Heb je nog geen vermogensmeter? Dan heb je hem óf niet nodig, óf je vind het nog te duur. De laatste reden wordt alleen steeds minder een struikelblok, mede dankzij Powerbeat.
Het gaat de laatste jaren flink los in vermogensmeterland. Waar het ooit een onbereikbaar luxe product was voor de profs is het nu ineens iets dat niet meer hoeft te kosten dan een luxe fietscomputer. Het Amerikaanse Watteam heeft ook als doelstelling om een professionele en betaalbare vermogensmeter te maken die met iedere fiets werkt zonder dat je een onderdeel moet vervangen of dat het in de fabriek geïnstalleerd hoeft te worden. Met een single leg vermogensmeter van € 299,95 die je zelf kan installeren kan je al stellen dat het ze gelukt is.
Voor net geen € 300,- heb je dus al een vermogensmeter op je fiets. Geen bedrag dat je elke dag moet gaan uitgeven, maar als je altijd al je vermogen hebt willen meten, wordt het nu wel een haalbaar iets. Hét grote verschil met andere vermogensmeters is dat je de meter zelf moet installeren. Dat klinkt vrij spannend, maar het zou mee moeten vallen als we Watteam moeten geloven. Ze bieden een uitbreide handleiding, in feite de app, die je bij de installatie kan gebruiken waarbij ze gebruik maken van video’s. Het werkt in principe op elke crank met als voorwaarde dat hij van aluminium is. Het gebruik van een vermogensmeter op een carbon crankarm is bij veel fabrikanten, ook Watteam, niet mogelijk omdat het materiaal het niet of in ieder geval in mindere mate mogelijk maakt om het vermogen te meten.
Watteam biedt naast de meter op alleen de linkercrank ook een meter aan voor beide cranks, de Powerbeat Dual. Die is uiteraard duurder, maar met € 449,99 ook zeer scherp geprijsd ten opzichte van de concurrentie. Mocht je overigens de linker meter al hebben, dan je ook nog kiezen voor een upgrade kit. Dan ben je wel duurder uit dan wanneer je in één keer de Dual koopt, maar je blijft dan niet met een enkele meter zitten in ieder geval.
Als iets goedkoper is dan je gewend bent, is er vaak ook een keerzijde. Bij de Powerbeat lijkt die er ook te zijn. Over de nauwkeurigheid kunnen we nu niet oordelen, daarvan moeten we maar even uitgaan dat die in orde is. Wat wel duidelijk blijkt uit de foto’s is dat het esthetisch allemaal wat minder verfijnd oogt dan een geïntegreerde vermogensmeter. Al vind ik het persoonlijk overkomelijk: het is allemaal vrij klein en het voegt slechts een verwaarloosbare 21 gram in gewicht toe. Het is meer de ogenschijnlijke kwetsbaarheid van het geheel dat mij zorgen baart, al is het niet waarschijnlijk dat je het snel beschadigd, dan moet je wel een rare val maken. Feit is wel dat alles aan de buitenkant zit en je er niet ergens mee tegenaan wilt komen, maar dat wil je sowieso niet met je fiets. Bovendien geeft Watteam zelf aan dat ze ook geschikt zijn voor cross en gravel, dus ze moeten dan wel tegen een stootje kunnen toch?
Het gewicht is met 21 gram per crank dus minimaal. Voor de communicatie kan je zowel ANT+ als Bluetooth Smart gebruiken. De oplaadbare batterij moet 60 uur meegaan, lekker lang dus. Opladen gaat via USB, direct in de sensor op de crank. We zeiden al dat de Powerbeat alleen op aluminium cranks kan worden gebruikt, en daarmee valt dus een behoorlijk aantal cranks af. Met Shimano zit je altijd goed, maar SRAM gebruikt carbon bij hun Rival, Force en Red cranks dus dat gaat niet werken. Bij Campagnolo komt alleen de Potenza in aanmerking. De Cannondale Si, SiSl en SiSL2 cranks zijn ook compatibel.