De racefiets is er voor het verharde en de crosser voor de onverharde. De gravelfiets zit daar ergens tussenin en daar lijkt Vittoria’s Terreno Zero band mooi bij te passen.
Met de racefiets stap je de deur uit en je kan los op een over het algemeen mooi glad en verhard wegdek. Het juiste terrein voor de crosser of mountainbiker ligt helaas vaak niet direct aan de rand van je voordeur. Daar zal je nog een stukje voor moet fietsen over het verharde. Soms zo ver dat je er eerst met de auto heen moet.
Voor gravelrijders is dat net anders. De fiets is eigenlijk voor het onverharde, maar je kan er vaak prima een stuk mee over een verhard wegdek rijden. De nieuwe Terreno Zero van Vittoria speelt hier eigelijk heel goed op in. Het middelste smalle deel van het loopvlak is namelijk zo glad als je raceband, gebaseerd op de Corsa, terwijl de schouders van de band meer profiel heeft. Als je goed kijkt naar het honinggraatprofiel zie je dat deze iets gekanteld geplaatst zijn. Die moet je grip geven in de bochten en bij het remmen.
De band maakt ook gebruik van grafeen en heeft een TPI van 120 en er is extra aandacht besteed aan lekbescherming door een verstevigd carcas. Hierdoor zal de band ook iets zwaarder zijn, maar het moet volgens Vittoria een voor gravel-begrippen ongekend sterke band opleveren. Het gaat om wat Vittoria noemt TNT banden, dat staat voor tubes/no-tubes. Dus geschikt om te gebruiken met binnenband of zonder, tubeless dus.
De band op de video is overigens niet de band die verkrijgbaar zal zijn. Je ziet een 700×37 mm band met grijze wangen, maar zal gaan om een 700×35 mm met zwarte wangen. Nog geen bredere maat zoals 700×40 bijvoorbeeld, maar wellicht volgt dat nog. Er komt ook een 650x47c uitvoering. Ze wegen resp. 490 en 550 gram. De banden zijn vanaf 15 oktober te koop voor € 48,95.
Via Vittoria