Tubular banden, of kortweg tubes, wat het precies is kan je lezen in ‘het grote banden vraagstuk’ dat vorig jaar op dit blog verscheen. In dat artikel is al vermeld dat het kitten/lijmen van tubes op de velg een tijdrovende klus is. Het is niet alleen tijdrovend, maar ook een specifieke klus. Niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gebeurd want je wil niet dat je tube na drie bochten al naast de velg ligt omdat deze niet goed gekit is.

Het kitten van een tube is een proces dat meerdere dagen in beslag neemt en bij sommige kitsoorten zit er verschil in het materiaal waarvoor deze geschikt zijn. Lees hiervoor dus even goed de gebruiksaanwijzing of de kit geschikt is voor carbon, dan wel aluminium velgen.

tubelijm-conti
Voordat je aan de slag gaat met het kitten van de tubes is het handig om het volgende bij de hand te hebben:
– uiteraard je wielen
– tubes
– kit (grote pot is makkelijk dan een kleine tube)
– kwastje (soms wordt deze bij de kit geleverd)
– wielstandaard/richtbok
– katoen velglint
– fijn schuurpapier
– ontvetter + doekje
– pomp
– schilderstape

Afhankelijk van de tube en de velg kan een ventielverlenger ook noodzakelijk zijn.

De wielstandaard/richtbok is niet per se noodzakelijk, maar heb je deze voorhanden dan maak je het jezelf erg makkelijk om de velg in te strijken. Het katoen velglint heeft een dubbele werking. Allereerst dekt het de spaakgaten mooi af die vaak aan de binnenkant van de velg zichtbaar zijn. Hierdoor kan je de tube volledig op het velgbed kitten, zonder dat er om de paar cm. een kleine onderbreking zit waar een tube niet kan hechten. Daarnaast is het tevens een stukje opvulling van heel diepe velgen (dit wordt verderop duidelijk). Met het fijne schuurpapier kan je een nieuwe velg lichtjes opruwen en daarna afnemen met ontvetter voor de beste hechting van kit aan de velg. Logischerwijs heb je ook een pomp nodig en heb je er een met een drukmeter, dan maak je het jezelf weer wat makkelijker. Het schilderstape zal je zelf moeten bepalen of je dit gaat gebruiken. Je kan er eventueel je remrand mee afplakken om te voorkomen dat er kitresten op komen. Remranden met kitresten remt op z’n zachts gezegd onprettig. Oke; het slijt na verloop van tijd wel, maar voorkomen is beter dan genezen in dit geval.

velgen-opschurenvelgen-ontvetten
Stap voor stap
Voordat je de velgen en tubes gaat insmeren met de eerste kit-laag is het handig om de tube eerst ‘droog’ op de velg te leggen. Pomp de tube op tot ongeveer 1 bar en zet de velg voor je voeten met het ventielgat omhoog. Plaats het ventiel in het gat en trek de tube zover mogelijk om de velg naar beneden. Dit gaat het best wanneer je vanaf het ventiel zowel links als rechtsom de tube om de velg trekt. Je zal merken dat het laatste stuk niet gaat wanneer de velg op de grond steunt. Draai het wiel om en klem deze tussen de benen om met beide handen het laatste stuk tube ook op de velg te leggen. Je zal merken dat dit op zich prima te doen is, maar wanneer er kit tussen de tube en de velg zit wordt dit al een stuk lastiger.
Kit je voor het eerst een tube, kies er dan voor om bovenstaande een aantal keren te oefenen. Je zal merken dat je er vanzelf handigheid in krijgt en dit zal het eindresultaat ten goede komen.

Mocht je nog een andere wielset hebben (clincher of tubular) kan je deze prima gebruiken om de tubes op te rekken. Dit scheelt tijd, je kan dan namelijk direct beginnen met het insmeren van de te kitten wielset.

Voordat je gaat kitten is het handig om de velg lichtjes op te ruwen en te ontvetten. Hierdoor zal de kit beter hechten. Smeer met de kwast de kit op de velg, tussen de spaakgaten. Je hoeft niet heel zuinig te zijn met de kit, maar gooi er ook geen dikke klodders op. Zorg dat het een mooie egale laag wordt. De kit droogt vrij snel, maar het advies is om tussen alle kitlagen 24 uur te wachten alvorens opnieuw te beginnen.

tubekit
De tweede laag gaat op dezelfde manier en nadat je deze laag erop hebt zitten kan je het katoenen velglint in de velg leggen. Druk deze in de verse kit-laag en laat dit opdrogen. 24 uur later kan je de volgende laag kit aanbrengen en deze kan over de volledige velg worden uitgestreken. De spaakgaten zitten immers bedekt onder het velglint.

Lagen kit
Nu is het aantal lagen kit dat je moet aanbrengen op de velg niet van te voren te bepalen. Het gaat erom dat de ronding van je velg (incl. kitlagen) gelijk is aan de ronding van de tube. Bij een diep velgbed zal er dus meer kit moeten worden aangebracht om ervoor te zorgen dat de tube in z’n geheel contact maakt met de velg. Het kan zelfs zijn dat soms een tweede velglint noodzakelijk is. Wanneer de ronding van de velg niet overeenkomt met de tube, zal de tube enkel aan de randjes vastplakken en is de kans dat deze loskomt aanzienlijk groter. Het lastige in dit geval is dat het moeilijk te controleren is omdat je niet tussen tube en velgbed kan kijken wanneer de tube op de velg ligt. Om te controleren of je genoeg kit hebt gebruikt kan je hiervoor gebruik maken van een 2 euro muntstuk of een balhoofdspacer. Deze zet je op het velgbed om te kijken of er voldoende kit op zit. Zit er nog ruimte tussen de kitlagen en je muntstuk/spacer, breng dan nog een laag kit aan. Herhaal dit proces (telkens met 24 uur droogtijd) net zolang tot er geen ruimte meer zit tussen de kitlagen en je muntstuk/spacer. Wanneer je voor de tweede keer een velg kit, zul je zien dat veel minder lagen nodig zijn voor hetzelfde resultaat.

tubekitten
Bij voldoende kit op de velg kan het daadwerkelijke kitproces beginnen. Pomp de tube op tot ongeveer 1 bar en breng een dunne laag kit aan op het stootlint van de velg. Zorg dat het stootlint volledig bedekt is onder een laagje kit. Wanneer je de tube hebt ingestreken leg je deze aan de kant en kan je de velg gaan instrijken met een laag kit. Let erop dat je het gehele velgbed voorziet van kit. Door eerdere kitlagen is het soms lastig te zien waar je bent gebleven; staand in een richtbok pak ik altijd de spaak vast waar ik ben gebleven, zo weet ik zeker dat ik geen stuk oversla. Zorg ervoor dat de kit goed tot de rand van het velgbed komt. Wanneer het stootlint en/of velgbed niet geheel bedekt zijn met kit loop je het risico dat bij natte omstandigheden vocht tussen je velg en tube komt. Hierdoor kan een tube loskomen van de velg.

Tube op de velg leggen
Wanneer je de gehele velg hebt ingestreken pak je het wiel vast en zet dit voor je op de grond met het ventiel gat omhoog. Pak de tube en begin met het ventiel door het gat te steken. Let op: houdt de rijrichting van de tube in de gaten! Een goed gekitte tube is een behoorlijk karwei om eraf te halen (en dit komt de tube niet ten goede). Wanneer je het ventiel door het gat steekt zal je merken dat de kit direct vastplakt. Trek de tube gelijkmatig aan beide kanten naar beneden over de velg. Je mag best een beetje kracht zetten anders krijg je het laatste stuk niet op de velg. Wanneer je niet meer verder kan, pak je het wiel op en draait deze om. Ik klem het wiel vaak tussen mijn benen (oude broek is dan een vereiste!) en pak met twee handen de tube vast om deze vervolgens met de nodige kracht op de velg te trekken.

tube-velgtube-velg2
Als alles goed is gegaan zit nu je tube om de velg. Pomp de tube hard op en controleer of deze recht op de velg zit. Een wegtube zit vaak redelijk recht, bij een crosstube zal je hem hier en daar nog een handje moeten helpen om mooi recht op de velg te komen. Dit kan je doen door simpelweg de tube in de juiste richting te duwen op de plek waar deze niet mooi in het midden ligt. Hoe rechter de tube, hoe mooier dit loopt! Heb je de velgrand afgeplakt, verwijder dan de tape. Heb je dit niet gedaan kan je de lijmresten van de velg verwijderen. Gebruik hierbij geen thinner of wasbenzine; deze zijn schadelijk voor de tubes en carbon velgen.

En klaar!

tube2