Look heeft hun Keo Blade vernieuwd en die waren te zien op Eurobike. Je ziet het er niet direct aan af, dus we lichten het even toe.

Het Franse Look begon ooit met het maken van ski-bindingen waaruit ook hun eerste clipless pedalen voortkwamen. Nadat Hinault er in 1985 de Tour mee won duurde het niet lang voordat iedereen ze gebruikte. Zou het met schijfremmen ook zo gaan? Wie weet, maar laten het voor nu bij pedalen houden. Look heeft dus een groot deel van zijn reputatie aan zijn pedalen te danken, en dat is niet minder dan terecht. Momenteel rijden er 17 WorldTour en Continentale team met hun pedalen en hebben ze André Greipel als boegbeeld. Niet dat het alles zegt, maar je kan je voorstellen dat je als pedaal aardig wat te verduren krijgt als Greipel gaat sprinten. De ontwikkeling van het pedaal staat daarom gelukkig niet stil.

Ze hebben hun Keo Blade pedalen vernieuwd. Nog wat aerodynamischer en nog wat lichter. Het voordeel van aerodynamische pedalen zal niet direct merkbaar zijn schatten we zo in, maar alle beetjes helpen zullen we maar zeggen. Een lager gewicht is eigenlijk altijd wel wenselijk, al gaat het om grammen. De Keo Blade Carbon met titanium as zou slechts 90 gram per pedaal moeten wegen. De pedalen met CroMo assen wegen zo’n 110 gram pedaal en dat nog steeds lichter dan de Shimano Ultegra PD-6800 pedalen die we al eens testten. Het gewicht van de nieuwe pedalen lijkt op papier echter niet lager te zijn dan we al wisten, maar ze hebben meer gedaan. Nieuw aan de assen bijvoorbeeld, is dat de naaldlagers direct onder het ‘contactplatform’ zitten. Dat zou volgens Look bij een cadans van 100 rpm zo’n 2 Watt voordeel op mVoeten leveren. De CroMo pedalen hebben een adviesprijs van € 155,-, de titanium versie is zo’n € 100,- duurder.

Het pedaal heeft een contactoppervlak van 700mm2 met de schoenplaatjes en daarmee je pedaal. Het RVS plaatje is 67 mm breed. Volgens Look draagt dat bij aan de efficiëntie van het overdragen van het vermogen van de renner naar de pedalen en dus de aandrijving van de fiets. Je kan je voorstellen dat dit belangrijk is voor iemand als Greipel, maar ook als je aan het klimmen bent.

En niet onbelangrijk om te weten, de ‘Blade’ in de naam slaat op het carbonnen plaatje dat je aan de onderkant van het pedaal ziet. Die zorgt voor het ‘vastklemmen’ van het schoenplaatje, waar dat bij heel veel andere pedalen vaak een veer is. De Blade neemt deze taak dus over. Volgens Look werkt het beter, scheelt het gewicht en is het aerodynamischer dan een conventionele veer. Standaard komen de pedalen met een 16nm Blade, losse plaatjes van 12nm en 20nm zijn apart verkrijgbaar.

Wij zijn benieuwd: welke systeem gebruiken jullie op je racefiets? SPD-SL, Look of wat anders?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=62&v=B8DietcGMFA