Moeten oortjes (de communicatie tussen renner en volgauto’s) nu wel of niet blijven bestaan.
Gianni Bugno, hoofd van de Professional Cyclists Association (CPA) vindt dat ze juist wel moeten blijven. Waarom? Dat legt hij uit in een brief aan de voorzitter van de UCI, Pat McQuaid. In de brief komt vooral naar voren dat oortjes goed zijn voor de veiligheid van de renners. Opstakels, problemen onderweg worden van te voren doorgegeven aan de renners. Zonder oortjes zou een opstakel dus als verassing kunnen komen. Vind ook dat de veiligheid het belangrijkst is, en uiteindelijk, met of zonder oortjes, de renners moeten toch zelf trappen.
DeUCI heeft de radio’s (oortjes) verboden in Category 1 and Hors Category races voor dit jaar, en in World Calendar races vanaf 2012.
De volledige brief van Bugno: (snel vertaald met zo’n mooi programmaatje)
Geachte Mijnheer de Voorzitter,
Aangezien je me vertelde dat je met mij de problemen die ik in de fietsbeweging zie, zou willen bespreken, heb ik besloten u deze brief te schrijven over de nieuwe UCI regels wat betreft de oordopjes. Ik ben nu bij de Tour de San Luis waar ik de kans heb om elke dag het effect te zien van de nieuwe verordening tijdens de race. Ik zie met mijn eigen ogen dat elke dag de renners ernstig in gevaar zijn omdat ze niet ingelicht worden over obstakels, ongelukken en problemen, enz. die zich kunnen voordoen op de weg.
De sancties van de nieuwe UCI kunnen een belemmering vormen voor de ontwikkeling van de race, schade aan de belangen van sponsors en organisaties, met name in die landen waar we willen de groei met het wielrennen. Om al deze redenen nodig ik u uit voor een ontmoeting tussen UCI en alle International Associations (CPA, ADISPRO, AIGCP, AIOCC), zodat we allemaal aan de UCI onze verschillende ideeën kunnen uitleggen en – misschien op zoek gaan naar een betere oplossing.
Heer de Voorzitter, ik hoop echt dat u mijn standpunt begrijpt en dat u deze brief als het begin van een goede samenwerking tussen ons ziet, over deze belangrijke kwesties in de fietsbeweging. De renners veiligheid is zeer belangrijk en een onderdeel van deze beweging is dat we allemaal moeten proberen verbeteringen te bijven zoeken.
Gianni Bugno
Met dank aan Cyclingnews