
Ze kunnen goed fietsen in Duitsland, dat bewijzen de profs. Maar ze kunnen ook fietsen maken, inclusief puik maatwerk.
Als het over handgemaakte fietsen gaat kom je al snel bij een Engels of Amerikaans merkje dat je via alle social media platformen al meerdere keren bent tegenkomen. Van onze oosterburen horen naast de gevestigde namen van de grotere fietsmerken maar zelden over dergelijk handwerk. Velocipedo is gevestigd in Halle (Saale), een stad vlakbij Leipzig in de deelstaat Saksen-Anhalt. Een stad met de oudste chocoladefabriek van Duitsland en waar de eerste elektrische tramlijn in 1890 in gebruik werd genomen. Weet je dat ook weer. Wij vinden de fietsen toch interessanter. Velocipedo maakt ze pas sinds 2014. Matthias Jeschke is een automonteur met een diploma als designer die met het merk techniek en design, zijn twee grootste passies, samen wil brengen. Hij is al heel veel langer bezig met het maken en repareren van fietsen voor vrienden en teams. Om zijn fietsen onderscheidend te maken experimenteert hij veel met het spuiten van de fietsen, masking en zandstralen om tot een bijzonder resultaat te komen. Hij werkt met carbon en titanium. Elke fiets krijgt zijn onverdeelde aandacht. Het gaat hem om de fiets zelf en dat is een van de redenen waarom je nooit enorme branding zal aantreffen op de fiets. Het komt alleen subtiel terug op de fiets, zoals op het balhoofdplaatje.
Zoals de titel al zegt werkt Velocipedo met beperkte oplages. Nu is bij handgemaakte fietsen toch al niet snel sprake van massaproductie, maar is zelden beperkt tot een bepaalde oplage. Jeschke maakt momenteel slechts 15 tot 25 stuks per model. Je kan de fietsen als een one-of-a-kind bestellen waarbij Jeschke er een waar kunstwerk van maakt, maar binnen de mogelijkheden van de (beperkte) serie kan je ook een frameset of een complete fiets naar wens laten samenstellen. Bij handgemaakte fietsen is het altijd lastig om een vaste prijs te noemen omdat elke fiets anders is, maar je moet aan ongeveer € 3.000,- voor een frameset denken.