Allemaal leuk en aardig, zes dagen baanwielrennen, maar hoe werkt dat nou eigenlijk? Gaan ze de hele nacht door, zoals je weleens ziet op foto’s van vroeger? En zit je dan zes dagen achter elkaar alleen maar rondjes rijdende renners te kijken? Dat laatste is onoverkomelijk op een indoor wielerbaan, maar een zesdaagse heeft heel wat te bieden en zorgt altijd voor veel spektakel. Hierbij een uiteenzetting van wat je kan verwachten.
Het gaat met name om de koppels. Twee renners die samen tijdens een zesdaagse gaan strijden om de eindzege. Zes dagen lang iedere dag (volgens artikel 3.2.227 van het Baanwielrennen reglement moet het gaat om 6 aaneengesloten dagen met tenminste 24 uren wedstrijdtijd) gaan ze een wedstrijdprogramma afwerken. Tijdens deze wedstrijden kunnen de coureurs ronden winnen op hun tegenstanders en daarmee punten verdienen. In het klassement gaat rondewinst altijd boven het behaalde aantal punten. Let op, bij het bereiken van een honderdpunten-grens krijgt het betreffende koppel ook een extra ronde voorsprong toegewezen (behalve op de slotavond). Het is dus belangrijk om in alle onderdelen voorin mee te doen wil men kans maken op de eindoverwinning in de Zesdaagse van Rotterdam.
Eigenlijk vinden er drie verschillende competities plaats tijdens de Zesdaagse. Je hebt de koppels die tegen elkaar strijden, Nederland en Tjechië strijden tegen elkaar op verschillende disciplines en dan is er nog de derny cup met de bekende brommers.
Koppelkoers (Madison)
Een koers over 120 ronden (ongeveer 20 minuten) met zes puntensprints om de 20 ronden. Dit zijn teamwedstrijden met alle koppels in de baan. De duur van elke koers aangegeven in minuten en de extra ronden staat in het programma aangegeven. Het winnende koppel wordt bepaald door de volgorde van finishpassage. Eventuele ronden voorsprong op de andere koppels zijn bepalend.
Later in het programma volgt een koppelkoers van maar liefst driekwartier, ditmaal zonder tussensprints. Hier word de uitslag bepaald door ronden winst, bij meerdere ploegen met de zelfde ronden winst is de eindsprint beslissend.
De koppelkoers met klassementen wordt gewonnen door het team die in de tussensprints de meeste punten heeft verzameld. Per sprint zijn er 5, 3, 2 of 1 punt te halen. Van de eindstand krijgen de eerste 6 teams de volgende punten voor het algemeen klassement: 20-12-10-8-6-4. Ronde winst gaat boven punten.
Koppelafvalkoers
De koppelafvalkoers werkt hetzelfde als de koppelkoers, alleen valt bij elke tussensprint het laatste team af en moet de piste verlaten. Dit fenomeen herhaalt zich tot er nog twee ploegen over blijven, die onderling uitmaken wie de overwinning grijpt. Van de eindstand krijgen de eerste 6 teams de volgende punten voor het algemeen klassement: 20-12-10-8-6-4
Koppeltijdrit
Beide renners van het koppel rijden bovenin de baan een aantal aanloopronden van 200 meter om vervolgens bij de bel op volle snelheid naar beneden te sturen en aan hun koppeltijdrit van 400 meter te beginnen. In deze rit tegen de klok lost de renner die de eerste ronden voor zijn rekening nam, zijn maat halverwege met een handaflossing af en stuurt zelf weg. Zijn ploegmaat rijdt vervolgens als een speer de andere helft van de tijdrit uit. Bij de baanronde is de aflossing voor de start en bij 400 meter na de start (renners kiezen zelf wanneer). De tijd van het team, dus beide renners, gaat uiteindelijk de boeken in.
Supersprint
De supersprint is een koppelafvalling waarbij na een bepaald aantal afvallingen een finale wordt gereden met meerdere teams. Deze finale bestaat uit 10 ronden. Tactiek speelt een belangrijke rol.
Puntenkoers
De puntenkoersen (ook wel klassementswedstrijden genoemd) worden gereden met 1 verplichte aflossing. Hierdoor telt het als teamonderdeel, met bijbehorende punten. De ronden worden dus meegenomen in het algemeen klassement.
Derny Cup
De wedstrijden op de derny’s vormen ook dit jaar een apart onderdeel, dat niet voor het zesdaagse-klassement meetelt, maar voor de Houcon Derny Cup. Tijdens een dernykoers start één renner van het koppel. De coureurs rijden in deze wedstrijd over 50 ronden achter een gangmaker – die voor iedere rit door loting aan de renner wordt toegewezen – op een brommerachtig voertuig. Vooraf probeert de renner met zijn gangmaker een tactiek te bepalen, omdat door het geluid van de motor communiceren tijdens de koers moeilijk is. De gangmaker/renner-combinatie die als eerste de finish passeert is de winnaar. De puntentelling per serie is: 5-4-3-2-1 punt en in de finale: 10-6–4-2 punt.
Interland tussen Nederland en Tjechië – PROVATO/GPN SPRINT CUP
Er zal een interland plaatsvinden tussen het Nederlandse sprintteam en het team van Tsjechië. De teams rijden elke dag verschillende wedstrijden, die uiteindelijk na dag zes een winnaar opleveren in de Provato/GPN Sprint Cup.
Teamsprint
De renners rijden in tweetallen met vliegende start een tijdrit over twee ronden. Daarbij trekt de ene sprinter de boel op gang en rijdt zijn partner de laatste ronde en zet de tijd voor het koppel. De ploeg die de snelste tijd klokt, is de winnaar.
Mannen strijden in een formatie van 3 tegen 3 waarbij iedere renner 1 ronde op kop rijdt. Er finisht dus maar 1 renner per team. De vrouwen (extra wedstrijden op zaterdag) strijden 2 tegen 2.
Tijdrit
Zelfde principe als de teamsprint maar dan individueel en over slechts een ronde. Het resultaat van de tijdrit bepaald de indeling voor de sprintduels .
Sprint
De winnaars van de sprint worden bepaald door middel van een knock out systeem. Ze worden gekwalificeerd aan de hand van hun tijd op de 200 meter.
Keirin
Tijdens de keirin starten alle sprinters tegelijk. Ze stellen zich op bij de finishlijn en gaan van start als de gangmaker op de derny is gepasseerd. Dan begint het gevecht om de beste posities achter de ‘brommer’, die de renners niet mogen passeren! Als de derny drie ronden voor het einde uit de baan stuurt, begint de vaak chaotische eindsprint.
Morgen gaat het los in Ahoy, tijdens de premièreavond, tot en met volgende week dinsdag, dag 6. Meer info en kaarten via www.zesdaagserotterdam.nl