige en hoekige uitsparingen in plaats van de ronde uitsparingen. Het ingegraveerde logo in de drop-out is een mooi detail. Qua rijgedrag moet deze fiets liggen tussen de Zephyr en Astraeus. De langere achtervork geeft ruimte aan bredere banden en zorgt voor een stabiele geometrie en comfort. Maar tegelijkertijd heeft de voorkant van het frame meer overeen met de racegeometrie van de Astraeus. De combinatie zal een balans opleveren tussen snelheid en comfort.

Prijs frame: € 1799 (inclusief voorvork)

vannicholas-boreas vannicholas-boreas1

Aquilo
De opgebouwde versie van de Aquilo springt eruit op de Bike Motion. De rode accenten, en vooral de rode banden, doet de fiets schreeuwen om aandacht. Het combineren van het ingetogen titanium frame met een flashy afmontage is een manier om je titanium fiets te doen opvallen, maar ik betwijfel of het bij iedereen in de smaak valt. Gelukkig is de kleurige afmontage een keuze. Het kleurige geheel past wel bij de beschrijving van de Aquilo: geen gebalanceer tussen comfort en snelheid, maar een keuze voor pure snelheid. De geometrie is daarop gericht, maar ook de buizen zijn gekozen op het maken van een stijf en licht frame.

Prijs frame: € 1599

Zie foto helemaal bovenaan

vannicholas-aquillo-2

Chinook
De Chinook doet erg klassiek aan, alsof je tegen een oude stalen racefiets aankijkt. De dunnere buizen en de rechte bovenbuis, dus niet sloping zoals bij de andere modellen, geeft het klassieke uiterlijk aan de fiets. De moderne 3D Sculpted Dropouts van de duurdere modellen zijn wel meegenomen en passen toch goed in het geheel. Met de klassieke geometrie springt de Chinook, zonder poespas toch tussen alle modellen uit. (fiets stond niet op Bikemotion, dus foto van de Van Nicholas)

Prijs frame: € 1399

vannicholas-chinook

 

Amazon Cross
Een titanium racefiets komt niet al teveel voor. Een titanium crossfiets nog minder. Toch als je het goed beschouwd is titanium erg geschikt voor de cross. Het comfort van titanium helpt de schokken op de onverharde stukken te verlichten en de duurzaamheid komt goed van pas, aangezien een crossfiets vaak wordt gebruikt in barre omstandigheden. Alle modder, sneeuw en zand deren het titanium namelijk niet. Dat Van Nicholas de Amazon Cross in het assortiment heeft is dan ook helemaal niet zo gek. De Amazon Cross wordt gekenmerkt door een agressieve geometrie, oversized buizen en schijfremmen. Achteraan wordt de schijfrem bevestigd aan de buitenkant van de achterdriehoek. Normaal gesproken vind ik het mooier als de schijfrem op de liggende achtervork wordt bevestigd, maar de manier waarop Van Nicholas de schijfremaansluiting en de uitgefreesde drop-out als één geheel vormt, hebben ze dan wel mooi gedaan.

Prijs frame: € 1499

vannicholas-amazoncross-1 vannicholas-amazoncross-2

Van Nicholas heeft dus zes racemodellen en één cross model allen met een andere toepassing of doelgroep. Qua kleur is er weinig verschil te vinden, maar in geometrie, vormen van de buizen en toepassing is duidelijk veel variatie mogelijk. Op de website van Van Nicholas kun je de exacte geometrie van de fietsen en alle opbouwmogelijkheden nog eens bekijken.