De ronde van Italië is net geëindigd, maar het belangrijkste wielernieuws kwam eergisteren wederom uit Italië! Daar werd nl. het parcours voor de wereldkampioenschappen van 2013 bekend gemaakt! Reden genoeg om eens vooruit te blikken op wat er de renners te wachten staat. 

Ondanks de vele eendags koersen die de wielerkalender rijk is, wordt er toch het meest uitgekeken naar dat ene weekend in september. In de week van 22 tot en met 29 september worden in de Toscane de wereldkampioenschappen wielrennen op de weg georganiseerd. Dit geldt voor meerdere categorieën, maar het meest wordt toch uitgekeken naar de laatste zondag, 29 september! Dan staan in de ochtend rond de klok van 10 uur de mannen elite-renners klaar voor hun 272 kilometer lange race richting de regenboogtrui.

Het complete programma ziet er als volgt uit:

zondag 22 september:
– tijdrijden teams vrouwen – 36,6 km
– tijdrijden teams mannen – 50,3 km

Maandag 23 september:
– tijdrit teams junioren – 14.6 km
– tijdrit mannen onder 23 – 41.8 km

dinsdag 24 september:
– tijdrit vrouwen – 26,20 km

woensdag 25 september:
– tijdrit mannen – 55,5 km

vrijdag 27 september:
– wegwedstrijd vrouwen – 134,7 km

zondag 29 september:
– wegwedstrijd mannen – 279,6 km

Het parcours is er een waar veel over gesproken zal worden, en eigenlijk was dat vooraf te verwachten. De parcoursbouwer is niemand minder dan Angelo Zomegnan, de voormalig koersdirecteur van de ronde van Italie. Vanaf het moment dat hij directeur werd van de Giro (2004) werd het elk jaar zwaarder, met als hoogtepunt de belachelijk zware Giro van 2011. Onverharde wegen, steile en vele beklimmingen en de vele kilometers tegen de klok waren redenen voor kritiek op Zomegnan. Na de tragische dood van Wouter Weylandt in de Giro van 2011, werd de kritiek dusdanig dat Zomegnan besloot af te treden.

Kijkend naar het parcours kan je zeggen dat Zomegnan een niet alledaags parcours uit zijn hoge hoed heeft getoverd. Maar liefst 272 kilometer, met 11 plaatselijke omlopen. Qua afstand niet bijzonder schokkend, maar het aantal klimkilometers is behoorlijk te noemen. Per plaatselijke ronde van 16,5 kilometer, gaan er 4 kilometer bergop waarbij er pieken van 9% en 16% worden bereikt. Daarnaast zit er op ruim 2 kilometer voor de finish nog een pukkel die niet als klim staat aangeduid, maar waarbij de 10% stijging wel wordt gehaald! Voordat de renners aan de plaatselijke rondes zullen beginnen is er een aanloop van 106 kilometer. In deze aanloop zitten ook nog 2 klimmen verwerkt van beide nagenoeg 4 kilometer. De eerste met een gemiddelde van 3,5 % met een kleine uitschieter naar 9%. Maar de 2e klim van de dag is toch een serieuze klim, met gemiddeld 7,1% met als piek 11%. Tel dit allemaal bij elkaar op en je komt op bijna 60 kilometer klimwerk uit!

Het parcours zal voor de nodige discussies zorgen voor wat betreft de favorieten. Zijn het de klassieke renners? en kan Gilbert zijn titel prolongeren of zijn de klimkilometers daarvoor te veel? Sagan heeft bewezen dat hij goed bergen kan verteren, maar hij heeft hij een ploeg om zich heen die het peloton kan controleren? En Cancellara? De titel op het vlakke tijdrit parcours zal waarschijnlijk naar Tony Martin gaan, maar komt Cancellara wel over deze klimmen heen? Of moeten we dan toch gaan kijken naar de klimmers? Contador? Of kan Evans nog een kunststukje uithalen op zijn leeftijd? Of de immer explosieve Rodriguez? Maar wat als het een sprint wordt? Dan waarschijnlijk van een enorm uitgedund peloton! En zo kunnen we nog wel even doorgaan met gissen…. we zullen echt moeten wachten tot 29 september!

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geen uitspraak durf te doen over wie er volgend seizoen in de regenboogtrui rijdt, maar ik ben benieuwd naar jullie mening!

Oh, en mocht de mascotte (zie hierboven) een voorbode zijn voor de winnaar, dan zet ik m’n geld op Pierrick Fedrigo!

Tags: