Gisteren presenteerde het Belgische Ridley officieel hun nieuwe Fenix Classic voor het grote publiek.

Specifiek ontworpen met de taaie en zware koersen van het voorjaar in het achterhoofd. De nadruk ligt dan ook op een sterk, comfortabel en stijf frame, en daardoor juist weer niet zozeer op het gewicht. Een frame in maat L exclusief voorvork komt op 1.270 gram. Zeker geen lichtgewicht dus.

Het frame beschikt over een afplatting in de staande achtervork om vibraties te absorberen op slecht wegdek dat tegelijkertijd ook voor meer stabiliteit moet zorgen. De fiets is naast het frame ook uitgerust voor zware ritten door het extra dikke stuurlint van 4ZA en de versterkte 25 mm Continental GrandPrix 4-Season banden. Voor de afmontage kan gekozen worden tussen Campagnolo Chorus of Athena EPS. Volledig interne kabelgeleiding zouden het onderhoud moeten minimaliseren.

Opvallend genoeg is het frame ontworpen voor een 31,6mm zadelpen diameter, terwijl je juist vaak de smallere, en daarmee comfortabelere, 27,2mm diameter ziet op dergelijke modellen, zoals de BMC Granfondo en de Specialized Roubaix.

Door de kennelijk goede ervaringen met de fiets van André Greipel afgelopen jaar heeft het Lotto-Belisol team dit jaar besloten de klassiekers op deze nieuwe Fenix te gaan rijden. Begin januari was al een foto van de fiets tijdens hun trainingskamp op de Facebook fanpage van het team te zien.

Adviesprijs van de Ridley Fenix Classic is 2.699 euro. Niet slecht voor een fiets die identiek is aan de versie waar de profs mee rijden, al zullen die zeer waarschijnlijk niet met een Fulcrum Racing 5 wielset over de kasseien knallen.

Via Ridley Bikes

Tags: