Zipp heeft een aantal veranderingen doorgevoerd. Een nieuwe wielset is de Zipp 303 S. De 303 S wielset kan je zien als de opvolger van de 302. De 302’s waren de voordelige keuze van Zipp. De 303 S wielset zet die lijn verder door, want de wielen zijn goedkoper geworden. Niet alleen goedkoper, maar ook nog eens lichter en veelzijdiger.
Optimaal bij 28 mm
De 303 S wielen zijn gericht op de endurance-racers en gravelbikers. Slim om zo’n wielset neer te zetten nu elke nieuwe fiets steeds veelzijdiger lijkt te worden. De wielset moet het snelste zijn met een 28 mm band, maar er moeten banden tot maximaal 50 mm op passen. Veelzijdig genoeg dus!
De cijfers
Er hangen een hoop cijfers aan een wielset vast. Zo is de velghoogte 45 mm, net zoals zijn voorganger. En zijn de breedtes van de velg: 27 mm buiten breedte en 23 mm binnen breedte. En dat is flink veranderd. De toename van de buitenbreedte valt met twee millimeter nog wel mee. Maar de binnenkant is zeven millimeter breder geworden.
Dat komt door het weglaten van het standaard haakprofiel. De velg is dan ook vooral gericht op tubeless rijden. Een normale clincher band past, maar de maximum druk die Zipp aangeeft, is lager dan die ideaal is voor een clincher band. De wielset is ook alleen geschikt voor schijfremmen. Het weglaten van een remvlak op de velg, geeft natuurlijk ook extra ontwerp-vrijheid.
Waarom de bredere velgen nou belangrijk zijn, heeft met de watt-besparingen te maken. Met een bredere velg kun je met bredere banden en een lagere bandendruk kunt rijden. Je zou volgens Zipp hierdoor 10 watt kunnen besparen op een vlakke weg met een snelheid van 40 km/h.
710 en 815 gram
Het voorwiel weegt aan de voorkant 710 en aan de achterkant weegt het wiel 815 gram. Samen komt de wielset dus op 1525 gram. Dat is 120 gram lichter dan zijn voorganger. Het maximum gewicht van de berijder blijft wel gelijk met 115 kilogram. Je kunt er dus vanuit gaan dat het wiel nog steeds even sterk is. Moet ook wel, als Zipp het wiel ook voor gravelbikers aanprijst.
Prijzen
De wielen zijn te verkrijgen met een SRAM XDR body of de gewone Shimano/SRAM body. De wielen komen dus alleen in een schijfremversie. In de inleiding stond dat de wielen goedkoper zijn geworden. Hoeveel dan? Als je de introdcutieprijzen vergelijkt is de prijs van de wielset met € 400,- gezakt. Voor de set betaal je € 1100,- (€ 525,- voor het voorwiel en € 575,- voor het achterwiel). En nou doe je over € 1100,- niet alsof je een pak suiker haalt, maar voor een Zipp wielset is het een haalbare prijs. En mooi meegenomen is dat de looks van de wielen niet onder doen voor die van een duurder setje.
Meer info via Zipp