Een beter moment hadden ze eigenlijk niet kunnen kiezen; een leuke en gezellige fietsbeurs tijdens de grauwste dagen van het jaar om de boel een beetje op te vrolijken. Velofollies 2016 dat afgelopen weekend in Kortrijk plaats vond, was net als voorgaande jaren een beurs met een ontspannen atmosfeer waar wielerliefhebbers zich te goed konden doen aan al het moois dat de fietswereld te bieden heeft. Onder de merken waren er op Giant na (volgend jaar wel!) eigenlijk geen grote afwezige, wat je juist wel ziet gebeuren bij Eurobike en BikeMotion. Een compleet aanbod dus.

Heel veel echt nieuwe dingen hoef je niet te verwachten rond deze tijd van het jaar, maar we zijn toch een paar leuke dingen tegengekomen. Op de eerste foto hieronder een velg van het Amerikaanse Enve. Ze hebben de remrand van hun carbonvelgen voorzien van een klein ruitjespatroon. Het is er niet naderhand op geplaatst of iets dergelijks, het zit al verwerkt in de mal. Het werd in de loop van 2015 gepresenteerd, maar het zal nu op al hun carbonvelgen toegepast worden. Ze geven zelf aan dat de remkracht met 30% toeneemt en dat de remeigenschappen bij zowel droog als nat weer gelijk blijven. Ze hebben er eigen remblokken bij ontwikkeld.

Het volgende nieuwtje komt van Adidas. Ze waren lang geleden al betrokken bij het wielrennen, maar het is lang stil geweest. Daar komt dit jaar verandering in met een geheel nieuwe collectie heren- en dameskleding. Van het extreem lichte Adizero setje voor in de koers tot meer toegankelijke shirts, broeken en accessoires voor de beginnende fietser met nog van alles daartussen. Een serieuze terugkeer waar wij enthousiast over zijn. De kleding ziet er mooi en netjes afgewerkt uit en oogt rustig wat betreft het ontwerp. Alleen de overschoentjes springen er echt uit, maar dat is juist weer leuk. Er zal ook een wintercollectie uitgebracht gaan worden.

Het laatste jaar is er veel nieuws te melden geweest in indoortrainerland. Zowel de hard- als software bij de verschillende merken zijn sterk vernieuwd. Een nieuwe speler op deze markt komt uit Nieuw-Zeeland en zij hebben eerder al de Revbox ontwikkeld. Deze is nu ook ‘bij ons’ verkrijgbaar. Zoals je op de foto kan zien maakt het gebruik van een soort waaier. De luchtweerstand zorgt voor de weerstand op de pedalen, een beetje als de trainer van LeMond. In tegenstelling tot veel andere trainers is er dus geen vliegwiel die het geheel in beweging houdt, wat je bijvoorbeeld merkt als je je benen stil houd. Bij de Revbox moet je echt blijven trappen, het apparaat zelf ondersteund helemaal niet. Het moet een vermogen tot ongeveer 1800 Watt aankunnen, maar ook bij een heel lage cadans van 50 rpm kan het nog 500 Watt aan weerstand bieden.

Naast deze nieuwigheden was er nog veel meer. Hieronder de foto’s.

Enve-remoppervlak-DSC_3802Adidas-01-DSC_3789Adidas-2-DSC_3786Revbox-DSC_3730Cannondale-Slate-lefty-DSC_3663Cannondale-Slate-Force-DSC_3659Cannondale-Slate-rear-disc-DSC_3661FSA-K-Force-remmenDSC_3770Isaac-Element-SL-SRAM-Red-22-Disc-RoompotDSC_3761Jaegher-oranje-DSC_3689Nichelson-DSC_3674Ridley-X-Trail-DSC_3708Ritte-Ace-DSC_3682Ritte-DSC_3681Ritte-headtube-DSC_3686BMC-Granfondo-RBX-Greg-van-Avermaet-DSC_3701Cervelo-P5-Rotor-DSC_3640Cervelo-P5-cockpit-DSC_3648Rotor-Magura-DSC_3642Cervelo-R3-DSC_3634Cervelo-R3-DSC_3627Rotor-Uno-DSC_3631Rotor-Uno-rear-DSC_3638Scoperta-DSC_3626Thompson-Race-Line-Force-DSC_3734Zannata Z82-disc-DSC_3697Zannata Z82-Disc-DSC_3698Merida-DSC_3812Trek-DSC_3775Wollen-truien-DSC_3755Flatland-DSC_3772QRX-Quadbike-DSC_3756Fietsert-DSC_3700Belgische-bierenDSC_3694