In de Bikepacking Series delen wij onze ervaringen met bikepacking, zodat je goed voorbereid op pad kunt. In deel 1 en 2 bespraken we op welke verschillende manieren je een bikepackingreis kunt voorstellen en welke fiets je kunt kiezen. In dit derde deel bespreken we hoe je de spullen meeneemt op je fiets. Er is een wildgroei aan fietstassen ontstaan sinds het fenomeen ‘bikepacking’ is ontstaan. Zo heb je de keuze uit verschillende tassen die op je frame passen, maar natuurlijk is er ook nog de klassieke manier om tassen op een bagagedrager te plaatsen.
Bagagedrager met fietstassen
Een optie die het beste past bij een randonneur of een gravelracer die oogjes heeft voor een bagagedrager. Je hebt grofweg drie dragers: één aan de achterkant, één aan zijkant van de voorvork en een voorrek die op de voorvork boven het wiel zit waar een stuurtas op kan. Voor de stuurtas zie je tegenwoordig vaker een oplossing waarbij de houder alleen aan het stuur zit. Makers van dit soort tassen zijn bijvoorbeeld Vaude, Ortlieb of Thule. Je kunt de tassen natuurlijk in verschillende combinaties gebruiken.
Je kunt ervoor kiezen dat je alle tassen gebruikt. Maar als je een beetje verstandig omgaat met de bepakking kom je al heel ver met alleen tassen aan de voor of achterkant. Eventueel in combinatie met een stuurtas of een tas bovenop de bagagedrager. Het voordeel van de tassen aan de voorkant is dat de tassen lager komen te zitten en dus blijft het zwaartepunt laag. Dit heeft gunstige gevolgen voor de stabiliteit van de fiets. Ook heb je minder last van het steigeren van je fiets, iets wat met achtertassen wel kan gebeuren. Het is sowieso belangrijk om een goed evenwicht te zoeken tussen de verschillende gewichten aan de fiets.
De achtertassen kun je plaatsen op de bagagedrager. Die hebben een gemiddelde grootte van 40 liter. De meeste van dat soort fietstassen lijken op elkaar: ze sluiten met een rolsluiting en zijn waterdicht. Het gewicht van een paar achtertassen ligt gemiddeld rond de 1800 gram. De achtertassen zoals ze worden aangeduid, zijn natuurlijk ook aan de voorkant te gebruiken. Er is een aantal mensen die de grote fietstassen aan de voorkant monteren, om het zwaartepunt laag te houden. Maar de standaard voortassen hebben vaak een inhoud van rond de 25 liter. Ze lijken veel op de achtertassen, maar dan in een kleinere uitvoering. De kleine tassen wegen zo’n 1450 gram.
In de collectie van deze type fietstassen heb je ook de stuurtassen die met een houder aan het stuur vast zitten. De houder zit vast aan het stuur en de tas kan je er in- en uitklikken. De stuurtas is handig als je op de fiets snel bij je spullen moet, maar ook handig als je de fiets even moet achterlaten omdat je even naar binnen gaat. Zo heb je altijd je waardevolle spullen bij je. De inhoud van een stuurtas ligt tussen de 6 en 8 liter. Het gewicht is verhoudingswijs best hoog met 700 gram. Dat komt omdat er vaak harde zijkanten worden gebruikt, in vergelijking met zijtassen die vaak alleen een harde achterkant hebben.
Bij alle gewichten van de tassen komen natuurlijk ook nog de gewichten van de dragers. Voor een gemiddelde achterdrager geeft de weegschaal 400 gram aan. En met een voordrager voeg je 300 gram toe aan je fiets.
Fietstassen aan het frame
Fietstassen aan het frame lijken op dit moment de meest gekozen optie voor bikepacking. Je hebt een zadeltas, een tas die in de driehoek van je frame past, een tasje dat bovenop de bovenbuis past en de stuurtassen. En dan heb je ook nog tassen die aan de voorvork passen. Daar heb je speciale soort houders voor, die lijken op vergrootte bidonhouders. Als je fiets geen oogjes heeft waarop dit kan worden gemonteerd heb je ook versie die vast kunnen worden gezet met bandjes. Voor de bikepackingtassen heb je natuurlijk diverse set ups, allemaal afhankelijk van de hoeveelheid die je meeneemt.
De toptube bag, het tasje op de bovenkant van je bovenbuis is handig voor het meenemen van kleine dingen die je bij de hand moet hebben. Bijvoorbeeld je telefoon. Gemiddeld heeft zo’n tasje een inhoud van 0,75 liter en weegt zo’n 130 gram. Bedenk goed wat je er in mee wilt nemen en of de tas dan wel of niet waterdicht moet zijn. Er bestaan namelijk ook tasjes met een gazen bovenkant.
De tas in de driehoek van het frame is voor de rijeigenschappen het minste van invloed. Het zwaartepunt blijft laag en zwiept niet heen en weer. Je hebt verschillende opties. Eén optie is een tas die de hele driehoek opvult. Je kunt er meer in kwijt, maar je hebt gelijk niet meer de mogelijkheid om op die plek bidons mee te nemen. Een andere optie is om een de strook aan de bovenkant voor een tas te gebruiken. Dan kun je naast de tas ook je bidons kwijt. Met de tas die alleen de strook aan de bovenkant opvult, heb je een inhoud van 5 liter. Vul je de hele driehoek op dan is de inhoud zo’n 10 liter. Hoe groot de tas is die past, hangt natuurlijk ook van de grootte van je frame. Daarom leveren veel tasfabrikanten de tassen in verschillende maten. Het gemiddelde gewicht voor zo’n tas ligt rond de 275 gram.
Bij een stuurtas op een racefiets is de breedte van de tas een belangrijke belemmerende factor. Door de stuurbocht en omdat je nog bij je hendel moet kunnen natuurlijk, is de breedte beperkt. Deze tassen kun je direct vastmaken aan het stuur. Of er zijn opties met een harnas voor meer stabiliteit. Zo’n harnas blijft vastzitten aan je stuur. De tassen kun je er dan makkelijk op en af halen van het harnas. De inhoud van zo’n stuurtas ligt tussen de 8 en 10 liter en weegt 375 gram. Veel merken hebben nog een soort pouch, die je er overheen kan hangen om kleine dingetjes zo voor de grijp te hebben.
De tas onder het zadel heeft van het frame geen belemmerende factor. Maar bij de zadeltas moet het heen en weer zwiepen dan weer worden aangepakt. Des te groter de tas, des te groter is de kans op heen en weer zwiepen, daarom zie je over de tas dan ook vaak koorden lopen om de boel toch stevig en compact vast. cxxccccc te zetten. De inhoud van zo’n zadeltas loopt van 5 tot maximaal 17 liter. Voor een tas van zo’n 10 liter moet je rekenen op een gewicht van 400 gram.
Als laatste heb je nog de kleine tasjes aan je voorvork. Daar is eerst een houder voor nodig die zo’n 100 gram weegt. In zo’n houder kun je een tas van ongeveer 3,5 liter kwijt, die dan op zijn beurt weer 200 gram weegt. Voor het evenwicht zou dit natuurlijk aan beide kanten moeten.
Conclusie en volgende keer
Je kunt natuurlijk heel veel mixen en matchen. Dus een directe vergelijking tussen de tassen is niet zo makkelijk te trekken. Maar als we de inhouden van de frametassen optellen, kom je uit op zo’n 25 liter. Dat is al een stuk minder dan alleen de klassieke twee achtertassen. Ze komen overeen met twee kleine klassieke fietstassen. Met gelijke inhoud zijn de tassen beter te vergelijken op gewicht. Dan valt op dat de frametassen de lichtste zijn met 1180 gram. Alleen de klassieke kleine tassen wegen al 1450 gram en daar moet je het gewicht van de bagagedrager nog aan toevoegen. De frametassen winnen het dus op gewicht. De klassieke tassen winnen het nog op inhoud.
Voor de prestatiefreak is de keuze duidelijk die gaat voor het lage gewicht van de frametassen. Voor de avonturiers die ook over gravel willen rijden, kiezen ook voor de frametassen omdat de frametassen beter geschikt zijn bij het rijden van hobbelige wegen en omdat ze beter op hun plek blijven zitten. Als de avonturier voor langere tijd op pad gaat, kunnen de klassieke tassen een uitkomst bieden. Met de klassieke tassen heb je meer ruimte voor een grotere etensvoorraad en kun je bijvoorbeeld een net wat grotere tent meenemen. Voor de comfortliefhebber kan het twee kanten opvallen. Er kan worden gekozen voor het lage gewicht van de frametassen en dus comfortabele fietsen vanwege het lage gewicht. Of je kiest voor de extra inhoud om net wat luxere spullen mee te nemen. De keuze hangt dus erg af van wat je meeneemt. In het volgende deel bespreken we wat je meeneemt (en wat je niet meeneemt).
Ook nog in de Bikepacking Series:
Bikepacking Series 1: Hoe wil je op pad?
Bikepacking Series 2: Op welke fiets ga je?
Bikepacking Series 3: Hoe neem je het mee?
Bikepacking Series 4: Wat neem je mee?
Bikepacking Series 5: Welke route kies je?